• Portada
09/03/2023

L'educació per a la conservació promou canvis positius a curt i mitjà termini envers les espècies de primats amenaçats

Sesión de un programa de conservación del uakari rojo

Investigadors del Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals de la UAB han desenvolupat un programa d’educació comunitària per a la conservació del uakari vermell en una regió de l’Amazònia peruana i han estudiat l’èxit d’aquest a curt i mitjà termini en les percepcions i actituds envers el primat. Aquest està catalogat com a espècie vulnerable per la UICN per la pèrdua d’hàbitat i la caça.

La conservació de la vida salvatge sovint depèn de l'actitud que tenen les poblacions humanes locals sobre les espècies que es pretenen protegir. D'aquesta manera, és fonamental millorar la consciència i l'interès en l'ús sostenible o la conservació dels ecosistemes i de les espècies amenaçades. Per tant, molts projectes de conservació utilitzen programes d'educació per canviar les percepcions locals i desenvolupar iniciatives de conservació. No obstant això, malgrat que s'han implementat múltiples programes educatius, encara hi ha pocs estudis que n'avaluïn l'èxit.

En aquest estudi avaluem l’efectivitat a curt i mitjà termini d’un programa d’educació comunitària dedicat a la conservació del uakari vermell (Cacajao calvus ucayalii) en una regió remota de l’Amazònia peruana. Aquesta subespècie està catalogada com a Vulnerable per la UICN, amb poblacions que han disminuït un 30% en els darrers 30 anys a causa de la caça i la pèrdua d'hàbitat. El nostre estudi es va dur a terme a la conca Yavari Mirin, una àrea que es caracteritza per albergar poblacions relativament grans i persistents en part a causa de la llunyania de centres urbans i la presència de malària a l'àrea.

Collage. Dues fotos de la sessió del programa de conservació i la imatge del uakari vermell

Mitjançant aquest programa educatiu comunitari informem als pobladors que els seus territoris tenen una gran importància per a aquesta espècie amenaçada. A més, aquest programa educatiu vol promoure que aquestes comunitats es converteixin en protectors i defensors d'aquesta espècie en perill d'extinció. Finalment, el nostre estudi va avaluar els canvis a curt i mitjà termini de les percepcions i actituds dels pobladors vers al uakari com a resultat de la participació en aquest programa educatiu.

Les actituds i les percepcions positives vers al uakari van augmentar immediatament després a curt termini (dos anys després del taller), però van disminuir a termini mitjà (tres anys). Aquesta disminució dels efectes positius tres anys després suggereix que els programes d’educació per a la conservació poden ser útils per fomentar actituds positives i percepcions a curt termini. Tanmateix, la millora de les percepcions i les actituds cap a una espècie pot ser un procés lent i, per tant, els programes d'educació per a la conservació requereixen continuïtat a llarg termini per aconseguir resultats de conservació positius i duradors.

Pedro Mayor

Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals, Facultat de Veterinària, Universitat Autònoma de Barcelona

Referències

Bernárdez-Rodriguez, G. F., Bowler, M., Braga-Pereira, F., McNaughton, M., & Mayor, P. (2021). Conservation education promotes positive short- and medium-term changes in perceptions and attitudes towards a threatened primate species. Ethnobiology and Conservation, 10. https://doi.org/10.15451/ec2021-09-10.31-1-16

 
View low-bandwidth version