L'educació per a la conservació promou canvis positius a curt i mitjà termini envers les espècies de primats amenaçats
La conservació de la vida salvatge sovint depèn de l'actitud que tenen les poblacions humanes locals sobre les espècies que es pretenen protegir. D'aquesta manera, és fonamental millorar la consciència i l'interès en l'ús sostenible o la conservació dels ecosistemes i de les espècies amenaçades. Per tant, molts projectes de conservació utilitzen programes d'educació per canviar les percepcions locals i desenvolupar iniciatives de conservació. No obstant això, malgrat que s'han implementat múltiples programes educatius, encara hi ha pocs estudis que n'avaluïn l'èxit.
En aquest estudi avaluem l’efectivitat a curt i mitjà termini d’un programa d’educació comunitària dedicat a la conservació del uakari vermell (Cacajao calvus ucayalii) en una regió remota de l’Amazònia peruana. Aquesta subespècie està catalogada com a Vulnerable per la UICN, amb poblacions que han disminuït un 30% en els darrers 30 anys a causa de la caça i la pèrdua d'hàbitat. El nostre estudi es va dur a terme a la conca Yavari Mirin, una àrea que es caracteritza per albergar poblacions relativament grans i persistents en part a causa de la llunyania de centres urbans i la presència de malària a l'àrea.
Mitjançant aquest programa educatiu comunitari informem als pobladors que els seus territoris tenen una gran importància per a aquesta espècie amenaçada. A més, aquest programa educatiu vol promoure que aquestes comunitats es converteixin en protectors i defensors d'aquesta espècie en perill d'extinció. Finalment, el nostre estudi va avaluar els canvis a curt i mitjà termini de les percepcions i actituds dels pobladors vers al uakari com a resultat de la participació en aquest programa educatiu.
Les actituds i les percepcions positives vers al uakari van augmentar immediatament després a curt termini (dos anys després del taller), però van disminuir a termini mitjà (tres anys). Aquesta disminució dels efectes positius tres anys després suggereix que els programes d’educació per a la conservació poden ser útils per fomentar actituds positives i percepcions a curt termini. Tanmateix, la millora de les percepcions i les actituds cap a una espècie pot ser un procés lent i, per tant, els programes d'educació per a la conservació requereixen continuïtat a llarg termini per aconseguir resultats de conservació positius i duradors.
Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals, Facultat de Veterinària, Universitat Autònoma de Barcelona
Referències
Bernárdez-Rodriguez, G. F., Bowler, M., Braga-Pereira, F., McNaughton, M., & Mayor, P. (2021). Conservation education promotes positive short- and medium-term changes in perceptions and attitudes towards a threatened primate species. Ethnobiology and Conservation, 10. https://doi.org/10.15451/ec2021-09-10.31-1-16