IIº Seminari d'Estudi de Ceràmica a la Prehistòria (SeCeP)

Seminari d’Estudi de Ceràmica a la Prehistòria
El passat 27 d’abril va tenir lloc a la Sala d’Actes de la Facultat de Filosofia i Lletres, el “IIº Seminari d’Estudi de Ceràmica a la Prehistòria (SeCeP). Vasos, sutge i ossos. El consum d’aliments i d’altres productes a la Prehistòria Recent a partir d’estudis funcionals i isotòpics”, organitzat pel Grup de Recerca ARCHAEOM (Departament de Prehistòria).

05/05/2016

Els estudis funcionals permeten determinar l’ús efectiu dels vasos ceràmics, el que aporta dades fonamentals per conèixer les pautes reals de consum durant la Prehistòria Recent d’un ample ventall de productes (greixos animals, cera d’abella, llet,...), les maneres de processar-los, etc. És una línia de recerca puntera a Europa però que fins ara ha estat objecte d’escassa atenció en l’àmbit peninsular.
 
El Seminari es va centrar en l’exposició de treballs de recerca realitzats o en curs de realització de dos joves investigadores (Dra. Helena Molina i Nàdia Tarifa) i un jove investigador (Adrià Breu) de diferents Grups de Recerca del Departament de Prehistòria. Es van exposar metodologies de treball, resultats obtinguts i les aportacions a diferents problemàtiques de la Prehistòria Recent. L’exposició realitzada per la Dra. Maria Fontanals (Dpt. de Biologia Animal, Biologia Vegetal i Ecologia, UAB) va il·lustrar el consum alimentari a partir de les anàlisis isotòpiques d’ossos humans, fent de complement i contrapunt de les exposicions anteriors.
 
La discussió final va permetre posar de manifest les possibilitats de les anàlisis funcionals dels productes ceràmics així com la conveniència de desenvolupar aproximacions des de diferents perspectives que ampliïn i complementin les dades obtingudes per unes i altres en relació a la determinació del consum efectiu d’una ampla varietat de productes.
 
Els assistents, uns 45, van ser estudiants de Grau, Màster i Doctorat de la Facultat, personal de l’ICTA i investigadors/res de la UAB i de fora de la UAB.
El Seminari, organitzat dins del Projecte “Producción animal y cerámica en el Neolítico peninsular. Estudio biogeoquímico integrado del consumo y las prácticas culinarias” (HAR2014-60081-R), ha comptat amb el suport de la Facultat de Filosofia i Lletres.