GREDICS desenvolupa el projecte europeu DISCO

Gredics

El grup de recerca GREDICS de la UAB va guanyar un dels 5 projectes competitius que va atorgar el Consell d’Europa en la convocatòria “Democratic and Inclusive School Culture in Operation (DISCO)”.

26/04/2021

El grup de recerca GREDICS de la UAB va guanyar un dels 5 projectes competitius que va atorgar el Consell d’Europa en la convocatòria “Democratic and Inclusive School Culture in Operation (DISCO)”. Es van presentar uns 90 projectes i GREDICS va guanyar amb un projecte en col·laboració amb la Manchester Metropolitan University del Regne Unit i l’Instituto Politécnico de Lisboa de Portugal. L’investigador principal és l’Antoni Santisteban i de la UAB també participen la Neus González Monfort i en Gustavo González Valencia.

El títol del projecte és “Embedding a Democratic Culture Dimension in Teacher Education Programmes (EDCD-TEP)”. L’objectiu del projecte és dissenyar un marc per incorporar les Competències per a la Cultura Democràtica (Council of Europe, 2018), als programes de formació del professorat d’Educació Primària als països socis (Espanya, Portugal i el Regne Unit) i a tota Europa. Pretén construir una base de dades de referències teòriques i pràctiques, i de recursos per a la formació de mestres de primària.

La proposta del Consell d’Europa sobre un Marc de Competències per a la Cultura Democràtica (CDC-Competence Democratic Culture), vol donar resposta a la presència en espais digitals d’actituds xenòfobes i racistes o a l’augment del discurs de l’odi, que ha de tenir una resposta des de l’educació. Es tracta de fomentar una ciutadania crítica i participativa en un moment en què es qüestionen valors democràtics fonamentals, els ciutadans “han de ser capaços i disposats a comprometre's activament en defensa d’aquests valors i principis ”(Council of Europe, 2018, 13).

El projecte que s’està desenvolupant es centra en quatre dimensions, que són especialment rellevants en aquests moments de crisi política:

  1. Valorar. L’Educació per a una Ciutadania Global, amb especial atenció a la diversitat cultural i a la perspectiva de gènere.
  2. Interpretar. La Literacitat Crítica Digital per interpretar de manera crítica els mitjans digitals, analitzar el discurs de l’odi i construir contrarelats.
  3. Imaginar. La Prospectiva sobre el futur des del coneixement del passat i des de paràmetres de sostenibilitat i justícia social.
  4. Actuar. El desenvolupament de l’Esperança en la Democràcia i l’aprenentatge de la participació davant problemes socials rellevants.

Fins ara s’han realitzat diferents accions, com un seminari a Lisboa i un workshop a Barcelona, de manera virtual per la pandèmia. Pròximament se celebrarà un altre seminari a Manchester i a l' octubre unes jornades a Barcelona, que tant de bo siguin presencials.