Detecció automàtica de línies de carril per a l'assistència a la conducció
Un dels reptes de la indústria de l'automòbil avui dia és el desenvolupament de sistemes d'ajut a la conducció, per incrementar la seva seguretat i comfort. Aquests sistemes adverteixen el conductor de potencials perills en situacions com els avançaments, quan està proper a sortir del seu carril, o massa aprop del vehicle precedent. Són coneguts sota el nom de ADAS, advanced driving assistance systems.
Un dels primers problemes en que s'ha treballat en aquest camp és la detecció automàtica de les línies que delimiten el carril actual, per la seva utilitat per als diferents propòsits esmentats. L'enfoc més comú consisteix en fer-ho sobre seqüències de video capturades per una càmara adherida al parabrises que observa un camp de vista similar al del conductor. Tot i que fa molt que es treballa en aquest problema, encara no està completament resolt degut a la gran variabilitat de les imatges a processar. Per exemple, per les diferents condicions d'il·luminació ambient, grans variacions de contrast, imatges tant nocturnes com diürnes, tunels etc. I també per l'existència de marques vials mig esborrades (desgastades) i ocluïdes per altres vehícles. Finalment, per la necessitat d'assolir un resultat fiable en temps real (processar una imatge en menys de 30 milisegons).
En aquest treball proposem un sistema que funciona a temps real i que obté molt bons resultats. Aquests són avaluats quantitativament sobre seqüencies video sintètiques, generades per ordinador però realistes, de les quals en coneixem tots els paràmetres geomètrics de la carretera, com la corbatura, les variacions d'alçada, així com la trajectòria del vehicle. Som capaços de recuperar aquests paràmetres i compararlos amb els reals, molt propers en la majoria de casos. També fem una avaulació qualitativa, consistent en processar nombroses seqüencies de video reals, sobreposant-hi les línies de carril detectades (veure vídeos).
Referències
"Robust lane markings detection and road geometry computation". A. Lopez, J. Serrat, C. Cañero, F. Lumbreras, T. Graf. International Journal of Automotive Technology, Vol. 11, No. 3, 2010.