Configuracions de Gènere i Sexualitat: Entrevista amb la Professora Yvette Taylor
Entrevista amb Yvette Taylor (Universitat de Strathclyde de Glasgow), experta internacional en educació, gènere i teoria queer.
18/12/2023
“Diria que aquest és un gran repte en l’educació: començar a articular i tenir un llenguatge polititzat al voltant de les desigualtats de gènere i sexualitat, fins i tot quan aquestes es neutralitzen i s’incorporen, o se’n parla d’elles, com a qüestions de diversitat o inclusió.” (Taylor,2023)
Durant la seva visita a la Facultat de cc. de l'Educació per presentar el seu últim llibre Working Class Queers: Time, Place and Politics, Mauro Moschetti (GEPS, Globalització, Educació i Polítiques Socials) i Ingrid Agud Morell (ATLAS, Intersecció Crítiques en Educació i GEG, Grup d’Educació i de Gènere) van tenir l'oportunitat d'entrevistar a la professora per abordar diferents qüestions.
Una d'elles ha girat entorn dels desafiaments actuals que troben els estudis de gènere com a camp d'investigació transversal i específic. Taylor ha fet èmfasi en la complexitat del terme “feminisme” i la seva percepció en la societat contemporània. El dilema sorgeix de la falta de consens i credibilitat d'aquesta paraula, la qual cosa dificulta parlar sobre les desigualtats de gènere i sexualitat de manera efectiva.
La professora ha ressaltat com, malgrat moviments importants com #MeToo, persisteix un discurs postfeminista que proclama la resolució de les desigualtats de gènere, ignorant la necessitat contínua del feminisme. Aquesta resistència cap al terme "feminisme" crea tensions persistents i simplificacions dins dels mateixos moviments feministes, un desafiament que ella considera prioritari abordar.
A més, ha remarcat la necessitat d'una política feminista davant del gran auge global de moviments conservadors, desafiant la noció que s'ha aconseguit una era postfeminista. Subratlla la importància de rebutjar qualsevol forma de transfòbia dins del feminisme, defensant el seu paper històric en debats sobre la família, la reproducció i la identitat.
En l’entrevista també s’ha parlat sobre la intersecció entre classe social, desigualtat i identitat religiosa, gènere i la sexualitat. Taylor ha destacat la importància de posar la classe social al centre de les reflexions sobre gènere, reconeixent la necessitat de reconèixer a les dones de classe treballadora com a subjectes actius del feminisme.
Ella és partidària d’una comprensió més profunda de la interseccionalitat, reconeixent que la construcció de gènere sempre està entrellaçada amb la classe, raça i sexualitat, desafiant la idea de simplement sumar desavantatges sense comprendre la complexitat d'aquestes identitats co-constituents.
Durant l'entrevista també ha emfatitzat la necessitat d'abordar temes com les crisis econòmiques, la pandèmia i el canvi climàtic des d'una perspectiva feminista, ja que aquestes problemàtiques afecten de manera diferenciada a les persones segons el seu gènere, sexualitat i classe social.
Aquesta entrevista ens mostra la urgència d'abordar els desafiaments persistents en els estudis de gènere, destacant la importància de repensar i polititzar el llenguatge entorn de les desigualtats de gènere i sexualitat, així com la necessitat de reconèixer la interseccionalitat com un marc vital per a comprendre les complexitats de la identitat en l'actualitat.
Podeu veure l’entrevista sencera en aquest enllaç.