Cinc alumnes de la Facultat reben el premi Arcadi Oliveres a TFG per a la Justícia Global
En aquesta setena edició del Premi Arcadi Oliveres a Treballs de Fi de Grau de Transformació per a la Justícia Global de la UAB s’han premiat els TFG dels següents alumnes que hem pogut entrevistar.
02/05/2024
1. “La salut com a bé públic global: el cas de Covax” de Roser Ramis Pasqual. Grau de Ciència Política i Gestió Pública. Tutor/a: Carlos D. Martín Faus
Roser Ramis ha estudiat el doble grau de Ciència Política i Gestió Pública i Sociologia a la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, que considera que “l’experiència ha estat gratificant i després de 5 anys allà puc dir que he consolidat els meus coneixements”. El tema del TFG és “sobre el programa de distribució de vacunes COVAX i vaig tractar el tema de la salut com a bé públic global. Vaig triar el tema arrel de l'estudi dels objectius de desenvolupament sostenible, sobretot l'ODS 3 ja que m'interessava tractar la salut d'una manera multidimensional. “El procés d'obtenció del premi ha estat molt satisfactori ja que implica el reconeixement de la tasca feta”. En general, explica que l’experiència de fer el TFG va ser molt gratificant, sentint molt suport durant el procés i amb una investigació resultat molt interessant. “De moment, la meva recerca no ha tingut continuïtat però sí que en un futur m'agradaria reprendre el tema”. Com a recomanació a l’alumnat que ara es troba en el procés de començar el TFG, aconsella que el tema impliqui motivacions personals i acotar bé el tema entenent les limitacions que implica el TFG en quant a investigació i recerca.
2. “El conflicte de l’Estat Xilè amb el poble Maputxe. Capacitat resolutiva de la proposta constitucional de 2022” d’Octavi Alfonso Rojas Ortega. Grau de Ciència Política i Gestió Pública i Grau de Dret. Tutor/a: Claudia Jiménez Cortés
Octavi Alfonso ha estudiat el doble Grau de Dret i Ciència Política i va decidir realitzar el TFG sobre el conflicte entre l'estat xilè i el poble maputxe i estudia possibles vies de resolució perquè “aquesta és una temàtica d'actualitat a Xile en tant que és un enfrontament que ha generat atacs i morts els darrers anys. Jo soc xilè i tenia clar que volia fer el TFG d'una temàtica relacionada. Parlant amb la meva tutora vam acordar l'objecte del treball tenint en compte l'interès de el doble vessant amb què es va abordar: l'anàlisi política i la jurídica”. Explica que es va presentar al premi ja que “Arcadi Oliveres és, per mi, un referent intel·lectual en termes socioeconòmics i bèl·lics. Aquest treball s'elabora en concordança amb els seus plantejaments alhora que considero que la investigació té una participació directa en la capacitat de transformació en clau de justícia global”. El cas de l’Octavi és un cas excepcional ja que va fer els TFG durant una estada d'investigació de quatre mesos a Xile, que considera “una de les millors experiències de la meva vida”. I és que comparteix que que “trobar una temàtica que et resulti vocacional és essencial per fer una bona investigació. Respecte la continuïtat de la recerca, ha fet tres publicacions d'articles que confirmen vies de resolució i acceptació de drets pels pobles indígenes de reconeixement internacional.
Alfonso recomana a l’alumnat que “lluitin pel canvi de criteri de selecció del tema”. Explica que “ja no hi ha capacitat de lliure elecció a través d'un acord previ amb el futur tutor o tutora. Això limita la capacitat d'elecció envers una temàtica vocacional i, per tant, la futura implicació de l'alumnat durant l'elaboració del TFG”. També recomana que si hi ha la possibilitat i la motivació, dur a terme la investigació in situ, ja que permet conèixer l'objecte d'estudi de primera mà.
3. “La desvinculació escolar en els centres educatius: Estudi comparatiu entre centres de titularitat pública, concertada i privada” de Clara March Ardevol. Grau de Ciència Política i Gestió Pública + Sociologia. Tutor/a: Ixchel Perez Duran
Clara March va ser de la primera promoció del doble grau en Ciència Política i Gestió Pública i el Grau en Sociologia de la UAB i actualment està cursant un màster en Intervenció social en les societats del coneixement. Defineix la seva experiència a la Facultat com a diversa tant pels companys, els horaris, el professorat, etc.
Els seus treballs de final de grau van ser sobre la desvinculació escolar arrel de les seves tutores. “Tenia molt clar que la meva assignatura preferida a la facultat havia estat Sociologia de l'Educació (Xavier Bonal i Aina Tarabini). Volia que l'Aina fos la meva tutora perquè em va captivar la seva forma d'ensenyar i entendre la sociología des de la vessant educativa. Pel què fa a la política, la professora amb qui més havia connectat va ser la Ixchel Pérez Duran. Sempre ha estat una professora molt entregada al seu alumnat i de seguida va acceptar modelar el meu TFG de polítiques al de sociologia”. Un dels motius a l’hora d’escollir el tema de l’educació ha estat la seva participació en grups escoltes, colles castelleres, extraescolars, etc. “Em generava curiositat aprofundir en les desigualtats que tenien uns i altres, i volia aprofundir en el tema de per què hi ha gent que no se sent part de l'escola”.
Es va presentar al premi per recomanació d’una de les seves tutores, estant orgullosa del treball i els resultats obtinguts. El procés es basa en fer una sol·licitud de reconeixement i entrar en el procés de selecció. Explica que li ha mancat informació sobre què suposava el reconeixement o l'obtenció del premi més enllà de l'acte que es durà a terme el dia 17 d'abril.
Valora l’experiència en general com a divertida i pretén donar continuïtat a la recerca. “De moment pel meu Treball de Final de Màster estic enfocant el tema al mateix estudi, aprofundint aquest cop en el paper de les institucions polítiques en la desvinculació escolar”. També s’està plantejant d’iniciar un doctorat sobre altres línies de recerca.
Recomana “ que no s'ho prenguin com un gran monstre. Sempre ens han venut la idea de que el TFG era una gran culminació dels nostres estudis o, pel contrari, un mer tràmit per poder treure's la carrera. Jo els diria que treballin en la línia de quelcom que els interessi. Sí que és cert que no és un simple treball més, però que per sort, tenen la llibertat de modelar-lo ells i elles. Els diria que busquessin un tutor/a amb qui s'hi entenguin, que facin reserva de plaça i busquin una temàtica realista sobre la què treballar. Que vagin fent poc a poc, i sobretot que facin molt cas a les tutores, que ajuden. I en cas que els tutores no els responguin al correu que vagin a veure-les a classe, que es facin pesats, perquè si veuen interès i ganes d'avançar, ja es miren el treball amb altres ulls i s'atreveixen a exigir-te més, a fer un treball que realment valgui la pena llegir-se i que tingui una utilitat més enllà de tràmit per tenir el títol universitari.”
4. “Justícia Processal en la Planificació de l'Energia Eòlica. Anàlisi de les percepcions dels residents en dos estudis de cas a Catalunya” d’Adrià Sala i Bartrina. Grau de Filosofia, Política i Economia. Tutor/a: Raquel Gallego Calderón
Adrià Sala va estudiar el Grau en Filosofia, Política i Economia, un grau interuniveristari en el qual participa la UAB i la UPF i la UAM i la UC3M, de Madrid. El seu pas per la Facultat de la UAB va ser durant el segon semestre del primer curs a la UAB, que durant la seva promoció va coincidir amb l'esclat de la pandèmia de la Covid-19. “Tot i així, d'aquell mes, i dels professors de la UAB que vaig tenir més tard, en guardo un record especialment positiu”. Actualment està estudiant un Màster en Gestió Pública coordinat per la UAB.
Va fer el Treball de Fi de Grau sobre la “Justícia Processal en la Planificació de l’Energia Eòlica”, centrat en la planificació dels projectes d’energia eòlica a l’Alt Empordà, un tema conflictiu els últims anys. Va escollir aquest tema perquè el considera de gran rellevància, “perquè ens hi juguem les possibilitats d'una transició energètica en el futur. En aquest sentit, crec que els resultats del TFG són positius perquè apunten que, tot i la llunyania de les posicions i la pol·larització que existeix entorn a aquest tema, arribar a un punt d'entesa és possible”.
“Quan va sortir la resolució, va ser una sorpresa francament agradable. Sempre és positiu que et reconeguin la feina que fas, però si a més és amb un premi que porta el nom d'Arcadi Oliveras, la il·lusió és doble. Estic molt agraït a l'organització del premi per haver vist amb bons ulls el meu treball”.
Valora l’experiència de fer el TFG com a curiosa, sent la primera investigació que fas que implica coses noves, frustracions, problemes i entendre què vol dir investigar. Però alhora, ho defineix com un bon aprenentatge per aquells que veuen perspectives futures en el món de la investigació. En el seu cas, va fer molt treball de camp i agraeix molt les persones que van voler parlar, oferir el seu temps i dedicació amb ell a canvi de res. Especialment, la seva tutora Raquel Gallego.
Aconsella planificar-se i calendaritzar la feina amb temps. “Això et serveix per orientar-te, però no cal prendre-s'ho com un pla fix, perquè sempre hi ha imprevistos i parts que et porten més temps del que esperes”. També comparteix que s’ha d’acotar i concretar el tema.
5. “La pesca ilegal en África occidental: La prohibición de la pesca de arrastre como medida para combatirla” de Celia Martinez Bueno. Grau de Relacions Internacionals. Tutor/a: Nora Sainz Gsell
La Cèlia Martínez va estudiar Relacions Internacionals a la UAB, una experiència enriquidora. Ens explica que “el que més em va marcar va ser la oportunitat que vaig tenir de formar part de l’UAB Exchange Program i marxar al Japó, a Akita precisament. Aquesta experiència em va marcar profundament i vaig proposar-me l’objectiu proper de tornar al Japó per viure-hi i treballar-hi”.
El seu TFG tractava sobre la pesca il·legal (o INDNR) a l’Àfrica occidental, ja que entre els diferents àmbits d’interès quan estava finalitzant la carrera hi havia el dret internacional marítim. I és que, a diferència del Nord global, la pesca il·legal és una pràctica molt recorrent al Sud Global per falta de regulacions, la falta d’equipament i tecnologies suficients per controlar la pesca INDNR i per la gran riquesa de les seves aigües en fauna marina. I aquesta porta conseqüències devastadores a nivell socioeconòmic, que “em van motivar a investigar quines mesures es podrien implementar a nivell regional i internacional per descoratjar la pesca il·legal”.
Martínez va conèixer el premi gràcies a la meva professora de Dret de la Unió Europea, la Montserrat Pi i Llorens; i ho defineix com “una sorpresa molt agradable doncs suposa un reconeixement extra a la feina que vaig fer”.
Respecte la seva experiència al fer el TFG, ens explica el següent: “Me’l vaig prendre com un altre treball com els que ja havia fet durant la carrera. Crec que si estàs habituat a treballar bastant per qualsevol projecte el TFG no resulta un repte tan gran, a més que l’acompanyament i formacions que s’ofereixen a la facultat ajuden bastant al plantejament del projecte. També m’agradaria destacar que tot i que vaig tenir el tema molt clar des del principi, a l’hora de posar-lo en pràctica vaig fer-ne molts canvis, sobre tot al començament i això és normal. De fet, crec que el més important a l’hora de fer el TFG és no perdre els nervis si les coses no surten com un es proposava al començament”. En un principi, no pensava donar-li continuïtat a la recerca però ara s’ho planteja en l’àmbit més tècnic de les radiocomunicacions.
“Als futurs alumnes els hi diria que si ja es prenen els treballs al llarg de la carrera amb serietat que no s’amoïnin massa pel TFG. Es tracta d’un projecte important a la carrera, però tampoc ha de definir res en particular ni és determinant (...) A més, hi ha molt d’acompanyament al llarg de la trajectòria del TFG. Durant el trajecte de recerca és molt habitual que es trobi informació o dades que contradiguin o que dificultin la pregunta de recerca o les hipòtesi, llavors no cal amoïnar-se per haver de fer un canvi de trajectòria un cop ja tens parts més teòriques enllestides. Crec que el trobar contradiccions ajuda a que el resultat final sigui més sòlid que la premissa amb la que es volia avançar en un principi. Per últim, recomanaria que prenguin nota de tot el que puguin trobar durant la recerca. Fins i tot informació que pot semblar insignificant al començament de la recerca pot resultar molt útil i determinant més endavant”.
En definitiva, tots els alumnes recomanen organitzar-se bé la feina en relació al treball final de grau, relativitzar el volum de feina que ens imaginem, escollir un tema que desperti interès personal i acotar-lo adequadament.
Podeu consultar la resolució de la convocatòria al següent enllaç.