"Ciència a la Televisió", a Maó
La 7a Escola de Primavera en Història de la Ciència i la Divulgació va començar amb un acte d’homenatge a Josep Miquel Vidal, historiador menorquí recentment desaparegut. Vidal va ser membre de l’Institut Menorquí d’Estudis i part del comitè organitzador de les Escoles de Primavera de Maó d’Història de la Ciència i la Divulgació des de la seva creació l’any 2001.
Com es representa la ciència a la televisió? De quina manera són mostrats els científics tan en documentals com en ficció? Aquestes són algunes de les preguntes que la primera sessió de l'escola va provar de respondre amb les presentacions de Josep Maria Comelles, de la Universitat Rovira i Virgili i David Dugan, de la productora anglesa Windfallfilms. Comelles va analitzar les diferencies entre les sèries de ficció mèdiques als Estats Units, Anglaterra i Espanya per mostrar com els diferents contexts mostren diferents tipus de situacions davant de la professió mèdica. Per la seva part, Dugan, realitzador de diferents documentals científics de la BBC, va presentar interessants exemples de com els seus documentals han presentat la figura del científic.
En la segona sessió, l’historiador Tim Boon, del Science Museum de Londres, va endinsar-nos en el món els primers documentals científics de la BBC. Així, Boon també va explicar com els realitzadors d’aquests documentals tenien en compte i estudiaven els públics que els veien. Més tard, Joan Úbeda, realitzador i productor de documentals per la productora Media Pro, mitjançant la projecció de parts dels seus documentals, va intentar fer veure la importància de la narrativa, d’explicar històries, en aquests documentals de ciència.
En l’última sessió, Ana Montserrat, directora del Tres 14 de Tv1, va explicar de quina forma en aquest programa volen mostar que la ciència és a tot arreu, que ens rodeja. Així, amb un format atractiu i modern, el programa de Montserrat, vol cridar l’atenció de joves i grans cap a la ciència. Malgrat que per motius familiar no va poder acudir a l’Escola, Markus Lehmkuhl, professor a la Freie Universität de Berlin, va posar damunt la taula, mitjançant un article que s’havia circulat entre els participants de l’escola, la possibilitat d'analitzar què és el que finalment arriba d’aquests programes de ciència al públic i qui s’interessa per aquest producte i de quina forma.
Durant tota l’escola, els estudiants van presentar les seves observacions i preguntes als ponents. Aquestes qüestions van permetre generar un interessant debat a totes les sessions. Alguns estudiants també van presentar petites creacions audiovisuals, de no més de 5 minuts, on exposaven algun aspecte de la ciència, o bé de la història de la ciència. Els ponents van comentar els vídeos, creant també un profitós “feedback” pels estudiants. D’aquesta manera, els participants a l’escola van poder intervenir molt activament al desenvolupament de la mateixa.
En definitiva, la 7a Escola de Primavera en Història de la Ciència i la Divulgació va ser un èxit per l’alta qualitat científica del contingut exposat i discutit, per la seva utilitat alhora de servir com a plataforma de formació pels assistents a la mateixa, però també per l’ambient distés que es va viure durant tots els dies, que va provocar una discussió informal gairebé tan enriquidora com aquella suscitada a les sessions.
Referències
Per més informació:
http://schct.iec.cat/school13/spring13_index.htm
Els mitjans de comunicació menorquins van parlar de l’esdeveniment:
http://www.menorca.info/menorca/470332/expertos/analizan/rol/ciencia/television http://www.menorca.info/menorca/470364/chequeo/series/medicas/television
El comitè científic de la 7a Escola de Primavera va elaborar unes conclusions finals que es poden demanar a la següent adreça: ceth66@gmail.com