• Portada
07/2008

Una mirada amb lupa a les sèries de televisió

Aquesta tesi doctoral analitza les característiques mediològiques de cinc sèries televisives nord-americanes, i descriu l'impacte que el seu contingut i la seva estructura tenen per al receptor hispànic.

"El text audiovisual: anàlisi des d'una perspectiva mediològica" és una investigació sobre cinc sèries nord-americanes: El ala oest de la Casa Blanca (The West Wing, NBC: 1999-2006), Perdidos (Lost, ABC: 2004-), Mujeres desesperadas (Desperate Housewives, ABC: 2004-), House (House, Fox: 2004-) i CSI: Las Vegas (CSI: Crime Scene Investigation, CBS: 2000-).

Les cinc sèries s’analitzen amb referència als seus contextos (productius, dades d'audiència, repercussió social, estratègies d'interactivitat) i d’acord amb les característiques genèriques, les variants temàtiques i la presència de la recurrència temàtica i mítica.

Els punts de partida teòrics són la definició del text serial audiovisual i de la recurrència temàtica, així com una fonamentació conceptual del marc teòric en què s'inscriu la recerca (estudi de televisió, formalisme, estructuralisme, deconstruccionisme, postestructuralisme i mediologia). 

S'opta per una metodologia d'anàlisi sincrètica (Lévi-Strauss, 1969; Dumézil, 1970; Ryan, 1979; Ginzburg, 1989; Nagy, 2006), analitzant l'adscripció de les sèries a un gènere concret (perspectiva diacrònica), així com la presència i actualització del mite mitjançant la recurrència temàtica (perspectiva sincrònica). La pervivència de la recurrència temàtica en les sèries del corpus és la hipòtesi de partida de la recerca. També s'estudia la crisi i la hibridació de gènere que caracteritza les sèries del corpus.

Prenent com a punt de partida la intertextualitat de la producció cultural occidental, s'analitza la lògica del mercat audiovisual nord-americà, així com els contextos en què sorgeixen les sèries del corpus: el nord-americà, de producció, i  l'espanyol, referit a la recepció. A més, es tenen en compte els processos d’interactivitat de l'era del drama, així com la influència de les diferents èpoques televisives en les sèries estudiades: paleotelevisió, neotelevisió, metatelevisió, postmodernisme i postcolonialisme.  

Les sèries analitzades pertanyen a l'era metatelevisiva, que es caracteritza per la hibridació genèrica, la fragmentarietat i l'autoreferencialitat, i els trets esmentats fan referència a la maduresa del mitjà televisiu, amb la consegüent obligatorietat de proposar una teoria de la televisió i d'editar els textos audiovisuals.

Es constata un canvi en l'imaginari col·lectiu, ja que a les recurrències temàtiques tradicionals s'hi ha d'afegir la referencialitat metatelevisiva, que es pot organitzar en forma de graella televisiva que absorbeix la resta de programes, d'acord amb la qual s'ha estructurat l'annex que acompanya la tesi.

Anna Tous Rovirosa
Universitat Autònoma de Barcelona

Referències

"El text audiovisual: Anàlisi des d'una perspectiva mediològica". Tesi doctoral llegida per Anna Tous i dirigida per Rosario Lacalle Zalduendo, a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona.

 
View low-bandwidth version