Detall acord
COMISSIÓ ACADÈMICA 10-05-2022
Ordre del dia
- Aprovació, si escau, de l’acta de la sessió de la Comissió Acadèmica del dia 23 de març de 2022. [+]
- Informació sobre l’àmbit acadèmic
- Acord, si escau, de l’informe al rector sobre recursos de permanència a la UAB. [+]
- Informar al Ple del Consell Social per a l’aprovació, si escau, de la proposta de creació de títols de màster propi i diplomes de postgrau. [+]
- Informar al Ple del Consell Social per a l’aprovació, si escau, de la proposta d’extinció d’un títol de màster universitari. [+]
- Aprovació, si escau, de les Candidatures a la Distinció Jaume Vicens Vives de l’any 2022. [+]
- Informació sobre la matriculació a la UAB en el curs 2021-2022 dels estudis oficials de grau i de màster. [+]
- Informació sobre la matriculació a la UAB en el curs 2020-2021 dels estudis propis de màster i de diplomatura de postgrau. [+]
- Torn obert de paraules.
Relació dels acords
1.Acta de la sessió de la Comissió Acadèmica del dia 23 de març de 2022.
S'acorda (Acord CA 09/2022):
Aprovar l’acta de la sessió de la Comissió Acadèmica reunida el dia 23 de març de 2022.
3. Informe al rector sobre recursos de permanència a la UAB.
Exposició de motius
Vista la normativa sobre el règim de permanència als estudis oficials de grau i de màster de la UAB aprovada pel Consell Social el dia 20 de juny de 2011.
Atès l’article 30.3.b del Reglament d’organització i funcionament del Consell Social de la UAB.
Vistos els recursos i les al·legacions presentades sobre règim de permanència pels alumnes de la UAB següents:
- NIA 1390410, estudiant de Grau de medicina a la Facultat de Medicina, segons consta en el document 1.
Per tot això, a la vista de les consideracions anteriors,
S’acorda ( Acord CA 10/2022)
Emetre un informe desfavorable sobre el recurs contra la resolució de la concessió de poder matricular el Treball de Fi de Grau sense haver superat els dos terços de crèdits de que consta la titulació, presentat per l’estudiant amb NIA 1390410 de la Facultat de Medicina de la UAB, per tal de donar acompliment al que estableix els articles 134.7 de la Normativa sobre Règim de Permanència als Estudis Oficials de Grau i de Màster de la UAB, i considerar que les al·legacions que ha fet l’estudiant no justifiquen la concessió d’una autorització de matrícula de d’assignatura Treball de Fi de Grau sense haver superat els dos terços de crèdits de la titulació, i per tant, no autoritzar que l’estudiant pugui matricular en el curs 2021-2022 l’assignatura de Treball de Fi de Grau.
4. Creació de títols de màster propi i diplomes de postgrau.
Exposició de motius
Ateses les peticions de creació i modificació de títols de màster i de diploma de postgrau que han estat presentades a l’Escola de Postgrau, i atesa la documentació justificativa corresponent que acredita que les propostes de creació reuneixen els requisits exigits per la UAB per a la creació d'aquest tipus de títols (document 1).
Vist l'article 34.1 de la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats, modificada per la Llei orgànica 4/2007, de 12 d'abril, així com la resta de normes d'aplicació general.
Vistos els articles 64.f i 171.1 dels Estatuts de la UAB sobre la creació de titulacions pròpies de la UAB.
Vist l’article 29.1.a del Reglament d’Organització i Funcionament del Consell Social de la UAB.
Vist que en la reunió del Consell de Govern de la UAB de 28 d’abril de 2022 s’ha acordat el següent: PRIMER. Aprovar la creació del títol de màster propi següent:- Màster en Health and Science Management. SEGON. Aprovar la creació del títol de diploma de postgrau següent: - Diploma de postgrau en Management of Biomedical. TERCER. Elevar l'aprovació de la creació de títols de màster propi i de diploma de postgrau al Consell Social per tal que exerceixi les seves competències. QUART. Encarregar a la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent l'execució i el seguiment dels acords primer a tercer. CINQUÈ. Comunicar els presents acords a la vicegerent d'Ordenació Acadèmica, per tal que porti a terme les mesures necessàries per a fer-los efectius. Atesa la proposta de la vicerectora d’estudis i d’Innovació Docent.
Atesa la conformitat del Gabinet Jurídic.
Per tot això, a la vista de les consideracions i documentació continguda en la part expositiva,
S’acorda (Acord CA 11/2022):
Informar favorablement al Ple del Consell Social sobre la proposta d’acord següent:
Primer. Aprovar la creació del títol de màster propi en Health and Science Management.
Segon. Aprovar la creació del títol de diploma de postgrau en Management of Biomedical.
Tercer. Encarregar a la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent l'execució i el seguiment d’aquest acord.
Quart. Comunicar el present acord a la vicegerent d'Ordenació Acadèmica, per tal que porti a terme les mesures necessàries per a fer-los efectius.
5. Extinció d’un títol de màster universitari.
Exposició de motius
Vista la proposta de la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent per a la supressió d’un títol de màster universitari (document 1), que ha estat presentada pel centre corresponent.
Vist el que disposa la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'universitats, modificada per la Llei orgànica 4/2007, de 12 d'abril, així com la resta de normes d'aplicació general.
Vist el que disposa el Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s’estableix l’organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d’assegurament de la qualitat.
Vist l’article 88.b de la Llei 1/2003, de 19 de febrer, d’universitats de Catalunya.
Vist el que disposa l’article 173 del Estatus de la UAB sobre la supressió de titulacions de grau pròpies de la UAB.
Vist l’article 26 de la Normativa acadèmica de la UAB aplicable als estudis universitaris regulats de conformitat amb el Reial Decret 1393/2007, aprovada pel Consell de Govern en data 2 de març de 2011 i les seves posteriors modificacions, sobre la creació i modificació de títols de màster universitari.
Vist l’article 29.1.a del reglament d’Organització i Funcionament del Consell Social de la UAB.
Vist que en la reunió del Consell de Govern de la UAB de 28 d’abril de 2022 s’ha acordat el següent: PRIMER. Aprovar la extinció del títol de màster universitari següent:- Recerca Avançada en Ciència Política / Advanced Research in Political ScienceSEGON. Elevar l'aprovació de la supressió del títol de màster universitari al Consell Social per tal que exerceixi les seves competències. TERCER. Encarregar a la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent l'execució i el seguiment dels acords primer i segon. QUART. Comunicar aquests acords a la vicegerent d'Ordenació Acadèmica, per tal que porti a terme les mesures necessàries per a fer-los efectius.
Atesa la proposta de la vicerectora d’Estudi i d’Innovació Docent.
Atesa la conformitat del Gabinet Jurídic.
Per tot això, a la vista de les consideracions i documentació continguda en la part expositiva,
S’acorda (Acord CA 12/2022):
Informar favorablement al Ple del Consell Social sobre la proposta d’acord següent:
Primer. Aprovar l’extinció del títol de màster universitari en Recerca Avançada en Ciència Política / Advanced Research in Political Science.
Segon. Encarregar la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent l'execució i el seguiment del punt primer d’aquest acord.
Tercer. Comunicar el present acord a la vicegerent d'Ordenació Acadèmica, per tal que porti a terme les mesures necessàries per a fer-lo efectiu.
6. Candidatures a la Distinció Jaume Vicens Vives de l’any 2022.
Exposició de motius
Vist que la Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària es creà des del departament competent en matèria d’universitats amb la finalitat d’honorar el professorat universitari i els departaments universitaris que sobresurten per la seva contribució en la millora de la qualitat de la docència, especialment per la tasca de renovació de la docència, la formació de professorat i l’elaboració de manuals i materials docents al servei de les universitats. D’entre totes les candidatures presentades per cadascuna de les universitats catalanes, tant públiques com privades, les distincions a les candidatures guanyadores s’atorguen per Decret del Govern de la Generalitat de Catalunya, a proposta de la persona titular del departament competent en matèria universitària. Les Distincions Jaume Vicens Vives poden atorgar-se com a premi individual als professors i professores de les universitats catalanes i com a premi col·lectiu a un equip de professors i/o professores, o a centres o departaments universitaris que hagin contribuït de manera destacada a la millora de la qualitat de la docència universitària a Catalunya. En ambdós casos, la distinció inclou una compensació econòmica que es distribueix entre els guardonats i guardonades i que s’ha de destinar a projectes d’innovació o de millora docent, a decisió de les persones guardonades. L’import dels guardons es fixa al Decret d’atorgament i s’ingressa als pressupostos de les universitats corresponents.
Atès l’escrit del Secretari d’Universitats i Recerca pel qual informa al president del Consell Social de la UAB que es convoquen, per a l’any 2022, les candidatures col·lectives i individuals a la Distinció Jaume Vicens Vives i la menció M. Encarna Sanahuja YII (orientada a identificar i premiar l’activitat docent del professorat, així com dels equips docents i grups d’innovació que hagin desenvolupat una actuació remarcable en la inclusió en la pràctica docent de la perspectiva de gènere).
Atès l’escrit del Secretari d’Universitats i Recerca, adreçat al president del Consell Social de la UAB, en el que sol·licita que el Consell Social li trameti la proposta de candidats de la Universitat Autònoma de Barcelona per a la Distinció Jaume Vicens Vives de l’any 2022 i la menció M. Encarna Sanahuja YII abans del dia 17 de maig de 2022.
Vist que en l’escrit del Secretari d’Universitats i Recerca, no es recull que es tindrà en consideració les candidatures presentades l’any 2021 en la convocatòria del 2022 i que la Secretaria del Consell Interuniversitari de Catalunya confirma per escrit l’any 2020 que aquestes es prendran en consideració si la sol·licitud es fa constar en l’acord del Consell Social.
Vist l’article 29.2.e) del Reglament de funcionament del Consell Social de la UAB, i pel qual correspon a la Comissió Acadèmica per delegació del Ple del Consell Social, acordar les candidatures a les distincions Jaume Vicens Vives.
Vist l’acord CA 04/2018, pres per la Comissió Acadèmica de 13 de febrer de 2019 i segons el qual:
- Per a la selecció de les candidatures individuals i col·lectives de la UAB a la Distinció Jaume Vicens Vives presentades al Consell Social a elevar a la Secretaria d’Universitats i Recerca, es valorarà que la tasca o projecte objecte de la candidatura posi de manifest alguna o vàries de les contribucions següents:
- Millora de la qualitat en la docència.
- Elaboració de materials docents innovadors.
- Renovació metodològica/ capacitat innovadora dels mètodes docents presentats.
- Creació d’escola o de model docent.
- Visibilitat del projecte dins la UAB i/o en la societat.
- Activitat i experiència docent en altres institucions docents i investigadores universitàries, tant nacionals com internacionals.
- Durada de l’activitat docent desenvolupada a la UAB.
- Bona coordinació i treball en equip entre el professorat, en el marc d’una metodologia innovadora i/o de qualitat.
- A més de la/les candidatura/es individual/s seleccionada/es segons els criteris establers al punt 1 d’aquest acord, també s’incorporarà com a candidatura individual la guanyadora del Premi a l’Excel·lència de la convocatòria del curs 2019-2020 i següents.
Vista l’acord CA 04/2022 de la Comissió Acadèmica de 23 de febrer de 2022, en el qual s’estableix : Aprovar els criteris de selecció per a les candidatures individuals i col·lectives de la UAB a la Distinció Jaume Vicens Vives i les candidatures de la UAB a la menció M. Encarna Sanahuja Yll, amb efectes en l’any 2022 i següents, en els termes següents:
Primer. Per a la selecció de les candidatures individuals i col·lectives de la UAB a la Distinció Jaume Vicens Vives a elevar a la Secretaria d’Universitats i Recerca, es valorarà que la tasca o projecte objecte de la candidatura posi de manifest alguna o vàries de les contribucions següents:
- Millora de la qualitat en la docència.
- Elaboració de materials docents innovadors.
- Renovació metodològica/ capacitat innovadora dels mètodes docents presentats.
- Creació d’escola o de model docent.
- Visibilitat del projecte dins la UAB i/o en la societat.
- Activitat i experiència docent en altres institucions docents i investigadores universitàries, tant nacionals com internacionals.
- Durada de l’activitat docent desenvolupada a la UAB.
- Bona coordinació i treball en equip entre el professorat, en el marc d’una metodologia innovadora i/o de qualitat.
Segon. Per a la selecció de les candidatures de la UAB a la menció M. Encarna Sanahuja Yll de la Distinció Jaume Vicens Vives presentades al Consell Social a elevar a la Secretaria d’Universitats i Recerca, es valorarà la tasca o projecte objecte de la candidatura d’acord amb els criteris de valoració establerts per la Generalitat, donat prioritat als apartats d) i e) dels esmentats criteris:
a) Els aspectes professionals de la disciplina Els aspectes històrics d’accés de les dones a estudis específics, els aspectes relacionats amb la segregació horitzontal dels estudis i de les sortides professionals, i, en general, els aspectes que visibilitzen i analitzen la construcció històrica androcèntrica esbiaixada al gènere tant de la disciplina com de la seva cultura professional.
b) Les contribucions de les dones al coneixement de la disciplina Les contribucions que incloguin la visibilització i el reconeixement al treball de les dones, les biografies i bibliografies d’investigadores dones i de les pioneres de l’acadèmia, així com les dimensions biogràfiques del coneixement.
c) La producció i ús dels resultats d’investigació de la disciplina La Inclusió de la perspectiva de gènere en les assignatures que ensenyen a desenvolupar una recerca, tot distingint , tant en les anàlisis teòriques com en les empíriques, els efectes de les variables sexe i gènere, que produeixin, recullin i interpretin les dades de manera sensible al gènere, i que utilitzin i creïn indicadors qualitatius i quantitatius que permetin conèixer millor les desigualtats de gènere. Document 1.
d) Les competències i continguts en gènere La capacitat d’aplicar la perspectiva de gènere en les respectives matèries, mitjançant la producció de nous continguts i recursos docents o la revisió dels continguts i recursos existents.
e) Metodologies docents Les metodologies docents amb perspectiva de gènere que posen en marxa estratègies per a fomentar la participació de les dones a les aules, així com les relacions de gènere igualitàries i la revisió de les metodologies avaluatives per evitar biaixos de gènere. Inclou l’ús d’un llenguatge inclusiu i no sexista que no reprodueixi estereotips de gènere.
Tercer. Comunicar aquest acord a la vicerectora d’Estudis i d’Innovació Docent, als efectes que siguin oportuns.
Vist que es presenta com a candidatura en modalitat individual la persona guardonada amb el Premi a l’Excel·lència Docent de la UAB, a la doctora Carme Mangiron Hevia de la Facultat de Traducció i d’Intepretació (document 1).
Vist que es presenta com a candidatura en modalitat col·lectiva l’equip docent que participa a l’assignatura “105045. Mirem el món” de la Facultat de Ciències de l’Educació (document 2).
Vist que no es presenta cap candidatura a la menció M. Encarna Sanahuja Yll.
Per tot això, a la vista de les consideracions anteriors,
S’acorda (Acord CA 13/2022):
Primer. Elevar a la Secretaria d’Universitats i Recerca la candidatura, en modalitat individual, de la doctora Carme Mangiron Hevia, guanyadora del Premi a l’Excel·lència Docent de la UAB 2022, a la Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària de l’any 2022, presentada per la Facultat de Traducció i d’Interpretació de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Segon. Elevar a la Secretaria d’Universitats i Recerca la candidatura, en modalitat col·lectiva, de l’equip docent que participa a l’assignatura “105045. Mirem el món”, de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB.
7. Informació sobre la matriculació a la UAB en el curs 2021-2022 dels estudis oficials de grau i de màster.
En la reunió de la Comissió Acadèmica de 10 de maig de 2022 s’informarà sobre la matriculació a la UAB per al curs 2021-2022 dels estudis oficials de grau i de màster (document 1).
8. Distribució de les beques de col·laboració amb departaments convocades per al curs 2021-2022 pel Ministerio de Educación i de Formación Profesional, dels criteris aplicats per a la distribució i els criteris d’assignació de beques vacants.
Vist que 10 de maig de 2022 es rep un escrit de la Secretaria d’Estat d’Educació, signada per la Subdirectora General de Becas, Ayudas al Estudio y Promoción Educativa dirigida al president del Consell Social (document 1), en el qual s’informa que en breu i com tots els anys el Director General de Planificació i Gestió Educativa del Ministeri es dirigirà a aquest Consell Social per encomanar-li la distribució de les beques de col·laboració assignades a la Universitat entre els seus diferents departaments.
Vist que d’acord amb l’exposat en el paràgraf anterior, cal procedir a establir els criteris de distribució de les beques – col·laboració entre els diferents departaments de la UAB.
Vista la documentació justificativa i de proposta de distribució (document 2) presentada pel cap de l’Àrea d’Afers Acadèmics de la UAB.
Per tot això, a la vista de les consideracions anteriors, es presenta la següent
Proposta d’acord (Acord 13/2022)
a) Aprovar, per al curs 2022-2023, els criteris pel repartiment entre els departaments de la UAB de les beques de col·laboració en departaments que el Ministeri assigna a la UAB en la convocatòria per al curs 2022-2023. Aquests criteris estableixen el següent:
- S’atorga una beca a cada departament.
- Les beques que puguin quedar vacants d’assignació un cop aplicat el criteri 1, es repartiran entre les diferents àrees de coneixement de manera proporcional al nombre de sol·licituds vàlides rebudes en els 3 darrers anys.
- Dins de cada àrea de coneixement s’assignen les beques extra entre els departaments de manera proporcional al nombre de sol·licituds vàlides rebudes en els darrers 3 anys. S'empra el mètode de la resta més alta.
- En cas d'empat s'assigna la beca al departament amb més sol·licituds vàlides presentades el curs 2021-2022. Si continua l'empat s'assigna la beca al departament amb més sol·licituds vàlides presentades el curs 2020-2021.
b) Aprovar l’assignació concreta del nombre de beques-col·laboració adjudicades a la UAB per part del Ministerio de Educación y Formación Profesional entre els diferents departaments de la Universitat (convocatòria 2022-2023), d’acord amb el que consta en el document 2.
c) Aprovar els criteris de reassignació de beques-col·laboració entre departaments en el cas de disposar de places vacants una vegada assignades les sol·licituds vàlides (convocatòria 2022-2023), que estableixen el següent:
- Els departaments s’ordenaran pels àmbits de coneixement, segons llista adjunta que consta en el document 2.
- S’assignarà la plaça vacant a la persona amb major puntuació total, d’entre els sol·licitants sense plaça assignada del mateix àmbit de coneixement.
- En el cas que no quedessin sol·licituds vàlides en el mateix àmbit de coneixement, s’assignarà la plaça a l’àmbit de coneixement amb major nombre de sol·licituds vàlides d’aquesta convocatòria.
d) Comunicar aquest acord a la Subdirección General de Becas, Ayudas al Estudio y Promoción Educativa del Ministerio de Educación y Formación Profesional, a la vicegerent d’Ordenació Acadèmica i al cap de l’Oficina d’Afers Acadèmics de la UAB.