Bones pràctiques en l'ús de xarxes socials

Per obtenir bons resultats amb el temps de dedicació a les xarxes socials és important actuar seguint una estratègia. L’estratègia més adequada en cada cas dependrà de diversos factors. En aquesta pàgina us presentem un recull de recomanacions elaborades a partir dels recursos que trobareu a l'apartat Més informació.

1. A qui us voleu adreçar?

Per arribar a la població general cal fer servir xarxes genèriques. Si us adreceu a altre personal investigador, el podem trobar tant a les xarxes socials genèriques com a les acadèmiques. Si sabeu que molts dels investigadors del vostre àmbit no utilitzen xarxes socials, potser heu d’optar per una llista de distribució.

Per arribar a un públic jove la millor opció són les xarxes amb continguts visuals, com ara Youtube, Twitch, Instagram o TikTok.

 

2. Què voleu aconseguir

Divulgar
La divulgació científica requereix formats que permetin textos llargs, imatges o vídeos. En cas de voler un format audiovisual es pot utilitzar un canal de Youtube o obrir un compte a Twitch (pels vídeos en directe).  

Un format perfecte per a la divulgació és el blog, que permet incrustar imatges i vídeos que acompanyin el text. També es pot fer servir una pàgina web, que no és estrictament una xarxa social però que permet recollir en un únic lloc les aportacions en diferents xarxes i compartir-les. 

Valoreu el temps i esforç que requereixen les xarxes socials. Consulteu les opcions que us ofereix la vostra institució i el que ja hi ha disponible a Internet sobre el tema escollit. Cal crear un blog propi, o podeu col·laborar en un ja existent? Potser amb el vostre grup de recerca? De vegades pot ser més útil seleccionar, agrupar i comentar el material ja existent, fent una tasca de curació de continguts.

 

Difondre la pròpia recerca
Les xarxes socials no són repositoris d’articles ni de dades. La forma correcta de compartir un article és, després de la seva publicació, dipositar-lo en un repositori, anunciar la seva publicació (en un blog, per exemple) i finalment fer tuits o posts sobre l’article, que inclouran l’enllaç a la publicació original (si l’article està en obert) i al repositori. Els passos a seguir són: 

Publiqueu > Dipositeu > Anuncieu > Tuitegeu o pengeu un apunt al blog 

Sovint l’editor de l’article facilita un enllaç per compartir amb altres investigadors. El podeu utilitzar, per exemple, per enviar-ho als autors de les referències citades al vostre article. 

Quan es comparteix un article convé facilitar la cita, de manera que les persones que el consultin puguin citar-lo correctament sense esforç.
 

Crear una xarxa de contactes
És important detectar a quines xarxes es troben les persones que ens interessen. Prioritzeu les xarxes acadèmiques per sobre de les generals.  

Podeu trobar contactes fent cerques per paraula clau a les diferents xarxes. No n’hi ha prou amb seguir persones interessants: cal crear-se una reputació, guanyar visibilitat, i per això caldrà comentar i compartir les publicacions d’altres, publicar, respondre els comentaris rebuts i etiquetar (persones, institucions, temes...)

 

3. Quant de temps voleu dedicar-hi

 El temps de dedicació a les xarxes és un element a considerar detingudament, ja que pot ser determinant.

Twitter permet compartir textos molt curts. L’elaboració dels tuits requereix poca estona. Però també és cert que queden obsolets ràpidament i costa localitzar tuits de fa uns dies.

Elaborar continguts per a un blog, crear un vídeo o una infografia requerirà molt més temps. Com a contrapartida, els materials estaran accessibles durant un període molt més llarg que no pas a Twitter, seran recuperables a través de Google i altres cercadors i vosaltres mateixos podeu enllaçar-los des d’altres xarxes quan vulgueu.

Sigui quina sigui la xarxa triada, per tal que funcioni com un bon mitjà de difusió cal:

  • Ser constant, publicar i interactuar (comentar la feina dels altres i respondre als comentaris rebuts).  
  • Mantenir separada la vida privada i l’activitat professional: utilitzeu diferents perfils per a cada funció. Això s’aplica també si voleu arribar a diversos públics: no es poden publicar en un mateix lloc informacions dirigides a personal investigador i articles de divulgació. 
  • Utilitzar diverses xarxes que es complementin entre elles i augmentin el seu impacte potencial. Recordeu que hi ha eines que us permeten programar la vostres publicacions a les xarxes

Us acaben d’acceptar per a la seva publicació un article especialitzat. Escriviu un post en un blog explicant el tema de l’article (o graveu un vídeo, feu un pòdcast, etc.; que sigui un format que permeti desenvolupar el contingut). Si teniu una versió de l’article en un repositori de preprints, no oblideu enllaçar al repositori. Després compartiu aquest contingut enllaçant-lo des d’altres xarxes. No oblideu mencionar la revista on apareixerà l’article. Si aquest procés el feu un cop publicat, i sempre que l’article estigui en obert, enllaceu amb la versió publicada i faciliteu també la citació

No perdeu de vista que tot el que feu a les xarxes configura la vostra reputació digital. Per això:

  • Utilitzeu el vostre nom (l’anonimat no us beneficia).
  • Justifiqueu les vostres aportacions argumentant i referenciant, defugiu el principi d’autoritat.
  • Guardeu les formes quan els debats s’encenguin i, si cal, espereu un temps abans d’enviar una resposta de la qual després us podeu penedir.
  • Responeu sempre que preguntin: estan interessats en la vostra feina, en el vostre tema i són aliats potencials.
  • No esborreu els missatges erronis: probablement ja han estat compartits i no es poden eliminar completament; és millor una disculpa.