Curs de preparació per a processos de selecció de la UE i OI
Aquest curs està adreçat prioritàriament a estudiants de darrers cursos i alumni de la UAB amb interès per conèixer les oportunitats de pràctiques i feina en institucions i agències de la Unió Europea i altres organitzacions internacionals, i també per entrenar-se pels seus processos de selecció. Es repliquen a l’aula les diferents proves que cal superar, combinant aprenentatges teòrics amb l'adquisició d'habilitats organitzatives, analítiques i comunicatives.
Fomentar la presència, l'ocupabilitat, la mobilitat professional i la participació activa de les persones estudiants i titulades de la UAB com a funcionàries i contractades públiques internacionals a les institucions europees i internacionals.
- Concursos i ofertes d’ocupació a les institucions i agències de la Unió Europea.
- Ofertes d’ocupació a l’Organització de les Nacions Unides i les seves agències internacionals.
- Ofertes d’ocupació d’organitzacions internacionals de caràcter europeu i d’altres continents.
- Ofertes d’ocupació de les principals ONG’s del Tercer Sector amb presència internacional.
Sessió 1: 01/03/2025. Presencial
Ocupabilitat i sortides professionals en organitzacions internacionals
- La funció pública internacional.
- Oportunitats laborals a les institucions i agències de Nacions Unides.
- Ocupabilitat a la Unió Europea
- Altres sortides professionals d'àmbit internacional.
Taller de motivació per treballar en assumptes internacionals: Claus per a la redacció de les cartes de sol·licitud i del CV EUROPASS
Sessió 2: 08/03/2025. Campus Virtual
Processos de selecció en entorns internacionals
- Agències internacionals de contractació de personal.
- Convocatòries i oportunitats d'ocupabilitat internacional.
- Ofertes professionals al tercer sector
- Principals proves de selecció internacional.
Taller de preparació dels tests psicomètrics verbal, numèric i abstracte dels processos de selecció d'EPSO.
Sessió 3: 15/03/2025. Presencial
Competències i habilitats per a l'ocupabilitat internacional I
- El lideratge global: de l'autoconeixement a la responsabilitat personal
- La resiliència en entorns internacionals
- El treball en equip en institucions internacionals
Taller de mindfulness. La gestió de l'estrès en entorns internacionals
Sessió 4: 22/03/2025. Campus Virtual
Competències i habilitats per a l’ocupabilitat internacional III
- La comunicació oral: claus per a l'oratòria i l'exposició oral
- Principals elements de la comunicació no verbal: protocol i dresscode en processos de selecció internacionals.
- La comunicació assertiva: eines per a una comunicació estratègica
Simulacre pràctic de prova de presentacions orals en processos internacionals.
Sessió 5: 29/03/2025. Presencial
Competències i habilitats per a l’ocupabilitat internacional II
- La competència analítica: claus per al foment de la capacitat crítica constructiva
- La comunicació escrita: claus per a la redacció dels informes institucionals internacionals.
- Taller d’organització documental
Taller de terminologia en anglès i francès per a processos de selecció internacionals. Simulacre prova escrita I.
Sessió 6: 05/04/2025. Presencial
Aplicació de competències i habilitats en processos de selecció internacionals.
- Simulacre d’exercici escrit II en anglès, francès o alemany. Estudi de casos.
- Simulacres d’entrevistes basades en competències en processos internacionals de selecció.
Clausura institucional del curs.
Sessió 7: 12/04/2025. Campus Virtual
Sessions individualitzades d’orientació laboral en entorns internacionals.
- Lliurament de l’informe de rendiment acadèmic (amb les valoracions i correccions del CV, la carta de motivació, els dos estudis de casos i la dinàmica de grup).
- Assessorament individualitzat sobre aquelles competències i habilitats organitzatives, interpersonals, socials i comunicatives a desenvolupar i integrar per a l’òptima preparació de cada etapa dels diferents processos de selecció internacionals.
El curs té un enfocament pràctic i integral amb exercicis i tests específics, simulacres de proves, dinàmiques de grup, materials audiovisuals i una interacció i participació continuades de les persones assistents.
Es completa amb una sessió individualitzada posterior amb cada persona assistent per tal de lliurar-li l’informe personalitzat sobre el seu rendiment i els resultats de les diferents proves i simulacres, així com per assessorar-la sobre aquells elements i competències que ha d’estimular, millorar o integrar per tenir èxit en els processos de selecció.
Objectius específics
- Donar a conèixer els mecanismes i processos de selecció existents a la Unió Europea i en altres Organismes Internacionals.
- Capacitar les persones assistents amb les eines i els materials necessaris per a una òptima preparació i integració de les competències que s’hi avaluen.
- Contribuir al creixement professional i personal de les persones estudiants o graduades de la UAB.
Competències específiques
- Conèixer l’estructura i funcionament de les diferents vacants i processos de selecció internacionals i europeus existents.
- Conèixer els mecanismes per identificar les ofertes d’ocupació i les claus per al desenvolupament professional en els contextos laborals internacionals.
- Formar-se en les habilitats i coneixements necessaris per a superar els diferents processos de selecció.
- Formació, preparació i orientació laboral a persones amb vocació de desenvolupar-se professionalment en el si de les Institucions Europees i Organismes Internacionals.
Competències transversals
Fomentar el desenvolupament i la integració d’un conjunt de competències psicològiques, organitzatives, comunicatives i interpersonals aplicables a diferents contextos laborals internacionals.
José Díaz Lafuente. Autor del llibre Montblanc, recursos educatius sobre la Unió Europea. Doctor Internacional en Dret per la Universitat de València. Màster en Relacions Internacionals i Estudis Diplomàtics de la Unió Europea al Col·legi d’Europa. Màster en Dret de la Unió Europea a la UNED.
Professor del Departament de Relacions Internacionals i Història Global de la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Abans, professor de Dret i Institucions de la Unió Europea (Universitat Jaume I). Tècnic responsable de l’assessorament i de la formació en projectes europeus (Fundació General de la Universitat de València). Experiència prèvia com a docent en diverses universitats, com a cooperant internacional a països com l’Índia, el Senegal, Etiòpia i Argentina, i com a assessor en la Comissió de Desenvolupament al Parlament Europeu.
Actualment, és membre del Panell d'Experts del Servei per a la Internacionalització de l'Educació (SEPIE) del Ministeri d’Educació. Formador en coaching professional i educatiu i en mindfulness, ha realitzat diverses edicions d’aquest mateix curs a la Universitat de València, a la Universitat Jaume I de Castelló i a la Universitat Complutense de Madrid.
La coordinació acadèmica del programa de formació d'aquest curs és de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia de la UAB.
Participaran com a docents experts en el curs:
- Olga Serradell Pumareda: Professora del Departament de Sociologia.
- Oriol Costa Fernández: Professor de l'Àrea de Dret Internacional Públic i de Relacions Internacions.
També hi participaran com a experts tres persones funcionàries de diferents institucions de la UE i organismes internacionals.
- Data d’inici: 01/03/2025
- Data de finalització: 12/04/2025
- Horari: dissabtes 1, 8, 15, 22 i 29 de març, i 5 i 12 d’abril de 9 a 14 h. El dissabte dia 12 d’abril s’acordarà amb cada alumne l’horari específic de la tutoria individual.
- Modalitat: format híbrid. Es combinen sessions presencials i sessions en línea, sempre en dissabtes matí.
- Sessions presencials a l'Escola de Postgrau de la UAB: el 01/03/2025, el 15/03/2025, el 29/03/2025 i 05/04/2025. La resta será en línea a través del Campus Virtual.
El curs tindrà un mínim de 19 alumnes i un màxim de 23. Es reservarà el 85% de les places per a persones estudiants, graduades o llicenciades de la UAB.
Accés i admissió
El calendari d’inscripció i matrícula és el següent:
- Període d’inscripció: 02/12/2024 a 17/02/2025
- Comunicació d’admissions: 17/02/2025
- Matrícula i pagament: 17/02/2025 a 25/02/2025
Documentació requerida per a la inscripció
- DNI, NIE o passaport vigent.
- CV, preferiblement en format Europass.
- Carta de motivació on s’explicitin els interessos i la motivació de la persona en la realització d’aquest curs.
- Expedient acadèmic en el cas de les persones estudiants de Màster i de Doctorat que no hagin cursat els estudis a la UAB.
- Resolució del ministeri d’Educació, Cultura i Formació Professional, de Beques de caràcter general per al curs 2023-2024, en el cas de les persones que vulguin optar a les places amb beca.
- Cal adjuntar aquesta documentació en el moment de la inscripció al curs a través del formulari.
Assignació de places
En el cas de superar la demanda de places, s’aplicaran els criteris següents a l'hora d'assignar-les:
- S’assignaran a les persones Alumni UAB i l'alumnat de Màster i de Doctorat de qualsevol especialitat de la UAB.
- En el cas que calgui, es prioritzaran les persones Alumni UAB i l'alumnat de Màster i de Doctorat de les Facultats de Traducció i Interpretació, Economia, Ciències Polítiques i Sociologia, Ciències de la Comunicació i Dret, per tractar-se de titulacions especialment relacionades amb organismes internacionals.
- En el cas que calgui, es prioritzaran les persones Alumni UAB i l'alumnat de Màster i de Doctorat de les Facultats de Traducció i Interpretació, Economia, Ciències Polítiques i Sociologia, Ciències de la Comunicació i Dret segons la nota resultant del barem de l’expedient acadèmic del Grau que hagin cursat (en cas que no hagin cursat el Grau a la UAB, caldrà adjuntar escanejat l’expedient acadèmic en el formulari de sol·licitud).
- En el cas que quedin places vacants després d’aplicar els criteris anteriors, s’assignaran la resta de places amb els criteris següents:
- Alumni UAB i alumnat de Màster i Doctorat dels centres de la UAB no inclosos en el criteri segon.
- Alumnat de Grau d’altres estudis de la UAB no prioritzats.
- Alumni i estudiants d’altres universitats.
- 200 €: persones estudiants i graduades de la UAB.
- 104 €: 3 persones estudiants o graduades de la UAB, per ordre de preinscripció i admissió, que siguin becàries MECD del Curs 2023-2024 i que ho acreditin.
- 300 €: alumnat i persones graduades d'altres universitats.
El dia 17/02/2025 es comunicaran les persones admeses, que podran fer la matrícula i el pagament fins el 25/02/2025.
El proper 13 de febrer es farà la sessió informativa Pràctiques i feina a les institucions europees i organismes internacionals. Serà a les 13.00 h a la Sala d’Actes de la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia.
El professor i expert José Díaz Lafuente aportarà una visió global de les oportunitats existents i les competències professionals més valorades.
A més, s’hi donaran a conèixer els recursos informatius que el Servei d’Ocupabilitat de la UAB posa a disposició de l’alumnat en aquest àmbit i s’hi presentarà l’ambaixadora UNICAT de la UAB, encarregada de fer difusió al Campus de les oportunitats professionals en institucions europees.
Inscripció gratuïta a NEXUS (apartat Activitats d'Orientació Professional). Les persones que no disposin d'un perfil a l'aplicació, poden fer una Alta parcial de forma ràpida i senzilla.
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la novena edició (2024).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la vuitena edició (2023).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la setena edició (2022).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la sisena edició (2021).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la cinquena edició (2020).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la tercera i la quarta edició (2018 i 2019).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la segona edició (2017).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la primera edició (2016).