Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Departament de Sociologia

Defensa de tesi doctoral de Catalina Marcela Ramírez

20 nov. 2024
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Digitalización del emprendimiento femenino migrante en Chile

portada

Aquesta investigació analitza la digitalització en l’emprenedoria femenina migrant a partir del programa "Transformació Digital dels Negocis", dirigit per Migrant Woman Entrepreneur: Collaborative Growth Community a Xile. La focalització en emprenedores migrants respon al fet que constitueixen un dels col·lectius més impactats per la crisi sanitària del virus SARS-CoV-2 (CEPAL, 2021). L’especificitat de l’estudi a Xile es justifica per la seva creixent i significativa població migrant, així com pel seu dinamisme en l’adopció de tecnologies digitals des de l’inici de la pandèmia. 

La investigació se situa en la intersecció de tres camps d’estudi: la migració femenina, l’emprenedoria femenina com a estratègia d’integració econòmica al país d’acollida i l’economia de plataformes. Per a les dones migrants, l’emprenedoria representa una decisió d’alt risc, assumida en un moment d’incertesa fonamental com és la migració. L’èxit empresarial de les dones migrants no es basa únicament en recursos individuals, com el capital humà i social, sinó també en la seva capacitat per navegar i negociar dins de sistemes institucionals i mercats sovint esbiaixats per l’etnicitat i el gènere (Kloosterman i Rath, 2001; Ogbor, 2000). 

En particular, aquesta tesi es centra en aquells projectes que incorporen plataformes digitals. Aquest enfocament subratlla la rellevància de la digitalització, un fenomen emergent que la pandèmia ha accelerat, facilitant la integració transversal de les plataformes digitals en el mercat laboral i en l’emprenedoria (Jawad et al., 2020; Surie, 2020). Es qüestiona l’"agència" i el "rol" de la tecnologia, considerant com les pràctiques socials poden generar continuïtats i discontinuïtats respecte a les seves versions analògiques (Cruz, 2017). 

S’adopta la multidimensionalitat de la perspectiva del Curs de la Vida com a marc teòric, que reconeix la interacció entre els nivells micro, meso i macroestructurals. La investigació utilitza una anàlisi de tercer ordre, que vincula temps, nivell i domini. El model proposat permet identificar punts d’inflexió que connecten canvis estructurals amb el desenvolupament personal i professional. En aquest entorn, les dones actuen simultàniament com a venedores i clientes, ja que la informació generada en el procés de venda s’utilitza per perfilar i enriquir les bases de dades de les plataformes. 

L’objectiu general de la investigació va ser analitzar com les emprenedores del programa MWE gestionen i digitalitzen els seus negocis en l’economia de plataformes, explorant les tensions i estratègies que emergeixen de la relació entre les seves trajectòries migratòries, laborals, educatives, familiars i tecnològiques amb les seves pràctiques empresarials. 

Per abordar aquest objectiu, es va adoptar un disseny mixt seqüencial amb èmfasi en el qualitatiu. La investigació va començar amb una fase quantitativa mitjançant l’aplicació d’una enquesta en línia per caracteritzar les emprenedores participants. Posteriorment, es va desenvolupar una fase qualitativa que va incloure 50 entrevistes semiestructurades, observació de perfils digitals i una entrevista estructurada realitzada dotze mesos després de la finalització del programa. Aquest enfocament va permetre una comprensió integral de les experiències d’aquestes dones en el seu procés de digitalització, destacant tant les barreres enfrontades com les estratègies desenvolupades per superar aquests desafiaments. 

L’estudi destaca que la pandèmia va actuar com un punt d’inflexió macroestructural, generant noves oportunitats de negoci per a algunes emprenedores, mentre que altres, amb trajectòries més consolidades, van aprofitar la digitalització per enfortir els seus projectes. No obstant això, també es van identificar barreres significatives, com la conciliació entre els dominis laboral i familiar. En aquest context, les trajectòries educatives i laborals prèvies de les emprenedores van jugar un paper crucial en el seu èxit en l’adaptació a l’entorn digital.

 

Dia: 29/11/2024

Hora: 16h

Lloc: Sala Graus (Fac. Ciències Polítiques I Sociologia)

Dins de