Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Departament de Sociologia

Defensa tesi Edgar Quilabert

12 nov. 2024
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

The School Improvement Maze. A Multi-level Analysis of Educational Reform in Catalonia

portada

Aquesta tesi examina l’adopció, implementació i efectes de les polítiques de millora educativa a Catalunya, on les reformes a gran escala s’han centrat en l’enfortiment dels marcs d’autonomia i rendició de comptes. Inicialment, la reforma va posar èmfasi en la descentralització de la gestió—contractació de personal, pressupost i organització—, atorgant als directors més poder, especialment sobre la selecció de professors i lideratge. Tot i que al principi es va destacar poc l’autonomia i la innovació pedagògica, recentment aquests elements han esdevingut centrals, mitjançant el lideratge pedagògic i les pràctiques competencials centrades en l’alumnat. En l’àmbit de la rendició de comptes, Catalunya va adoptar un sistema d’avaluació de baixes conseqüències per promoure la millora contínua sense mesures punitives. Les proves estandarditzades i avaluacions de la inspecció es van concebre per diagnosticar el rendiment i fomentar la reflexió. Tanmateix, l’aplicació d’aquestes polítiques és complexa per la seva naturalesa multidimensional, que abasta des de l’ensenyament fins a la governança. Sovint s’enfronten a desafiaments d’implementació per resistències, males interpretacions o problemes de capacitat, i la interacció entre polítiques pot solapar-se o entrar en conflicte, depenent de com les escoles les integrin.
 

Dins de