Defensa tesi Janna Dallmann
Tacna’s Street Markets during COVID-19: “Routines of Justification” in Itinerant Trade Practices
Les fires ambulants constitueixen una part integral de la vida quotidiana de Tacna. Les venedores i els venedors, quan munten les seves parades, transformen periòdicament l'espai públic de la ciutat en espais d’intercanvi vibrants i colorits. L'àmplia oferta de productes és el que fa que la frase “Hi ha de tot” sigui una descripció estàndard d’ aquest tipus d’espais comercials urbans.
La Feria de la Chacra a la Olla, la Feria Boliviana i La Feria del Altiplano operen entre la “formalitat” i la “informalitat”. Tot i que compten amb permisos municipals, aquest estatus és el resultat de processos de negociació en curs i continua sent temporal. Aquesta precarietat institucionalitzada sorgeix de desacords sobre les fires i sobre la presència de les seves venedores i venedors en el paisatge de la ciutat. Sovint es plantegen crítiques al comerç ambulant, cosa que el col·loca sota un imperatiu de justificació.
Com a part de l’espai públic, aquestes fires són d’interès per a diferents actors amb objectius divergents. Esdeveniments com la pandèmia de COVID-19 mostren la fragilitat dels acords existents. Els canvis en la situació requereixen renegociar la righteousness de les pràctiques comercials itinerants.
La tesi té com a objectiu comprendre com els actors implicats van arribar a un acord sobre la continuació de les pràctiques comercials itinerants. Per tant, utilitza enfocaments de teoria pràctica i el marc d’“ordres de valor” dins d'un disseny de recerca abductiu, basat en l’anàlisi de premsa, l’observació qualitativa i entrevistes en profunditat.
La investigació identifica quins són els principals conflictes i analitza les respectives narratives i les seves manifestacions a través de relats individuals, les formes col·lectives d'organitzar la protesta i les “rutines de justificació” en la vida quotidiana de les fires. El contrast amb un esdeveniment anterior amb efectes similars –obres de construcció que van portar a la reubicació d’una de les fires més grans de la ciutat– permet assenyalar continuïtats i diferències en els patrons de “crítica” i “justificació”.
La tesi conclou que la righteousness de les pràctiques comercials itinerants és simultàniament qüestionada i (re)produïda a la dinàmica quotidiana de les fires ambulants de Tacna i els seus voltants. Els actors negocien la legitimitat no només en temps de crisi, sinó també en la vida quotidiana a través de la crítica i les “rutines de justificació”. Les disputes sobre les fires ambulants són instàncies constants en què les parts interessades negocien sobre “valors” comuns i les seves jerarquies; en definitiva, sobre el que s'hauria de considerar “bo” i “correcte”.