Més de 300 alumnes de primària i d'ESO «investiguen» als Campus d'Arqueologia de la UAB
Nou escoles d’educació primària i dos centres de secundària de municipis dels Pirineus i els Prepirineus participen enguany en el programa Investiga.edu i en el Campus Jove d’Arqueologia d’estiu, que coordinen el CEPARQ, el Departament de Prehistòria i la CORE de Patrimoni de la Universitat. La iniciativa pretén despertar l’interès per la recerca arqueològica i el patrimoni del territori entre els joves i els infants de zones rurals i està finançada per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT).
En el programa, que aquest curs arriba a la tercera edició, hi col·laboren també el Geoparc Orígens, el Parc Nacional Estany de Sant Maurici i Aigüestortes i el Parc Natural del Montsant.
Els campus d’arqueologia implicats són el Campus d’Arqueologia i Paleontologia de Coll de Nargó, amb els jaciments de la Senyora de les Muntanyes (Montanissell, Alt Urgell), el Mirador del Cretaci (Alt Urgell) i les Icnites de la Massana (La Noguera); el Campus de la Noguera, amb el jaciment paleolític de la Roca dels Bous, el del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, amb els jaciments de la Cova del Sardo (Boí, Alta Ribagorça) i l’Abric de les Obagues de Ratera (Espot, Pallars Sobirà), del mesolític i el neolític, i el Campus d’Arqueologia del Castellot (Bolvir, Cerdanya), del període iberoromà. Aquest curs també s’hi ha sumat el jaciment de les Coves del Fem (Ulldemolins, Priorat), del període neolític, situat al Parc Natural del Montsant.ç
En total són nou escoles d’infantil i primària, amb un total de més de 200 alumnes, i dos centres de secundària, amb un total de 100 alumnes. «Tenint en compte la poca densitat demogràfica de les zones rurals i la poca divulgació científica que hi ha més enllà de les grans ciutats, es pot considerar que el programa és tot un èxit», assenyala Paloma González Marcén, professora del Departament de Prehistòria i investigadora principal del projecte.
El projecte d’investigació que l’alumnat treballa des de les aules consisteix en tres fases: la inicial, en què es fan preguntes del mateix jaciment a partir de rèpliques de restes arqueològiques o imatges del jaciment; la segona, en què es fan tallers de diferents disciplines científiques per donar resposta a aquestes preguntes, i la tercera fase, en què el centre educatiu decideix com difondre els resultats de la seva recerca.
«Algunes de les escoles que participen des dels inicis en aquest programa han notat que l’interès dels infants per aprendre i descobrir el passat del seu territori va en augment i troben que és interessant apropar la ciència als més petits de l’escola», explica Anna Bonet, arqueòloga i coordinadora tècnica del projecte.
Com a novetat, enguany els centres educatius faran intercanvis en línia o presencialment entre escoles amb projectes similars per descobrir què investiguen les altres escoles rurals i quines restes arqueològiques hi ha a les zones de l’Alt Pirineu i els Prepirineus.
El programa finalitzarà el mes de juny amb el curs Campus Jove d’Arqueologia, per a alumnat de secundària d’arreu del país, que s’emmarca dins el programa Argó de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE), i que permetrà investigar durant una setmana el passat a través del material dels laboratoris d’arqueologia ubicats al campus central de la UAB.