L'experta en IA Patrícia Ventura reclama als mitjans més mirada crítica davant els avenços tecnològics
“Els periodistes han de participar en la creació dels algoritmes i incorporar-hi un mètode rigorós”, ha compartit amb l’alumnat del Màster Oficial en Mitjans, Comunicació i Cultura
La doctora Patrícia Ventura, experta en intel·ligència artificial (IA), és la primera acadèmica de l’Estat espanyol que ha publicat un informe amb recomanacions sobre la incorporació de les noves tecnologies a les redaccions del país. El dilluns 8 de maig va presentar aquest estudi pioner, impulsat pel Consell de la Informació de Catalunya, a l’assignatura de Narratives Digitals i Nous Formats del Màster Oficial en Mitjans, Comunicació i Cultura, en què va reclamar als mitjans de comunicació més mirada crítica per afrontar els reptes de la IA.
Ventura ha defensat que els periodistes han de perdre la por a ser substituïts per les noves tecnologies i han d’exigir el seu lloc en el procés de creació dels algoritmes, que ja són ben presents a les redaccions del país. “En les entrevistes celebrades per elaborar l’informe, ens vam adonar que la majoria dels periodistes desconeixien que els mitjans en què treballen fa anys que incorporen algoritmes de personalització o de jerarquització de la informació”, ha advertit. “La intel·ligència artificial és una eina. No pot substituir la intel·ligència humana i la feina dels periodistes quan s’exerceix amb qualitat”, ha defensat l’experta.
Segons Ventura, si els periodistes s’impliquen en el disseny i la creació dels algoritmes, milloren els resultats de la IA perquè hi incorporen el mètode rigorós del periodisme. A més, els professionals són més exigents a l’hora de fer complir els criteris de transparència i privacitat de la informació que les audiències reclamen cada vegada més. Com a exemple, l’experta ha citat el cas de la BBC, que ha incorporat un servei de protecció de dades per als seus usuaris.
Alhora, Ventura ha exigit a la indústria mediàtica que incorpori la IA pensant en el periodisme, i no tant en els beneficis a curt termini. “De vegades, sobretot quan són de propietat privada, els mitjans tenen una visió curtterminista, i els seus responsables veuen la tecnologia només com una eina per millorar la productivitat de les plantilles i els clics. Pensen en volum, no en qualitat”, ha advertit. Per això, reclama un pacte ètic de les direccions dels mitjans amb els seus treballadors, però també amb les seves audiències. Així mateix, demana als mitjans que no vagin a remolc dels avenços tecnològics i s’afegeixin al debat històric que planteja la IA.