ESCOLA D’ENGINYERIA
Investigación sobre áreas inseguras en perspectiva de género y su propuesta de solución en Rubí
Autoria: Naghely Candia Morales
Grau: Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles
Resum: Anàlisi respecte a la seguretat urbana en perspectiva de gènere de la població de Rubí. Per a fer el treball, es fa ús d'una enquesta sobre percepció de seguretat, s'efectuen entrevistes i s'utilitza un mapatge feminista virtual. Es crea un mapa en el qual es presentin els punts problemàtics i els cinc punts més crítics, així com les possibles solucions infraestructurals
Enllaç:https://ddd.uab.cat/record/264104?ln=ca
FACULTAT DE BIOCIÈNCIES
Elaboració d'una exposició infogràfica amb perspectiva de gènere: dones científiques en la història de les ciències de la salut
Autoria: Jana Caniego Saurina
Grau: Biologia
Resum: Com a perspectives de futur el projecte està ideat per utilitzar-lo en qualsevol situació educativa o sociocultural com a una eina divulgativa.
Nettie Stevens y la determinación cromosómica del sexo
Autoria: Celia Ortiz Barcina
Grau: Genètica
Resum: Trabajo divulgativo sobre Nettie Stevens, una bióloga y genetista americana que descubrió las bases de la determinación sexual: los cromosomas X e Y. Además, otro objetivo ha sido enseñar a la población general sobre temas de genética básica y concienciar a la sociedad sobre la subrepresentación de las mujeres en la ciencia en el pasado y la situación actual. Se ha utilizado la prensa y las redes sociales como medios divulgativos.
Séverine Sigrist, creadora del pàncrees bioartificial
Autoria: Estel Grajea González
Grau: Ciències Biomèdiques
Resum: Es tracta d'un treball divulgatiu per donar visibilitat a dones científiques. Séverine Sigrist és una bioquímica, biòloga cel·lular i neurocientífica francesa que ha basat la seva carrera professional en l’estudi de la diabetis i en la recerca de tractaments per aquesta malaltia. La seva fita professional ha estat la creació d’un pàncrees bioartificial que permet la restauració de la secreció d’insulina en pacients diabètics.
Rita Levi-Montalcini: woman, Jewish and scientist.
Autoria: Inés María Calvo Pena
Grau: Bioquímica
Resum: Rita Levi-Montalcini (Turin, 22 April 1909 - Rome, 30 December 2012) was an Italian neurologist who discovered the first growth factor in the nervous system, for which she received the Nobel Prize in Physiology or Medicine in 1986. She belonged to a family of Sephardic Jews in a fascist Italy under Mussolini’s control, who promulgated the `Manifesto of Race', that prohibited Jews from university education and professional practice, a fact which, together with the traditional values and mentality of her father against girls pursuing professional careers, made her scientific career difficult. Nevertheless, she continued her studies in hiding and also outside her native country and made great and important discoveries.
FACULTAT DE CIÈNCIES DE LA COMUNICACIÓ
Des d'abans de néixer: un relat de la violència obstètrica
Autoria: Anna Biosca Rubia
Grau: Periodisme
Resum: La violència obstètrica és aquella que s'exerceix per part del personal sanitari a les persones gestants, però forma part d’un entramat més gran: el patriarcat. Des d'abans de néixer: un relat de la violència obstètrica és un reportatge escrit que recull el testimoni de dones que l’han patida i de professionals que aporten la seva visió sobre un terme que ha generat controvèrsia en l’àmbit sanitari, però que ha permès visibilitzar aquesta forma de violència patriarcal.
Enllaç: https://ddd.uab.cat/record/266774?ln=ca
FACULTAT DE CIÈNCIES DE L’EDUCACIÓ
Gender stereotypes and roles in children’s literature at the school Octavio Paz
Autoria: Manel Márquez i Serna
Grau: Educació Primària en Anglès
Resum: Aquest estudi de cas d'investigació està enfocat a analitzar des de la perspectiva de gènere la situació actual dels estereotips i rols de gènere en la literatura infantil a l'escola Octavio Paz. Els resultats han revelat que en els llibres ordenats entre els anys de publicació 1980-2022, encara hi ha un clar biaix de gènere en la representació de les identitats masculines i femenines. Es va identificar un ús excessiu del llenguatge cisheteronormatiu en els llibres i una infrarepresentació de les identitats LGTBIQ+.
Enllaç:https://ddd.uab.cat/record/265374?ln=ca
Vivint sota el sostre de la violència: donant llum al sensellarisme femení en perspectiva de gènere
Autoria: Carla Canceller Lladó
Grau: Educació social
Resum: El meu TFG pretén explorar l'experiència de la sexualitat tant en homes com en dones majors de 65 anys. És una realitat que la sexualitat en general, i en la vellesa en particular, son un tabú. Aquest TFG pretén visibilitzar aquesta sexualitat per intentar erradicar molts prejudicis que afecten directament en la qualitat de vida d'aquestes persones.
La feminització a l'educació infantil
Autoria: Sara Gamarra Maza
Grau: Educació Infantil
Resum: El present treball de final de grau té com a objectiu fer una recerca en perspectiva de gènere analitzant i investigant algunes de les qüestions històriques, socials i educatives que han contribuït i encara contribueixen a la selecció del grau d’educació infantil, és a dir a la seva feminització. Per desenvolupar aquest estudi de cas des d’un paradigma qualitatiu i interpretatiu, s’ha creat un qüestionari i unes entrevistes per tal d’analitzar les respostes de l’alumnat de grau d’educació infantil de la Universitat Autònoma de Barcelona.
La perspectiva de gènere en la docència universitària a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB: una observació participant amb les docents
Autoria: Olga Mampel Alonso
Grau: Pedagogia
Resum: Actualment, la perspectiva de gènere (PE) a la docència universitària és un concepte cada cop més estès en l’àmbit d’educació superior. Per tant, es concep des de diferents perspectives, sovint, força contradictòries entre sí. A escala de Catalunya, el Marc Conceptual de Gènere (2020) defineix la PE en educació des d’una aproximació multidimensional, transformable i transversal, i reflexiona des de les epistemologies feministes sobre la necessitat de transgredir de les fronteres eurocèntriques, postcolonials i discriminatòries en la pràctica educativa.
Per una educació menstrual enfocada a la Justícia Global: Guia per a mestres de cicle superior d’educació primària: portem la menstruació a les aules de 5è i 6è.
Autoria: Lídia Moya Vila
Grau: Educació Primària
Resum: La nostra societat ha establert la menstruació com a un tema tabú, de manera que presenta una manca d’informació i de conscienciació al respecte. Per aquest motiu, l’educació menstrual resulta essencial i cal promoure-la des de la infància. Seguint per aquesta línia, i tenint en compte que no hi ha instruments que permetin al professorat incloure l’educació menstrual a la seva programació, l’objectiu principal és facilitar als i les docents d’educació primària l’accés a una eina per poder incorporar a la seva programació l’educació menstrual a les aules de cicle superior i de forma transversal.
FACULTAT DE CIÈNCIES POLÍTIQUES I SOCIOLOGIA
Ments (in)habitables: L'experiència viscuda de les persones trans i dissidents de gènere com a usuàries dels serveis d'atenció a la salut mental a Barcelona
Autoria: Anna López Rodríguez
Grau: Sociologia
Resum: El gènere s’erigeix com un fort determinant de la salut en especial per a les persones trans i dissidents de gènere, que es troben a un risc més elevat de patir problemes de salut mental que la població cisgènere i la resta del col·lectiu LGBTIQ+. Des d'una perspectiva biopsicosocial, una epistemologia feminista aplicada a la sociologia, una perspectiva decolonial de gènere i una perspectiva despatologitzant de les identitats trans, la present investigació pretén fer d'altaveu, mitjançant entrevistes semidirigides en format d’història de vida, de l’experiència viscuda de les persones trans i dissidents de gènere com a usuàries dels serveis d’atenció a la salut mental a Barcelona.
La semilla roja del feminismo catalán: el pensamiento político de Giulia Adinolfi
Autoria: Marta Roman Martos
Grau: Ciències Polítiques
Resum: En el següent assaig s'analitza el pensament polític feminista de Giulia Adinolfi. L'escrit se centra en la idea que el feminisme, com a moviment de masses, demostra el caràcter hegemònic dels interessos de les classes treballadores. Adinolfi va posar en dubte les idees dominants del marxisme ortodox, considerant que el feminisme i la lluita treballadora havien de conformar una unitat d'acció. Per aquesta raó, el seu pensament es va caracteritzar per aportar una visió de la lluita feminista que no coincidia amb la concepció generalitzada del feminisme català de finals del segle XX.
La creació de continguts en el món dels videojocs
Autoria: Paula Osorio Recorda
Grau: Estadística Aplicada + Sociologia
Resum: La creació de continguts en el món dels videojocs s’està convertint, cada cop més, en una opció professional per a molts/es joves. Aquesta investigació és un estudi exploratori que pretén conèixer per quins motius hi ha tan poques creadores de continguts en el món dels videojocs i quins són els factors que ho expliquen, que són rellevants ja que aquells/es que arriben al màxim nivell s’acaben convertint en referents per a diferents generacions. Aquest estudi s’ha realitzat a partir d’una metodologia mixta, que inclou tant entrevistes a creadores de continguts com una enquesta d’elaboració pròpia a dones d’entre 12 i 45 anys, i ha permès veure que existeix una bretxa de gènere que separa a les dones del món dels videojocs.
FACULTAT DE DRET
La Herramienta de valoración de los puestos de trabajo. Una medida eficaz en la lucha contra la brecha salarial
Autoria: Eva Molina Solé
Grau: Dret + Relacions Laborals
Resum: El presente trabajo tiene por objeto analizar una de las principales causas de discriminación de la mujer en el ámbito laboral que influye directamente en la brecha salarial: la valoración de los puestos de trabajo y consecuente clasificación profesional de los mismos. En octubre de 2020 se aprobó el Real Decreto 902/2020, de igualdad retributiva entre mujeres y hombres, dirigido precisamente eliminar la brecha salarial de género.La finalidad del presente trabajo es analizarla detalladamente, efectuar una valoración crítica de la misma y, en su caso, propuestas de mejora.
Enllaç:https://ddd.uab.cat/record/264421?ln=ca
¿Cómo responde el sistema penitenciario vasco a las necesidades de las mujeres? Una perspectiva de género e interseccional.
Autoria: Itziar Apezteguia Echevarria
Grau: Criminologia + Dret
Resum: La presente investigación pretende conocer la respuesta del sistema penitenciario vasco a las necesidades específicas de las mujeres, desde una perspectiva de género e interseccionalidad. El análisis teórico presenta el perfil de las mujeres en los centros penitenciarios, a nivel nacional y europeo, así como una pequeña revisión teórica acerca de la adecuación de los programas de tratamiento a las mismas. Los resultados señalan que el País Vasco se encuentra lejos de atender a las necesidades de las mujeres y que el paso por prisión constituye un paso atrás para la reinserción de las mismas.
Enllaç: https://ddd.uab.cat/record/264884?ln=ca
Violència econòmica, una modalitat de violència de gènere
Autoria: Irene Machín i Castellà
Resum: En aquest treball s'aborda la violència econòmica al Codi Penal amb relació a la iniciativa legislativa proposada per la magistrada Lucía Avilés en la sentència 44/2020 que tracta el delicte d'impagament de pensions. Aquesta iniciativa legislativa reclama la modificació de l'ordenament jurídic per a incloure la violència econòmica com una modalitat de violència de gènere. Es fa un estudi del concepte "violència econòmica" per tal de configurar el marc que justifica la proposta d'aquesta iniciativa legislativa i la necessitat de la seva aplicació.
Enllaç:https://ddd.uab.cat/record/263180?ln=ca
FACULTAT DE FILOSOFIA I LLETRES
Les Infantes de Grècia. Eulògia Làscaris i les seves filles a la Corona d'Aragó: un clúster femení a la Península Ibèrica
Autoria: Pere Gonzalez Alerm
Grau: Història
Resum: El propòsit d'aquest treball és oferir un estat de la qüestió sobre la presència d'Eulògia Làscaris i les seves filles a la Corona d'Aragó. Es posarà l'accent en el periple vital d'Eulògia des dels seus orígens bizantins fins a l'arrelament a la Península Ibèrica. Tot avaluant els estudis anteriors, de caire positivista, es suggeriran noves hipòtesis de treball que ampliïn la visió del tema.
Enllaç: https://ddd.uab.cat/record/265167?ln=ca
Working-Class Sissies: Analysing Class, Masculinity and Sexuality in Pride and Billy Elliot
Autoria: Bàrbara Hernández González
Grau: Estudis Anglesos
Resum: A 14-year-gap separates Billy Elliot (2000) from Pride (2014), which despite sharing many similarities, also maintain some core differences. The main aim of this paper is to analyse how class, masculinity, and sexuality intersect in the films. It will dissect how both films prioritize personal success narratives over the collective cause, evoking a turn towards neoliberalism and homonormativity. Moreover, the masculinities featured in the films will be studied in relation to homophobia, the hypermasculine façade, and violence.
Enllaç:https://ddd.uab.cat/record/264604?ln=ca
La cotidianidad del género fantástico en Silvina Ocampo
Autoria: María Eugenia Bersztein Celata
Grau: Llengua i Literatura Espanyoles
Resum: Silvina Ocampo, una de las autoras más reconocidas de la literatura fantástica, presenta situaciones en las que el desorden de la realidad se produce de manera casi imperceptible, es decir, muestra lo inquietante dentro de lo cotidiano. Aborda cuestiones relacionadas con la infancia y la feminidad desde una perspectiva en la que transforma la realidad para cuestionarla. Se analizan los cuentos «Autobiografía de Irene», «La casa de azúcar», «Amor» y «El diario de Porfiria» centrándonos en las niñas con habilidades especiales; el lenguaje, la escritura y sus límites; el doble; la crueldad de sus personajes femeninos y, las relaciones amorosas.
Enllaç: https://ddd.uab.cat/record/263988?ln=ca
Les gegantes, un complement dels gegants?: El fet geganter des d’una perspectiva de gènere i social
Autoria: David Caelles Fernández
Grau: Humanitats
Resum: El fet geganter aporta una visió històrica de la representació dels gèneres en la cultura popular, ja que va sorgir el segle XV i ha esdevingut una tradició arrelada a la societat contemporània. Tot i això, el present treball constata que, fins a dia d’avui, no hi ha cap estudi complet del fet geganter des d’una perspectiva de gènere. La investigació realitzada discerneix les connotacions socials, els mandats de gènere i la dominació masculina intrínsecs en el fet geganter basats en estereotips i rols de gènere i en la reproducció social, els quals es perpetuen en les gegantes i els gegants, en les persones geganteres i les de l’entorn dels elements folklòrics.
Pudica, Potens, Atrox: Caracterització de dones al poder a les fonts primàries
Autoria: Aina Cami Ramonet
Grau: Estudis d’Anglès i de Clàssiques
Resum: Aquest treball tracta la representació a les fonts primàries de dones que exercien el poder indirectament. Després d'una aproximació al context històric i social i a les fonts, s'analitza la vida de Lívia, Agripina la Menor i Agripina la Major i el lèxic que s'utilitzava per descriure-les. Per veure si la caracterització de les dones al poder canvia al llarg dels segles, es fa una comparació amb tres reines medievals angleses: Elionor d'Aquitània, Isabel de França i Elisabet Woodville.
Enllaç: https://ddd.uab.cat/record/264071?ln=ca
Abra cadabra, dones en la màgia!
Autoria: Pol Batlle Blanch
Grau: Antropologia Social i Cultural
Resum: El present treball té l’objectiu d’apropar-se a l’univers de l’il·lusionisme català a partir de la recerca històrica, les narratives de les pròpies magues, i l’aplicació del mètode etnogràfic de l’observació participant en un cercle de màgia de Morella. En un context on les magues no són reconegudes, la recerca aporta el recull de les seves veus i experiències. Així, gènere, dones i androcentrisme són els principals eixos que guien la present recerca, sent-ne la desigualtat i la discriminació de gènere els temes principals. Alhora que s’analitzen els rols de gènere en l’il·lusionisme, la distribució desigual de poder i la conseqüent estratificació de gènere.
M'he fet meus els carrers. La percepció de les dones respecte l'espai públic del barri Antic de Manresa
Autoria: Clara Cirera Castellà
Grau: Geografia i Ordenació del Territori
Resum: En el present Treball de Fi de Grau s’ha volgut demostrar com les necessitats i les experiències de les dones en l’espai públic com a un únic col·lectiu no són reals i, que aquestes opinions, vivències i perspectives de l’espai públic depenen de les categories socials en què s’identifiqui cada dona, així com de l’ús que en facin i de la coneixença que en tingui de l’espai. Tanmateix, també s’ha volgut mostrar com les característiques físiques (enllumenat, estat dels edificis, neteja, accessibilitat...) i socials (relacions establertes, activitats dutes a terme, quotidianitat, vincles...) del barri Antic de Manresa afecten en les vivències de les dones.
Geografies de la infància i temps de lleure en entorn rurals: experiències i percepcions de nens i nenes de cicle superior de primària
Autoria: Elisabet Geli Soler
Grau: Geografia i Ordenació del Territori
Resum: La present investigació s'emmarca dins de les geografies de la infància, concretament d'aquelles infàncies escolaritzades en entorns rurals. Explora els significats que els nens i les nenes donen als espais que utilitzen i viuen durant el seu temps de lleure i les formes amb les quals s'hi relacionen. Per tal efecte, s'ha donat veu, s'ha escoltat i s'ha treballat amb alumnes de cicle superior de primària d'una escola rural del Pla de l'Estany.
Enllaç:https://ddd.uab.cat/record/264227?ln=ca
Les dones en els videojocs: videojocs feministes pel canvi social
Autoria: Laura López Vollmer
Grau: Estudis Socioculturals de Gènere
Resum: Aquest TFG amb orientació d’investigació respon a la problemàtica de la masculinització dels videojocs, i les violències de gènere digitals que allà s’hi perpetuen. El seu objectiu principal és demostrar (i reivindicar) com el videojoc pot esdevenir una eina pedagògica feminista que condueixi al canvi social. És per això que s’elaborarà un artefacte cultural en forma de guia gamer, amb què es justificarà la rellevància de l’estudi: cobrir el buit de coneixement que existeix entorn d’aquesta temàtica, cobrint paral·lelament el buit de referents femenins empoderats (tant davant com darrere de la pantalla) que els hi manquen als infants, especialment a nenes i infants no binaris.
Las ficciones contractuales del sexo. Una argumentación a favor de la despenalización del trabajo sexual a través de la teoría política del republicanismo
Autoria: Celia Fernández Ordoñez
Grau: Filosofia
Resum: El ensayo lleva a cabo una argumentación a favor de la despenalización del trabajo sexual y regulación del mismo mediante el derecho laboral a efectos de mitigar la situación de precariedad y explotación de quienes ejercen. Se exponen los principales modelos jurídicos y las políticas de intervención específicas derivadas de los mismos así como sus consecuencias prácticas. Asimismo, adoptando una perspectiva republicana, se explora la especificidad de la forma de explotación y causas, y se indaga en la posibilidad de un modo de libertad a través de la interferencia de la ley y la garantía de unas condiciones materiales determinadas.
Lights and Shadows in Disney-Pixar’s Luca: From Normalizing Tender Masculinity to Perpetuating Heteronormativity in Children’s Cinema
Autoria: Lisandra Muñoz Cabrera
Grau: Estudis d’Anglès i Francès
Resum: The Walt Disney Company is a world leader in mainstream culture for adults and, particularly, children, hence the relevance of studying how its films portray gender. In the last few years, the audience has witnessed that male protagonists have gradually become more vulnerable and sensitive. In this dissertation, I analyse how masculinity is portrayed in Pixar's film Luca (2021), principally through the two main characters, Luca and Alberto. I suggest that they provide the audience with a tender view of masculinity. Instead of showing stereotypical traits related to young boys, they connect emotionally, openly show their feelings, and support each other, contributing to dismantling prejudices about intimacy between boys.
Enllaç: https://ddd.uab.cat/record/264480?ln=ca
Identitats a la cruïlla: les cançons emblemàtiques en el col·lectiu queer valencià
Autoria: Alejandro Arribas Miranzo
Grau: Musicologia
Resum: En aquest treball es planteja una aproximació a la confluència, des d'un punt de vista interseccional, de dos eixos de desigualtat identitària, la valencianitat i el fet queer, buscant estudiar la seua manifestació en el fet musical. Per fer-ho, s'expliquen els condicionants històrics i socials que expliquen la situació d'ambdues dissidències en el País Valencià actual i s'analitzen tres cançons, escollides per la seua emblematicitat respecte a aquests col·lectius i reivindicacions, per trobar-ne quins són els elements que estructuren el seu caràcter de cançons emblemàtiques pel col·lectiu queer valencìà.
FACULTAT DE MEDICINA
Associació entre ressonància magnètica nuclear cardíaca i clínica en patologia isquèmica miocàrdica en dones: a la recerca de nous protocols
Autoria: Nicolás Umpiérrez Mayor
Grau: Medicina
Resum: En aquest treball exposem que, malgrat que la malaltia cardiovascular i, especialment, la cardiopatia isquèmica, sigui una de les principals causes de mort de las dones als països industrialitzats, aquestes es troben infrarepresentades en els estudis cardiològics. A més a més, la atípia de la clínica en dones condueix a un pitjor reconeixement de la patologia per part, tant d'aquestes, com de les professionals de la salut que les atenen. Tot això acaba conduint, inexorablement, a un pitjor pronòstic de la cardiopatia isquèmica en la població femenina.
Experiència de les dones d'edat avançada amb una mort fetal tardana: un estudi fenomenològic.
Autoria: Laia Maestre Guàrdia
Grau: Infermeria
Resum: El nombre d'embarassos d'edat avançada ha anat augmentant en els últims anys, i com a conseqüència s'ha de tenir present la mort fatal tardana com a factor de risc incrementat. S'exploran les vivències de les mares d'edat avançada amb una mort fetal tardana en el seu primer embaràs, a través s'un estudi qualitatiu fenomenològic hermenèutic. Població d'estudi definida en totes les dones tractades a Vall d'Hebron residents al districte d'Horta Guinardó.
FACULTAT DE PSICOLOGIA
Cíborg feminista o cíborg feminitzat. Ciberautoetnografia sobre la identitat, internet i gènere
Autoria: Ada Claver Díaz
Grau: Psicologia
Resum: Soc l’Ada, tinc vint-i-tres anys i soc un cíborg. Sí, has llegit bé. Soc un cíborg i tu segurament també. Em comunico amb persones més enllà de l’espai en què estic, instants es tornen permanents fotografiats en un clic, i en un altre puc compra-me una hamburguesa, un vibrador o una roda de bicicleta i que me l’enviïn a casa. A principis dels noranta, Dona Haraway (1991) en el Cyborg Manifesto, utilitza el cíborg com a metàfora de les possibilitats d’internet per suggerir una sortida al laberint de dualismes en el que ens hem explicat els nostres cossos per tal d’habitar un món feminista. S’explora la relació entre identitat, internet i dona.
FACULTAT DE TRADUCCIÓ I INTERPRETACIÓ
The translations and recreations of 'Torikaebaya monogatari'
Autoria: Rafael Montón Gómez
Grau: Traducció i Interpretació
Resum: 'Torikaebaya monogatari' is a late Heian court tale about a half-sister and a half-brother who exhibit a behaviour typically associated with that of the opposite gender. After they switch genders and climb up the ranks of the imperial court, they are forced to revert back to their original genders. While the tale was well received by coetaneous audiences, judged by its critique in the 'Mumyzshi', Meiji scholars deprecated it on moral grounds. This paper attempts to detect the main areas of contention between the selected texts, which undoubtedly lie in their particular depiction of sex, gender and sexuality, and construct an understanding of the Torikaebaya as a cultural artefact in a global society.
Un «entreacte» de fronteres transcendibles: Anàlisi sobre gènere i sexualitat al teatre Takarazuka
Autoria: Aurora Gargallo Pla
Grau: Estudis d’Àsia Oriental
Resum: Tot partint d’un interès inicial per l’aura enigmàtica de les otokoyaku, es proposa una immersió dins del món fantàstic de la Takarazuka Revue i el seu joc de gèneres protagonitzat per les otokoyaku (actrius de rols masculins) i les musumeyaku (actrius de rols femenins). Prenent com a referència una documentació extensiva que ha combinat fonts sobre el teatre amb clàssics del pensament de gènere, es considera si els rols marcadament binaris de les obres musicals deixen espai per algun tipus de transgressió, tant narrativa com extratextual, sobre els discursos de gènere.