Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Serveid'Igualtat i Diversitat

Perspectiva de gènere en docència
i recerca

Integrar la perspectiva de gènere en la docència significa revisar els biaixos androcèntrics presents en les nostres disciplines i qüestionar els supòsits i estereotips de gènere amagats. Segons Donoso, Trinidad; Montané, Alejandra; i Pessoa, Maria Eulina (2014: 158), "els processos de producció del coneixement no poden deslligar-se de la cosmovisió de gènere". Això implica:

  • Incloure el coneixement produït per dones científiques i expertes, sovint invisibilitzades.
  • Incorporar perspectives crítiques que desvetllen conceptualitzacions androcèntriques.
  • Revisar les causes i mecanismes socials i culturals que sustenten les desigualtats de gènere.

Perspectiva de Gènere en la Recerca

La investigació sensible al gènere, o "Gender Sensitive Research", busca superar l'androcentrisme implícit en els projectes d'investigació. Segons Avramov, Dragana (2011: 11) i Schiebinger, Londa & Schraudner, Martina (2011: 155), una investigació de qualitat ha de:

  • Eliminar els biaixos androcèntrics en el disseny, contingut i resultats.
  • Ser socialment inclusiva.
  • Garantir l'equilibri de gènere en els equips d'investigació i en tots els nivells de decisió.

Com impulsa aquesta perspectiva  el IV Pla d'Acció per a la Igualtat de Gènere?

El Quart Pla d'Acció per a la Igualtat de Gènere de la UAB (2019-2023) impulsa la perspectiva de gènere en la docència i la recerca a través de vuit mesures clau:

  1. Incorporació i seguiment de la competència general de gènere en els plans d'estudi i memòries de grau.
  2. Oferir recursos i formació al professorat.
  3. Difondre la docència i la recerca amb perspectiva de gènere i LGBTIQ.
  4. Dissenyar materials divulgatius.
  5. Potenciar el reconeixement acadèmic de la incorporació de la perspectiva de gènere.

 

Informació complementària