Perspectiva de gènere en docència
i recerca
Integrar la perspectiva de gènere en la docència significa revisar els biaixos androcèntrics presents en les nostres disciplines i qüestionar els supòsits i estereotips de gènere amagats. Segons Donoso, Trinidad; Montané, Alejandra; i Pessoa, Maria Eulina (2014: 158), "els processos de producció del coneixement no poden deslligar-se de la cosmovisió de gènere". Això implica:
- Incloure el coneixement produït per dones científiques i expertes, sovint invisibilitzades.
- Incorporar perspectives crítiques que desvetllen conceptualitzacions androcèntriques.
- Revisar les causes i mecanismes socials i culturals que sustenten les desigualtats de gènere.
Perspectiva de Gènere en la Recerca
La investigació sensible al gènere, o "Gender Sensitive Research", busca superar l'androcentrisme implícit en els projectes d'investigació. Segons Avramov, Dragana (2011: 11) i Schiebinger, Londa & Schraudner, Martina (2011: 155), una investigació de qualitat ha de:
- Eliminar els biaixos androcèntrics en el disseny, contingut i resultats.
- Ser socialment inclusiva.
- Garantir l'equilibri de gènere en els equips d'investigació i en tots els nivells de decisió.
Com impulsa aquesta perspectiva el IV Pla d'Acció per a la Igualtat de Gènere?
El Quart Pla d'Acció per a la Igualtat de Gènere de la UAB (2019-2023) impulsa la perspectiva de gènere en la docència i la recerca a través de vuit mesures clau:
- Incorporació i seguiment de la competència general de gènere en els plans d'estudi i memòries de grau.
- Oferir recursos i formació al professorat.
- Difondre la docència i la recerca amb perspectiva de gènere i LGBTIQ.
- Dissenyar materials divulgatius.
- Potenciar el reconeixement acadèmic de la incorporació de la perspectiva de gènere.
Guia per treballar i avaluar les competències de la UAB que inclou la competència de gènere de la UAB: "Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere." Trobareu propostes de resultats d'aprenentatge i d'activitats per treballar a diferents disciplines.
Red de Proyectos Europeos para la Igualdad de Género en Ciencia e Innovación con participación de entidades españolas
La UAB a través del Projecte EGERA, adscrit al Servei d'Igualtat i Diversitat (antigament Observatori per a la Igualtat), forma part de la xarxa constituïda pel MINECO el 8 de març de 2017. En el moment de la seva creació eren 19 projectes finançats per la UE sobre igualtat de gènere a la recerca i la ciència. Es tracte de projectes on hi participen institucions espanyoles, ja sigui com a sòcies o com a cordinadores. La xarxa, impulsada per la Unidad Mujer y Ciencia, i la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnologia (FCYT), és percep com un espai d'intercanvi d'informació i recursos sobre polítiques d'igualtat en recerca i ciència des de la òptica dels projectes europeus.
Xarxa Vives
Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere és una col·lecció d’11 obres de diferents disciplines i àmbits de coneixement. Les Guies ofereixen pautes per revisar les assignatures des de la perspectiva de gènere, a partir de recomanacions i indicacions en relació a objectius, continguts, exemples, llenguatge utilitzat, i fonts seleccionades, així com mètodes docents i d’avaluació i gestió de l’entorn d’aprenentatge i els seus resultats.
L’objectiu de la col·lecció és oferir recursos que permeten al professorat universitari prestar atenció a les dinàmiques de gènere que tenen lloc en l’entorn d’aprenentatge i adoptar mesures que assegurin que s’atén a la diversitat d’estudiants. L’alumnat podrà així disposar de noves eines per identificar els estereotips, normes i rols socials de gènere, desenvolupar el seu esperit crític i adquirir competències que li permetin evitar la ceguesa al gènere en la seva pràctica professional futura.
Més informació de les guies aquí.
Guia elaborada pel Servei d'Igualtat i Diversitat (antigament Observatori per a la Igualtat) i el Projecte EGERA amb l'objectiu de donar suport teòric al professorat en la incorporació de la perspectiva de gènere en les assignatures i plans d'estudis, així com per a coordinar la implementació de la mesura 3.8. "Explicitar la perspectiva de gènere en l'elaboració de les Guies Docents i programes d'assignatures des d'un model d'universitat inclusiva".
Accés a la guia
Document elaborat pel Servei d'Igualtat i Diversitat on es mostren els punts claus per a introduir la perspectiva de gènere en el disseny i la implementació dels projectes de recerca, des de la formació dels equips, el disseny de la investigació, la difusió dels resultats i l’avaluació de l’impacte de gènere.
Avramov, Dragana. (2011). Initiating and sustaining Structural Change. Reflection on the outcomes of the workshop on Structural Change in order to improve Gender Equality in Research organisations in Europe. Available at: http://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/structural-changes-workshop-report_en.pdf
Donoso-Vázquez, Trinidad.; Montané, Alejandra; Pessoa, Maria Eulina. (2014). Género y calidad en Educación Superior. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (3), 157-171.
European Commission (2009) Toolkit Gender in EU-funded Research. Available at: http://www.yellowwindow.be/genderinresearch/downloads/YW2009_GenderToolKit_Module1.pdf
European Comission (2013). Factsheet Gender Equality in Horizon 2020. Available at: https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/sites/horizon2020/files/FactSheet_Gender_2.pdf
Leduc, Brigitte. (2009). Guidelines for Gender Sensitive Research. Nepal: Icimod (International Centre for Integrated Mountain Development.
Schiebinger, Londa i Klinge, Ineke. (2013). Gendered Innovations. How Gender analysis Contributes to Research. Directorate General for Research & Innovation. European Comission. Available at: http://ec.europa.eu/research/science-society/genderedinnovations/index_en.cfm
Schiebinger, Londa i Schraudner, Martina. (2011). “Interdisciplinary Approaches to Achieving Gendered Innovatons in Science, Medicine, and Engineering”. Interdisciplinary Science Reviews, vol.36. No 2. June, 2011, 154-67. Available at: https://genderedinnovations.stanford.edu/ISR_07_Schiebinger.pdf
United Nations-INSTRAW. (2007). Gender research: A how-to guide United Nations International Research and Training Institute for the Advancement of women. Available at: http://www.iiav.nl/epublications/2007/gender_research_a_how_to_guide.pdf