La Universitat Autònoma de Barcelona commemora el Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat amb una jornada dedicada a la inclusió i la diversitat
Aquest 3 de desembre, la UAB ha celebrat la VII Jornada Institucional en commemoració del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, amb una sèrie d’actes que han tingut lloc a la Sala d’Actes del Rectorat.
La jornada ha començat amb una benvinguda a càrrec de la secretària general de la UAB, Esther Zapater, i ha posat el focus en aspectes clau com els trastorns d’aprenentatge i la discapacitat. La taula rodona ha comptat amb la participació de Sandra Camacho, que ha abordat el marc normatiu de la discapacitat, i amb la presentació del Pla d’Inclusió i Diversitat a les Universitats Catalanes, presentada per Elisabet Guillemat.
Un dels moments més destacats de la jornada ha estat l’acte de lliurament de les Beques Impuls, que reconeixen el talent i l’esforç de l’alumnat amb discapacitat. La Vicerectora d’Alumnat i Ocupabilitat, Anabel Galán Mañas, ha estat l’encarregada de lliurar les beques en aquest acte que posa en valor la inclusió com a eix central de la comunitat universitària. Aquests ajuts volen facilitar que l'alumnat segueixi els estudis universitaris en igualtat d'oportunitats. En aquesta convocatòria s'han concedit les beques a quatre dones i quatre homes que segueixen estudis a l'Escola d'Enginyeria i a les facultats de Ciències de la Comunicació, de Ciències de l'Educació, de Ciències Polítiques i de Sociologia, i de Traducció i d'Interpretació.
Segons la vicerectora d'Estudiants i Ocupabilitat, Anabel Galán, la UAB pretén ser «un reflex de la societat que volem», que ha descrit com «inclusiva, respectuosa i plena d'oportunitats per a tothom».
Galán i la secretària general de la UAB, Esther Zapater, que ha moderat l'acte, han agraït tant l'exemple que suposen els estudiants becats com la tasca realitzada pels serveis i membres de la comunitat universitària implicats en les polítiques d'igualtat, com ara el nou Servei d'Igualtat i Diversitat, el PIUNE (el Servei per a la Inclusió a la UAB), la Unitat d'Assessorament Psicopedagògic o els responsables dels deganats i direccions dels diferents centres. Zapater, a més, ha fet una crida al conjunt de la comunitat de la UAB a implicar-se per assolir una universitat més inclusiva i diversa.
La jornada institucional ha inclòs també una taula rodona en què han participat Sandra Camacho, professora de dret civil a la UAB, i Elisabet Guillemat, coordinadora d'Impacte Social del Coneixement del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat. Camacho ha dissertat sobre el marc normatiu de la discapacitat i ha destacat el canvi de paradigma que suposa adaptar la legislació espanyola a la Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat de Nacions Unides i passar d'un enfocament basat en un punt de vista sanitari a un de social per a reconèixer la capacitat jurídica i la igualtat d'oportunitats de les persones amb discapacitats.
Per la seva banda, Guillemat ha explicat el contingut i el procés de redacció del Pla d'inclusió i diversitat a les universitats catalanes (PIDUC), que vol establir un marc de referència per al sistema universitari. Ha destacat també la creació de la xarxa UNINCAT, que «ajudarà a desplegar el pla». I, pel que fa a la feina duta a terme, Guillemat ha descrit com «un bon exemple que cal traslladar a les altres universitats» el Protocol d'ajustos curriculars per a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu aprovat enguany per la UAB.