Gènere i LGBTI
Des del juny de 2006, la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha demostrat el seu compromís ferm amb la igualtat de gènere. Amb l'aprovació del Primer Pla d’Acció per a la Igualtat entre Dones i Homes, la UAB va començar un camí per convertir l'objectiu de l'article 6 dels seus estatuts en una realitat pràctica.
Evolució dels plans d'acció per a la igualtat de gènere
Després del Primer Pla, s'ha continuat avançant amb l'aprovació del Segon Pla el 9 de juny de 2008, del Tercer Pla el juliol de 2013, del Quart Pla el juliol de 2019 i actualment amb el Cinqué Pla d'Acció per a la Igualtat de Gènere, aprovat el 25 de setembre de 2024.
Què és el Pla d’Acció per a la Igualtat de Gènere (PAG) i com s’elabora?
El V PAG és l’instrument que permet articular les polítiques per la igualtat de gènere i LGBTI+ de la Universitat. Es pot definir com un conjunt ordenat de mesures o accions adreçades a millorar la situació d'aquells col·lectius que es poden veure desfavorits per raó de sexe, gènere, identitat i expressió de gènere o orientació sexual.
El IV PAG parteix del context definit pel marc normatiu actual i l'experiència acumulada amb els plans anteriors, així com del coneixement expert generat en els darrers anys.
Quin és el contingut i l'estructura del Pla d'Acció per a la Igualtat de Gènere?
El V Pla incorpora per primera vegada el I Pla d’igualtat de gènere en matèria laboral de la UAB (I PIGML). El I PIGML és el document resultant del procés de negociació entre els representants de la institució i del personal treballador de la UAB per donar compliment a la disposició addicional setena del Real Decret Llei 5/2015 per el qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut Bàsic de l’Empleat, modificat per la Llei 31/2022 de Pressupostos Generals de l’Estat per l’any 2023. Aquesta disposició estableix que les Administracions Públiques hauran d’aprovar en cada legislatura un Pla per a la igualtat entre dones i homes negociat amb la representació del personal treballador en els termes que estableix l’article 37 de l’EBEP, i que el seu compliment serà objecte d’avaluació amb una periodicitat anual.
El V PAG preveu un conjunt de mesures estructurades segons cinc eixos d’actuació. Les mesures previstes es fonamenten en els resultats de la diagnosi dissenyada i elaborada pel Servei d'Igualtat i Diversitat, i respecte a la part laboral, en el procés de negociació. Aquest procés de negociació s’ha realitzat a través d’una comissió formada per 13 representants de la institució i 13 del personal treballador, i s’han dut a terme sessions de treball i negociació durant 18 mesos.
En total, el pla preveu 134 mesures per donar compliment a 27 objectius. Per a cadascuna de les mesures, s’han especificat els òrgans responsables i executors, els instruments i el calendari de la seva aplicació.
Eixos d'Actuació
- Promoció de la cultura i les polítiques d’igualtat
- Igualtat de condicions en l’accés, la promoció i l’organització del treball i de l’estudi
- Promoció de la perspectiva de gènere en la docència i la recerca
- Participació i representació en la comunitat universitària paritària i amb perspectiva de gènere
- Prevenció de l'assetjament sexual, per raó de sexe, gènere, identitat o expressió de gènere
El pla incorpora en l'eix dos un nombre rellevant de mesures vinculades a l’àmbit laboral, un total de 49. Aquestes mesures alhora s'agrupen en diferents aspectes: 1) Selecció i promoció; 2) Classificació professional i retribució; 3) Condicions de treball; 4) Formació; 5) Exercici de corresponsabilitat en les cures; 6) Infrarepresentació femenina. Així mateix, s’han negociat mesures que afecten a altres àmbits d’actuació com el de promoció de la cultura i les polítiques d’igualtat o el referent a les violències masclistes i LGBTI-fòbiques. Per tal d’identificar les mesures negociades i per tant incloses en el Primer pla d’igualtat en matèria laboral, aquestes s’han ressaltat en el document en format negreta.
Les mesures que formen el V PAG, mantenen certa continuïtat respecte de les mesures que ja figuraven en el IV PAG. Tanmateix, s’han reforçat les mesures vinculades amb el sexisme, la discriminació i l’assetjament per raó de gènere, identitat o expressió de gènere. Aquestes noves mesures tenen com objectiu reforçar la sensibilització i la identificació de les violències masclistes i LGBTI-fòbiques, i ampliar els recursos i instruments per fer front a aquestes situacions.. D’altra banda, s’han definit noves mesures que responen als canvis normatius i a les principals necessitats demandes per la comunitat UAB.
A més, el pla d'acció presenta els resultats obtinguts de la diagnosi que inclou:
- Avaluació del grau d'implementació del III PAG.
- Revisió de la normativa i projectes europeus en matèria d'igualtat de gènere.
- Descripció de la situació de les dones a la UAB.
- Valoració de la comunitat sobre l'aplicació del PAG i les polítiques de gènere.
L’any 2020 s’aprova el Reial Decret 901/2020 que regula els plans d’igualtat i el seu registre estatalment. Així doncs, les empreses amb una plantilla superior als 50 treballadors estan obligades a elaborar un pla d’igualtat negociat amb les persones representants del personal treballador, per mitjà d’una comissió negociadora. Com la UAB ja disposava d’un pla d’igualtat vigent (IV Pla d’Acció per a la Igualtat de Gènere, PAG), la universitat s’ha vist obligada a adaptar-lo segons les indicacions del Reial Decret. El termini màxim per a l’adaptació del pla és el 14 de gener de 2022.
Quan i com s’inicia el procés de negociació?
Els agents socials contacten la gerència de la UAB el març de 2021, engegant així el procés per complir el RD 901/2020. El juny del mateix any, es forma una comissió negociadora amb 26 persones (13 en representació del personal treballador i 13 de la institució). Les negociacions arriben a tres acords:
-
Realitzar una formació en matèria d’igualtat de gènere a la Comissió
-
Elaborar una addenda al IV PAG per adaptar el pla vigent
-
Constituir un grup de treball per a l’elaboració de l’addenda que s’incorpora al pla vigent. Aquest grup està composat per 12 persones (7 en representació del personal treballador i 5 de la institució)
Com s’adapta el pla d’acció per incloure el RD 901/2020?
El grup de treball per elaborar l’addenda es reuneix en quatre sessions conduïdes pel Servei d'Igualtat i Diversitat i amb suport de la Unitat de Relacions Laboral de la UAB. Aquest grup defineix les mesures del IV pla que considerin prioritàries en l’àmbit laboral i que siguin viables d’aplicar en el termini de vigència de l’addenda (2022-2023). Finalment, s'arriben a 48 mesures, que s’agrupen en els següents eixos d’actuació establerts al RD 901/2020:
Eixos |
Objectius |
Mesures |
Procés de selecció, contractació i promoció |
1 |
10 |
Classificació del personal i retribucions |
1 |
4 |
Condicions de treball |
2 |
9 |
Formació en igualtat |
1 |
2 |
Exercici corresponsable |
2 |
5 |
Infrarrepresentació femenina |
1 |
4 |
Prevenció de l’assetjament |
3 |
10 |
Promoció de la cultura i les polítiques de gènere |
3 |
4 |
TOTAL |
14 |
48 |
Quin és el resultat final del IV pla adaptat?
Considerant els objectius i eixos que s’han inclòs en el IV Pla d’Acció per a la igualtat de gènere, els instruments que la UAB utilitzarà per vetllar per la igualtat de gènere en matèria laboral són la normativa, la formació, l’estudi, l’elaboració de guies i recomanacions, la constitució de comissions paritàries, la difusió, el seguiment d’indicadors, l’aprovació de plans de conciliació, entre d’altres.
Podeu consultar en detall les mesures, objectius i eixos al document del IV PAG entre les pàgines 81 i 87.