Discapacitat
Segon Pla d’acció sobre discapacitat i inclusió de la Universitat Autònoma de Barcelona Sexenni 2018-2023
El Segon Pla d’Acció sobre Discapacitat i Inclusió de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) per al període 2018-2023 (II PAD) reafirma el compromís de la UAB amb la garantia dels drets i la inclusió de les persones amb discapacitat. Continuant el Pla d’Acció per a la Igualtat d’Oportunitats per a les Persones amb Discapacitat (I PAD) 2011-2015, aprovat el 17 de novembre de 2010, aquest segon pla és un instrument clau per articular les polítiques d'atenció a la discapacitat i la inclusió a la universitat. Més enllà de l'exigència legal, la UAB aposta per la voluntat política, la transversalitat en les actuacions i la implicació de tota la comunitat universitària per garantir els drets de les persones.
Com s'elabora el pla d'acció sobre discapacitat i inclusió (PAD)?
El II PAD ha estat elaborat pel Servei d'Igualtat i Diversitat de la UAB, antic Observatori per a la Igualtat. Aquest servei s'ha encarregat de la diagnosi inicial, la proposta de mesures, l'acompanyament en la discussió de les mesures i la redacció final del pla. El procés d’elaboració es basa en:
- Avaluació del grau d’implementació del primer pla (I PAD, 2011-2015).
- Recull de la normativa vigent en matèria de discapacitat i universitat.
- Actualització de les dades sobre la situació de les persones amb discapacitat a la UAB.
- Valoració per part del col·lectiu amb discapacitat de les dificultats i obstacles.
Aquest procés ha comptat amb una comissió tècnica formada per persones expertes (PDI, PAS i alumnat), que han consensuat la proposta dels eixos d’actuació i les mesures elaborades pel Servei d'Igualtat i Diversitat.
Quina és l'estructura del II PAD?
El pla d'acció inclou 32 mesures distribuïdes en quatre eixos d'actuació, amb un marc temporal de sis anys. Les mesures inclouen accions pendents del primer pla, accions permanents adaptades a la situació actual, i noves accions que responen a problemàtiques detectades en la diagnosi i canvis normatius vigents.
Eixos d'Actuació
- Visibilitat i sensibilització: Accions per difondre els drets i la situació de les persones amb discapacitat, donar a conèixer les polítiques i accions de la UAB, i promoure la plena participació d’aquest col·lectiu.
- Accessibilitat i mobilitat: Mesures per garantir l’accessibilitat i la mobilitat física i virtual.
- Desenvolupament de l’activitat: estudi, treball i promoció: Accions d'adaptació de l'entorn per garantir el desenvolupament de l'activitat quotidiana sense dificultats, responent a les necessitats específiques de cada individu.
- Política universitària i marc organitzatiu: Accions relacionades amb la normativa universitària i el model de gestió i organització.
Per a cada mesura, s'especifiquen els òrgans responsables, els instruments necessaris, els objectius a assolir i el calendari d'aplicació.
Quins han estat els resultats de l'última diagnosi pel II PAD?
La diagnosi ha permès identificar aspectes a millorar, mancances i reptes, i on cal dedicar més esforços i recursos. Alguns dels resultats destacats són:
- Accessibilitat i mobilitat: Necessitat de corregir desnivells, escales, i rampes, millorar la il·luminació i els camins, i controlar l'ús de les places d'aparcament reservades per a persones amb discapacitat.
- Desenvolupament de l'activitat: Manca de coneixement i suport per part del personal docent i laboral, destacant la necessitat de formació i sensibilització en relació amb la discapacitat.
- Polítiques d’igualtat: Necessitat de donar a conèixer les polítiques d’igualtat en matèria de discapacitat i promoure la introducció d’aquesta temàtica en la recerca i la docència.
Compromís Normatiu
El disseny de les mesures del II PAD també es basa en el marc normatiu en matèria de discapacitat a nivell estatal, autonòmic, europeu i internacional. El pla es regeix per:
- Reconeixement del dret de les persones amb discapacitat a l’educació i al treball.
- Prohibició de la discriminació per raó de discapacitat en l’àmbit educatiu i laboral.
- Obligatorietat d'aplicar mesures inclusives per garantir la igualtat d’oportunitats.