Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

Simposi sobre Pensament Crític i Creatiu a les Aules

L’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona organitza un simposi sobre pensament crític a l’educació adreçat a docents d’educació infantil, primària, secundària i cicles formatius. El Simposi tindrà lloc els dies 29 i 30 de novembre de 2024, a la Facultat de Filosofia i Lletresal Campus de Bellaterra de la UAB. 

Simposi Pensament Crític

La societat actual exigeix disposar de noves competències. Amb un accés generalitzat a la informació a través d’Internet i un bombardeig constant de dades, opinions i consignes i, encara més, amb l’eclosió de les aplicacions basades en la intel·ligència artificial, el pensament crític és imprescindible. Tot i no tractar-se d’una competència nova, s'emmarca dins de les denominades habilitats del segle XXI, enteses com un conjunt de destreses i disposicions que l'alumnat hauria de desenvolupar amb la finalitat de prendre decisions i participar activament en les societats postmodernes (McComas, 2014). 

L'escola ha d'ajudar els estudiants a desenvolupar una sèrie d'habilitats que els permetin adquirir un pensament crític i creatiu davant diferents situacions i contextos. Demanar als alumnes que pensin no garanteix que ho facin de forma eficient (Swartz et al., 2015) i, per tant, el pensament crític s'ha de promoure explícitament a les aules. El simposi serà un espai de trobada per compartir marc teòric, experiències d’aula, i espais d’intercanvi i discussió per tal d’entre tots analitzar els reptes més importants que s'han d'abordar en el moment actual. 

Promoure el pensament crític requereix plantejar a l’aula situacions de la vida real que puguin ser problematitzades i  que estimulin els estudiants a parlar i compartir diferents punts de vista. Serà necessari deixar temps a les aules perquè els estudiants s’apropiïn dels problemes, perquè facin bones preguntes, plantegin hipòtesis i puguin així elaborar bones argumentacions que els hi permetin decidir el millor en funció del context. 

Els debats a l’aula, el treball de destreses de pensament, els projectes que fomentin la indagació i la necessitat d’elecció de fonts fiables d’informació són algunes de les moltes estratègies possibles per formar ciutadans crítics i creatius. De totes elles volem parlar en aquest simposi compartint la feina que fem a les escoles i instituts i apropar-nos a un marc teòric que ens ajudi a fonamentar-la, perquè plegats avancem cap a una ciutadania més crítica i responsable. 

 

Es faran gravacions i fotos durant tota la durada del Simposi. 

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.