Setmana del 24 al 28 de juny
Els cursos d'aquesta setmana seran de dimarts a divendres ja que el dilluns és festiu.
Matrícula tancada
Informacions del curs
Places exhaurides
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del dimarts 25 al divendres 28 de juny de 2024
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Sonia Casillas Viladerrams, Aina Colomer i Vilaplana, Iris Sarmiento Guàrdia i Jordi Manuel Cabrera Gumbau.
Lloc de realització: Facultat de Biociències
Preu: 72 €
Presentació
Sabies que els nostres genomes conserven informació sobre la història evolutiva de la nostra espècie? Per exemple, poden revelar-nos de quina manera diferents poblacions humanes s’han adaptat a grans canvis culturals, com la transició de les poblacions caçadores-recol·lectores als assentaments agrícoles del neolític; o com s’ho fan algunes poblacions per sobreviure en ambients extrems, com els inuit a les gèlides tundres àrtiques. Endinsa’t als secrets del passat amagats en els nostres genomes!
Objectius
- Conèixer conceptes com: genoma, gen, ADN, cromosoma, variant genètica, fenotip, dominància i recessivitat; replicació, transcripció i traducció, expressió gènica; bioinformàtica, base de dades, alineament de seqüències, arbre filogenètic; seqüenciació de l’ADN, assemblatge; diversitat genètica, evolució, selecció natural, adaptació a l’entorn.
- Conèixer algunes de les principals bases de dades d’interès per a les biociències.
- Conèixer algunes de les principals eines bioinformàtiques d’anàlisi de seqüències d'ADN.
- Conèixer els aspectes més rellevants de la composició genètica de les poblacions humanes i descobrir alguns exemples d’adaptació humana a l’entorn.
- Fomentar el respecte i l’afecte per la diversitat genètica i cultural intrínseques de la nostra espècie, potenciar el creixement intercultural i avançar cap a un desenvolupament més sostenible.
- Inspirar, atansar la recerca científica i fomentar l’interès per les biociències a la propera generació d’estudiants universitaris.
Continguts
Benvinguda i presentació del curs
Taller "Tan diferents i tan iguals alhora: taller sobre la diversitat genètica humana"
En aquest taller, l’alumnat aprendrà a:
- Determinar el sexe de l'individu representat pels seus dos genomes
- Localitzar els gens en els cromosomes corresponents
- Llegir el genotip de l'individu en una posició del genoma
- Interpretar el genotip i predir el corresponent fenotip, incloent-hi el color dels ulls, pell i cabell, la tolerància a la lactosa en adults, la detecció del sabor amarg del PTC, les propietats de la cera de l'orella i de l'olor corporal, o el daltonisme.
Taller "Copiant i enviant missatges genètics: taller sobre la replicació i transcripció de l’ADN, la traducció de l’ARN a proteïna i l’expressió gènica"
L’alumnat aprendrà què o com és:
- La transcripció de l'ADN a l'ARN missatger
- La traducció d'ARN missatger a proteïna
- Interpretar patrons d’expressió gènica
Els estudiants de diferents grups s'intercanviaran missatges genètics (ARN missatgers) corresponents a l'expressió d'un tipus cel·lular que hagin triat, de manera que un altre grup traduirà aquests missatges i esbrinarà el tipus cel·lular d’on s'han transcrit.
Taller "Seqüenciació de l’ADN en temps real: taller sobre la seqüenciació de l’ADN amb la tècnica d’última generació MinION"
L’alumnat aprendrà què o com és:
- L'estructura de l'ADN
- La replicació de l'ADN
- La tècnica de seqüenciació de l’ADN amb Oxford Nanopore
Aquest mòdul representa una primera presa de contacte amb el laboratori en què l’alumnat coneixerà els mètodes d'extracció, preparació i seqüenciació de l'ADN amb l'aparell MinION Mk1C, seguit de l'anàlisi de les dades generades.
Taller "Diversitat genètica i pandèmies: taller sobre el SARS-CoV-2 i la importància de la diversitat genètica per fer front a les pandèmies"
L’alumnat aprendrà a:
- Interpretar correctament les relacions representades en un arbre filogenètic.
- Com s'acumulen les mutacions en les seqüències d'ADN al llarg del temps evolutiu.
- La relació entre el nombre esperat de diferències entre seqüències homòlogues i el camí evolutiu a l'arbre.
- Inferir la relació evolutiva entre espècies o gens homòlegs
L’alumnat completarà una activitat interactiva sobre les característiques, l'origen i l'expansió del SARS-CoV-2, el virus causant de l’actual pandèmia.
Taller "Adapta’t!: taller sobre el descobriment de desenes de gens que han contribuït a l’adaptació de la nostra espècie al llarg de la nostra història evolutiva"
L’alumnat aprendrà:
- Quins són els processos que causen l'evolució biològica.
- El concepte de selecció natural a partir de simulacions.
- Que la selecció natural deixa empremtes en el genoma, les quals fan que puguem identificar-ne els episodis després de milers d'anys des que van ocórrer.
- Descobrirà el que ens han revelat les dades genètiques sobre l'origen de la nostra espècie i les principals rutes migratòries que ha seguit en la seva expansió pel planeta.
- Descriurà i entendrà la composició genètica de les poblacions humanes.
- Descobrirà molts exemples d’adaptació humana a l’entorn.
- Jugarà al joc de taula Genogràfic (genografic.omicsuab.org), ja sigui en la seva versió física o virtual.
Al llarg del curs, es completaran una o més activitats interactives del projecte Adapta’t (adaptat.omicsuab.org) i l’alumnat participarà activament a la lliga cooperativa de ciència ciutadana Adapta’t, contribuint a caracteritzar de forma preliminar noves regions genòmiques sotmeses a selecció en una o més poblacions humanes. En molts casos serà una primera presa de contacte dels estudiants amb el món de la recerca, alhora que la seva participació contribuirà amb nou coneixement científic d'utilitat per a la comunitat científica.
Metodologia
El curs és eminentment pràctic. Es treballaran tots els conceptes i reptes plantejats en grups i seguint la metodologia Learning by Doing, primer a partir de materials manipulatius i després a partir d’activitats interactives a l’aula virtual d’aprenentatge. El taller del dimecres inclourà una activitat al laboratori. S’acabaran totes les sessions amb una posada en comú d’allò que s’ha après en el taller.
Observacions
L'alumnat ha de portar ordinador portàtil.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Matrícula tancada
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del dimarts 25 al divendres 28 de juny de 2024
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Clara Masriera Esquerra, Jesús Brufal Sucarrat, Igor Bogdanovic Rakic, David Rodríguez Anton, Núria Armentano Oller, Sara Díaz Bonilla, Marian Berihuete Azorín i Alejandro Sierra.
Lloc de realització: Campus UAB i Museu Monestir de Sant Cugat del Vallès (últim dia)
Preu: 72 €
Presentació
Conèixer i entendre el passat a través de l’arqueologia és fascinant. Lluny queda la visió d’aquesta disciplina com anar a la cerca de tresors.
L’arqueologia, com tota ciència, crea hipòtesis que es poden confirmar o desmentir a través de l'estudi de les restes materials que han perviscut. L'arqueologia prospecta i excava, però també estudia els materials (ossis, ceràmics, vegetals, etc...) al laboratori on es classifiquen, analitzen i observen, per tenir informació de com les persones podien haver viscut en el passat, contrastant, a vegades, amb la informació que ens proporcionen societats que viuen actualment.
Objectius
- Aproximar-se al passat a través de les restes materials
- Desenvolupar el pensament crític
- Crear hipòtesis sobre la vida en el passat
Continguts
El primer dia s'introduirà els campus d'arqueologia de la UAB a l'alumnat, els espais on es porten a terme les excavacions i es procedirà a un simulacre d'excavació a l'exterior. El segon i tercer dia es treballarà en els laboratoris d'arqueobotànica, bio arqueologia, ceràmica, digital i material lític. El darrer dia es visitarà el campus d'arqueologia de la UAB a Sant Cugat del Vallès i es farà una pràctica d'arqueologia de paraments o arqueologia vertical.
Metodologia
La metodologia és molt dinàmica ja que els dies centrals es treballarà en dos laboratoris diferents, es farà feina de camp simulada a l'exterior de la facultat i es visitarà un campus d'arqueologia. Per tant, no hi haurà temps per avorrir-se.
Observacions
-
L'alumnat ha de portar material per prendre apunts i ganes de passar-s'ho bé, calçat i roba còmode, protecció solar (crema, gorra i ulleres de sol) i aigua per beure sovint.
- L’últim dia del curs el punt de trobada serà a Sant Cugat del Vallès. El lloc serà informat més endavant als inscrits.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Matrícula tancada
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del dimarts 25 al divendres 28 de juny de 2024
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Joan Giner Miguelez
Lloc de realització: Escola d'Enginyeria
Preu: 72 €
Presentació
L'alumnat aprendrà a fer-se la seva pròpia pàgina web (text, fotos, vídeos, etc.) aprenent HTML, CSS, JavaScript i disseny web. Una vegada creada la pàgina web, l'alumnat la podrà col·locar al ciberespai a un servidor per poder-se consultar des de qualsevol lloc del món.
Objectius
- Aprendre a crear pàgines web
- Introducció al HTML i CSS per modificar qualsevol pàgina web. També introducció al JavaScript.
- Saber estructurar pàgines web
- Saber incorporar plantilles atractives ja dissenyades
- Pujar les webs a servidors
Continguts
- Introducció a Internet
- Com cercar informació útil a Internet
- Disseny d’una pàgina: cas pràctic
- Introducció a HTML i CSS
- Com començar: estructuració i plantejaments previs
- Com col·locar continguts: text, imatges, enllaços, etc.
- Disseny avançat: taules, web amb múltiples pàgines, etc.
- Fer servir plantilles ja existents
- Iniciació al JavaScript
- Exercicis pràctics
- Col·locació de la pàgina al ciberespai
- Creació d’un espai web gratuït
- Estructuració
- Com pujar les nostres pàgines
- Consulta i visualització de la nostra web des de qualsevol lloc del món
- Desenvolupament d’un exercici complet
Metodologia
Les classes estaran orientades de manera absolutament pràctica, on l’alumnat estarà constantment aplicant a l'ordinador el que el professorat explica a classe.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Matrícula tancada
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del dimarts 25 al divendres 28 de juny de 2024
Horari: de 9:30 h a 14 h
Professorat: Neus Crespo Puig i Corel Mateo Canedo
Lloc de realització: Facultat de Psicologia
Preu: 72 €
Presentació
Per què ens comportem com ho fem? Com funciona la nostra ment? Com podem modificar el nostre comportament? I el dels altres? Quin paper tenen les emocions en la regulació de la nostra conducta? Tenen alguna cosa a veure les nostres emocions amb la salut? I amb els anys que viurem? Què és l'estrès? Com ens afecta? Podem detectar mentides? A aquestes i moltes altres preguntes provarem de donar una resposta basada en l'evidència científica.
Objectius
Es tracta d’una activitat orientada a aproximar al futur alumnat universitari a la comprensió dels processos motivacionals i emocionals. Es pretén fer una aproximació conceptual i molt pràctica perquè tinguin una visió general del coneixement científic sobre la matèria, de les aportacions de diferents ciències biològiques i socials a la seva comprensió, i de les implicacions que té a la seva vida quotidiana i per a les professions on el coneixement de la motivació i l’emoció humanes resulta essencial.
Continguts
En relació amb els continguts a desenvolupar, s’inclouen entre d’altres els següents: conceptes de psicologia de la motivació, conceptes de psicologia de les emocions, sistemes motivacionals, motivació intrínseca, funcions i expressió de les emocions, cognició i emoció, intel·ligència emocional, psicologia positiva. En relació a les preguntes que permeten presentar i treballar els continguts, a tall d’exemple s’enumeren les següents: Com una rata en un laberint ens ensenya a guanyar els Jocs olímpics? Per què les bates blanques causen hipertensió? Com saber si el teu veí és un psicòpata? Com detectar mentides?
Metodologia
Per tal de desenvolupar la matèria, els continguts es presentaran integrats, sobre la fórmula de preguntes sobre alguns comportaments humans, que serveixen de fil conductor per presentar els tòpics més rellevants. Per tant, es pretén emprar una metodologia novedosa, atractiva i molt "refrescant", que combina la discussió en grup amb l'experimentació (pràctiques de laboratori i pràctiques virtuals) i amb jocs adreçats a verificar l'aprenentatge assolit (gamificació).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Places exhaurides
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: del dimarts 25 al divendres 28 de juny de 2024
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Pere Masjuan, Sebastián Grinschpun, Camilo Rojas i Marcel Algueró.
Lloc de realització: Facultat de Ciències
Preu: 72 €
Presentació
En aquest curs explorarem les connexions espectaculars entre la Física de Partícules i la Cosmologia que trobem en la Taula Periòdica dels Elements, en les dades d’experiments conduïts al CERN i en les cascades electromagnètiques que deixen els muons creuant la nostra atmosfera. De què està fet l’univers i quines regles segueix? Un curs a mig camí entre la física, la química i la matemàtica on posarem en valor els coneixements d’aquestes tres disciplines.
Objectius
L'alumnat aprendrà a posar en valor els coneixements d'aquestes tres disciplines per seguir l'aventura del camí de la investigació en física fonamental per tal de poder entendre la formació de la Taula Periòdica dels Elements.
A més, treballarem altres competències com són el treball en equip, la competència oral, la presentació, la discussió en gran grup, etc.
Continguts
Farem 5 grups, un per cada tipologia de generació d’elements de la taula periòdica: Big Bang (H, He), Cosmic Ray Fission (Be, B), Merging of Neutron Stars (els més pesats), Exploding Massive Stars (els més comuns), dying low-mass stars (Li, C, N).
Cada dia farem una activitat diferent: Escales+LEGO, Master Class (histogrames), scattering + experiments, relativitat (inclou relativitat i decaïments).
Cada grup explorarà, dia a dia a la última hora, el mecanisme que creu que pot explicar el que ha generat el seu(s) element(s). Haurà d’anar incloent el que hem après cada dia. Només després podràs entendre com s’ha generat el teu element.
El programa que seguirem serà el següent:
- Activitat escales; Reptes amb LEGO (càrrega, massa, taula periòdica)
- LEGO 2 (desintegració i recull dels diferents reptes); Scattering (experiment + activitat dinàmica)
- Master Class del CERN (experiment ATLAS) + dinàmica amb histrogrames; Dinàmica amb Muons i cascades electromagnètiques (elements de relativitat especial).
- Relativitat (formal) + experiments de Michelson-Morley; Diagrames de Feynman.
- Preparació d'una presentació de resultats i conclusió en petit grup dels resultats de tota la setmana; sessió d'aprendre a escoltar, comentar, criticar, ajudar una presentació oral; posada en comú dels diferents temes treballats.
Metodologia
La metodologia que emprarem té dues línies d'acció.
Combinarem les classes magistrals a la pissarra/power-point amb metodologies de treball en petit i gran grup, alhora que l’eix de treball és el projecte que cada grup tindrà assignat. Així, la última hora de classe de cada dia serà de treball de projecte, mentre les altres hores seran 2h de treball teòric i 2h de treball pràctic.
L’últim dia serà diferent ja que les 2h primeres preparem en petit grup les presentacions que posarem en comú a les següents 2h (tindrem 5 grups de 5 persones, que tindran 20 minuts per presentar allò que han fet i entès); la darrera hora servirà per recollir i compartir allò après i comiat.
Observacions
L'alumnat ha de portar ordinador portàtil, llibreta, estoig complet, llapis/retoladors de colors, cola per a paper i tisores.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.