Setmana de l'1 al 5 de juliol
Matrícula tancada
Informacions del curs
Matrícula tancada
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: de l'1 al 5 de juliol de 2024
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Carmen Ávalos del Pino
Lloc de realització: Facultat de Ciències de la Comunicació
Preu: 90 €
Presentació
T'has preguntat alguna vegada com s'han creat els teus personatges i trames favorits? Com s’han gravat les pel·lícules i sèries que tant t'agraden?
Aquest curs està adreçat a persones que:
- Us interessa i diverteix el fantàstic món de les sèries i el cinema
- Voleu conèixer els secrets de l'ofici seguint les diferents etapes del treball (idea, guió, realització)
- Desitgeu descobrir fins on arriba la vostra imaginació i creativitat
Objectius
- Conèixer l’ofici de manera pràctica i divertida a partir de la ideació i gravació.
- Treballar la capacitat comunicativa lingüística i audiovisual.
- Fomentar la creativitat artística i cultural.
- Afavorir la reflexió social i ciutadana.
- Fomentar el treball col.laboratiu, la participació i el debat respectuós.
- Reflexionar sobre temes i personatges d’interès a partir de la pròpia experiència com a espectadors.
Continguts
- Anàlisi d’algunes de les sèries i pel·lícules més recents a partir del visionat comentat d’algunes escenes
- Noves propostes de qualitat
- Com trobar i presentar una idea original
- Introducció a l’escriptura audiovisual: idea, tractament, personatges, trames, escenaris.
- Gravació i edició d’un curtmetratge o d’una seqüència de sèrie o pel·lícula
Metodologia
Les classes estan orientades de manera totalment pràctica. L’alumnat aplica els coneixements a la gravació i edició d’una peça audiovisual que serà tutoritzada per la professora des de la fase inicial fins a la presentació.
Part important és la participació, el treball col·laboratiu, els debats i intercanvis d’idees entre l’alumnat.
Observacions
L'alumnat ha de portar telèfon mòbil, paper i bolígraf.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Places exhaurides
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: de l'1 al 5 de juliol de 2024
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Cristina Maria Pereira Dos Santos i Xavier Jordana Comin
Lloc de realització: Facultat de Biociències
Preu: 90 €
Presentació
El personal de manteniment de la Universitat Autònoma de Barcelona ha trobat unes restes òssies humanes al pati central de la Facultat de Biociències. Acudeix al lloc dels fets la policia científica dels Mossos d’Esquadra, que realitzen la inspecció visual de l’escenari i informen de la troballa al jutge de primera instància, el qual requereix la presència d’especialistes en antropologia forense per tal de fer l’aixecament i estudi de les restes òssies. Aquest és el punt de partida d’aquest curs.
El curs va dirigit a l'alumnat interessat en l'antropologia forense. Aquesta disciplina estudia les restes humanes amb l'objectiu d'arribar a la identificació i la determinació de les causes i circumstàncies de la mort. S'aprendran les tècniques morfològiques i genètiques que utilitzen els forenses. El plantejament del curs es basa en la resolució d'un cas, en què l'alumnat passarà per les diferents etapes de l'estudi antropològic, des de la recollida de les restes fins als estudis de laboratori.
Objectius
- Conèixer l'àmbit de l'antropologia forense, les seves tècniques i aplicacions
- Aplicar les tècniques de l'antropologia forense en la resolució d'un cas
Continguts
1r dia
- Presentació del curs per part del professorat
- Treball de camp: recollida de mostres
- Identificació genètica 1: mostres i extracció de DNA
2n dia
- Identificació de les restes
- Diagnòstics del perfil biològic de les restes: edat, sexe i estatura
- Identificació genètica 2: amplificació per PCR de DNA mitocondrial
3r dia
- Trets individualitzadors: patologia antemortem, perimortem i postmortem
- Determinació de les causes de mort
- Identificació genètica 3: seqüenciació de DNA mitocondrial
4t dia
- Dactiloscòpica
- Identificació genètica 4: interpretació de les dades genètiques
5è dia
- Presentació dels resultats de la investigació
Metodologia
L'alumnat treballarà en grup i veurà les diferents tècniques emprades en l’antropologia forense:
- Osteobiografia: estudi antropològic i forense de restes esquelètiques humanes. S’utilitzaran ossos humans reals de les col·leccions osteològiques de la Unitat d’Antropologia Biològica del BABVE.
- Genètica Forense: estudi genètic de restes i familiars amb tècniques de genètica molecular i anàlisi de dades.
Observacions
L'alumnat ha de portar una bata de laboratori i càmera de fotos (pot ser el telèfon mòbil).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Matrícula tancada
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: de l'1 al 5 de juliol de 2024
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Marta Oller Guzmán, Marc Orriols Llonch, Agustí Alemany Vilamajó, J. Antoni Iglesias-Fonseca i Patrícia Bou Pérez.
Lloc de realització: Facultat de Filosofia i Lletres
Preu: 90 €
Presentació
Introducció adaptada a estudiants de secundària dels principals sistemes d'escriptura i alfabets al món antic (escriptures: jeroglífica, cuneïforme, grega, llatina, etc) i pràctiques amb els seus suports i instruments escriptòrics (argila, tauletes, pergamí, paper, estilets, plomes, etc). No es necessiten coneixements previs de cap alfabet ni llengua.
Objectius
Familiaritzar l'alumnat de secundària amb els principals alfabets i escriptures del món antic, els suports amb els què ens han arribat els seus testimonis escrits i els instruments amb els què els van elaborar.
Continguts
El curs constarà de 5 sessions a càrrec de cadascú dels especialistes:
1. Els jeroglífics antics.
2. El cuneïforme persa, el devaganari sànscrit, l'aybuben armeni i el ciríl·lic.
3. El grec micènic i l'alfabet grec.
4. L'alfabet llatí. Transmissió i pervivència de l'escriptura llatina.
5. L'escriptura cuneïforme
Metodologia
S'alternaran les sessions teòriques d'introducció a les escriptures, alfabets, suports i instruments escriptòrics amb pràctiques per part de l’alumnat per tal d'imitar els testimonis històrics escrits conservats.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Places exhaurides
Adreçat a: alumnat de 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: de l'1 al 5 de juliol de 2024
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Olga Sánchez Martínez i Elena Hernández del Amo
Lloc de realització: Facultat de Biociències
Preu: 90 €
Presentació
Els microbis són invisibles a l’ull humà i d’ells se’n té poca informació, malgrat la seva importància en el funcionament del nostre planeta i la seva influència en un gran nombre d’activitats humanes. En aquest curs pretenem familiaritzar l'alumnat amb el món microbià mitjançant tota una sèrie d'activitats pràctiques. Veurem de forma senzilla com es treballa amb els microbis al laboratori. Prepara’t per endinsar-te en l’univers microbià, un món invisible que governa la vida!
Objectius
- Introduir als estudiants el món dels microbis.
- Situar els microbis en la jerarquia dels éssers vius.
- Analitzar el paper dels microbis des d’un punt de vista ambiental, industrial i de salut.
- Fer ús d’instruments i aparells per l’observació de microbis.
- Estudiar les tècniques bàsiques de treball i manipulació de microbis en el laboratori.
- Realitzar aïllament i recompte de microbis.
- Observar els microbis en una varietat de mostres naturals.
- Despertar interès i curiositat pel món de la ciència.
Continguts
Les classes pràctiques estaran constituïdes per diferents sessions en què s'introduirà primer a l'alumnat els coneixements bàsics per treballar en un laboratori de microbiologia (mètodes d'esterilització, tècniques asèptiques de manipulació de microbis, funcionament i observació amb el microscopi òptic). Després, les pràctiques constaran d'una sèrie d'activitats dirigides a mostrar la ubiqüitat i diversitat del món microbià en diferents tipus de mostres (cos humà, sòl, aire, aliments), així com l'efecte de substàncies antimicrobianes sobre els microorganismes. En algunes mostres caldrà aplicar tècniques de tinció per poder observar-les millor al microscopi. D'altra banda, es familiaritzarà als estudiants amb els mètodes més habituals de sembra i recompte de microbis.
El programa està estructurat en les següents pràctiques:
- Tècnica asèptica i sembra d'un cultiu axènic
- Ubiqüitat
- És important rentar-se les mans?
- Tècnica microscòpica i tincions
- Altres mètodes de sembra
- Quin és millor antisèptic?
- Aïllament de microorganismes del sòl
- Descongelació d'aliments
- Conservació d'aliments
- Postulats de Koch
- Motilitat
Metodologia
El curs és eminentment pràctic, i per això totes les activitats es duran a terme en els Laboratoris Integrats de la Facultat de Biociències. Les classes s’acompanyaran de breus explicacions introductòries per a cada pràctica i en finalitzar aquesta, es recopilaran les dades del grup i es discutiran els resultats a través d’un feedback amb l'alumnat, que haurà d'omplir un qüestionari sobre cada pràctica. Es propiciarà el treball en parelles.
Observacions
L'alumnat inscrit hauria de portar una bata (pot ser de roba o d'un sol ús), ulleres de protecció, retolador per vidre i un encenedor.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Places exhaurides
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: de l'1 al 5 de juliol de 2024
Horari: de 9.30 a 14 h
Professorat: Vicenç Soler Ruiz
Lloc de realització: Facultat de Ciències
Preu: 90 €
Presentació
En aquest curs s’aprendrà a crear algorismes i programar des de zero. Descobrireu el món de la programació via el llenguatge de programació Python, molt estès avui en dia i de fàcil aprenentatge.
Objectius
Aprendre a programar i estructurar aplicacions en Python des de zero. No es requereix cap coneixement de programació previ ni alts coneixements d’informàtica. Qui ja sàpiga programar podrà ampliar els seus coneixements.
Continguts
- Introducció, variables i condicionals
- Bucles while i funcions
- Llistes i bucles for
- Llistes
- Tuples, diccionaris, conjunts
- Strings, fitxers i tractament d’errors
- Aplicació final
Metodologia
Les classes estaran orientades de manera absolutament pràctica, on l’estudiant estarà constantment aplicant a l'ordinador el que el professor explica a classe.
Observacions
No calen coneixements previs en programació (millor si es tenen).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Matrícula tancada
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: de l'1 al 5 de juliol de 2024
Horari: de 9:30 h a 14 h
Professorat: Neus Crespo Puig i Corel Mateo Canedo
Lloc de realització: Facultat de Psicologia
Preu: 90 €
Presentació
Per què ens comportem com ho fem? Com funciona la nostra ment? Com podem modificar el nostre comportament? I el dels altres? Quin paper tenen les emocions en la regulació de la nostra conducta? Tenen alguna cosa a veure les nostres emocions amb la salut? I amb els anys que viurem? Què és l'estrès? Com ens afecta? Podem detectar mentides? A aquestes i moltes altres preguntes provarem de donar una resposta basada en l'evidència científica.
Objectius
Es tracta d’una activitat orientada a aproximar al futur alumnat universitari a la comprensió dels processos motivacionals i emocionals. Es pretén fer una aproximació conceptual i molt pràctica perquè tinguin una visió general del coneixement científic sobre la matèria, de les aportacions de diferents ciències biològiques i socials a la seva comprensió, i de les implicacions que té a la seva vida quotidiana i per a les professions on el coneixement de la motivació i l’emoció humanes resulta essencial.
Continguts
En relació amb els continguts a desenvolupar, s’inclouen entre d’altres els següents: conceptes de psicologia de la motivació, conceptes de psicologia de les emocions, sistemes motivacionals, motivació intrínseca, funcions i expressió de les emocions, cognició i emoció, intel·ligència emocional, psicologia positiva. En relació a les preguntes que permeten presentar i treballar els continguts, a tall d’exemple s’enumeren les següents: Com una rata en un laberint ens ensenya a guanyar els Jocs olímpics? Per què les bates blanques causen hipertensió? Com saber si el teu veí és un psicòpata? Com detectar mentides?
Metodologia
Per tal de desenvolupar la matèria, els continguts es presentaran integrats, sobre la fórmula de preguntes sobre alguns comportaments humans, que serveixen de fil conductor per presentar els tòpics més rellevants. Per tant, es pretén emprar una metodologia novedosa, atractiva i molt "refrescant", que combina la discussió en grup amb l'experimentació (pràctiques de laboratori i pràctiques virtuals) i amb jocs adreçats a verificar l'aprenentatge assolit (gamificació).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Places exhaurides
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: de l'1 al 5 de juliol de 2024
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Carles Pedret Ferré
Lloc de realització: Escola d'Enginyeria
Preu: 90 €
Presentació
Si t'interessa el fascinant món de la producció musical, aquest és el teu curs! Independentment del teu nivell i coneixement musical, aprendràs de forma pràctica i amena a crear els teus propis temes des de zero. Utilitzant eines de programari gratuïtes, recorrerem el vessant tècnic i l'artístic de la creació i la producció musical.
Objectius
En aquest curs ens introduirem en el món de la producció de música per tal que puguis crear els teus propis temes.
- Analitzarem els elements necessaris per construir un estudi de producció a casa.
- Ens introduirem en la creació i la producció de l'obra musical.
- Estudiarem la naturalesa del so i jugarem a crear nous efectes sonors amb sintetitzador.
- Aprendrem les tècniques bàsiques de la producció musical actual, la mescla i la masterització.
- Veurem l'estructura de les diferents parts d'una cançó i els diferents elements que hi podem trobar (melodia, acords, baix, percussió, etc.).
En definitiva, independentment del teu nivell i coneixement musical, aconseguirem entendre de forma pràctica el paper de la producció en la creació de la música actual.
Continguts
Al llarg del curs, de 5 dies de durada, combinarem la part artística amb continguts propis de l'enginyeria. Potenciarem el teu talent musical, la teva capacitat de creació i les teves emocions per aprendre a fer música des de zero. Ho farem mitjançant eines de programari gratuïtes i maquinari, aprofundint en aspectes tècnics de la creació del so i de la producció de música.
- Presentació del curs
- L'evolució de la producció musical
- Els elements d'un Home Studio
- El DAW (Digital Àudio Workstation)
- Configuració inicial
- Navegació i funcions bàsiques
- Instal·lació d'instruments virtuals (VST plugins)
- Edició de pistes d’àudio i MIDI
- Creació de sons amb sintetitzadors
- Procés compositiu
- Melodia
- Harmonia
- Forma o estructura
- Estil o arranjament
- Harmonia total i progressions harmòniques típiques
- El procés d'autoproducció
- Gravació de veu i d'instruments reals
- Creació de pistes amb teclat MIDI
- Loops i automatitzacions
- Efectes sonors: Reverbs i Delays
- La postproducció
- La mescla
- La masterització
- La publicació a les plataformes de música
Metodologia
El curs combinarà parts expositives amb parts pràctiques. El professor explicarà els objectius a aconseguir al començament de cada activitat, els continguts fonamentals i les eines necessàries de programari per poder-ho fer. Amb exemples pràctics i il·lustratius es mostrarà què es pretén aconseguir en cada activitat. En la part pràctica es treballarà de forma individual i fent equips, i el professorat guiarà en els passos a seguir.
Observacions
L'alumnat haurà de portar auriculars (imprescindible) i ordinador portàtil (recomanable).
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Matrícula tancada
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: de l'1 al 5 de juliol de 2024
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Daniel Yero Corona, Andromeda Celeste Gómez Camacho, Isidre Gibert González i Juan Camilo Ortiz Ortiz.
Lloc de realització: Facultat de Biociències
Preu: 90 €
Presentació
Els antibiòtics usats correctament poden salvar vides, però hi ha un creixent problema de resistència. La resistència als antibiòtics és la capacitat dels bacteris per resistir la seva acció, de manera que els tractaments resulten ineficaços i les infeccions persisteixen i s'estenen a altres persones. En aquest curs s'introduirà a l'alumnat en la problemàtica de la resistència als antibiòtics mitjançant sessions teòriques i pràctiques per comprendre com es generen i com podem evitar-les.
Objectius
L'objectiu principal és abordar la problemàtica actual de la resistència als antibiòtics i el seu ús prudent per evitar l'aparició i expansió de nous bacteris resistents. A més, els participants aprendran en sessions pràctiques les tècniques generals per avaluar la sensibilitat dels bacteris als antibiòtics i detectar mecanismes de resistència. Com funcionen els antibiòtics? Com els bacteris es fan resistents? Com se sap que un bacteri és resistent? Què són els superbacteris? La resistència als antibiòtics és un problema greu? Usem correctament els antibiòtics? Hi ha i hi haurà antibiòtics nous i més efectius? Son preguntes a les que l'alumnat trobarà resposta durant aquest curs. D'aquesta manera, l'alumnat participant estarà preparat per transmetre al seu entorn més proper el coneixement adquirit sobre l'ús correcte dels antibiòtics.
Continguts
Coneixements generals i bàsics sobre:
- Aprendre què és un antibiòtic i com funciona.
- Patògens bacterians comuns i com es poden utilitzar els antibiòtics per tractar infeccions bacterianes.
- Introducció a la problemàtica de la resistència als antibiòtics. Mecanismes de resistència.
Conceptes de resistència: intrínseca, adquirida i fenotípica.
- L’emergència global de la resistència als antibiòtics i el seu impacte en la clínica i la societat.
- Determinants genètics de la resistència als antibiòtics en els genomes bacterians.
- Metodologies per avaluar la sensibilitat bacteriana als antibiòtics i detectar mecanismes de resistència.
- Paper de la societat davant la problemàtica de la resistència als antibiòtics. Campanyes sobre l'ús correcte dels antibiòtics.
- Cerca de nous antibiòtics. Estat actual de la recerca de nous antibiòtics.
- Noves teràpies antibacterianes i alternatives als antibiòtics.
El programa consta d'una sessió teòrica introductòria (1 hora), cinc sessions teòrico-pràctiques al laboratori (3 hores cadascuna), i 4 hores de tallers per promoure l'ús correcte dels antibiòtics i perquè els estudiants, organitzats en equips, discuteixin els resultats i les estratègies a seguir.
Metodologia
El curs inclou tres tipologies d'activitats: sessions formatives a l'aula i pràctiques al laboratori i tallers. Les sessions formatives inclouen xerrades i tallers per promoure la divulgació de l'ús correcte dels antibiòtics. Al laboratori l'alumnat treballarà en grups seguint un protocol establert, complint les normes de bioseguretat i bones pràctiques i supervisats per dos professors. A més es farà servir l'ordinador en els tallers per trobar informació general al web.
Observacions
L'alumnat ha de portar bata de laboratori, retolador i llibreta.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Places exhaurides
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: de l'1 al 5 de juliol de 2024
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Pere Masjuan, Sebastián Grinschpun, Camilo Rojas i Marcel Algueró.
Lloc de realització: Facultat de Ciències
Preu: 90 €
Presentació
En aquest curs explorarem les connexions espectaculars entre la Física de Partícules i la Cosmologia que trobem en la Taula Periòdica dels Elements, en les dades d’experiments conduïts al CERN i en les cascades electromagnètiques que deixen els muons creuant la nostra atmosfera. De què està fet l’univers i quines regles segueix? Un curs a mig camí entre la física, la química i la matemàtica on posarem en valor els coneixements d’aquestes tres disciplines.
Objectius
L'alumnat aprendrà a posar en valor els coneixements d'aquestes tres disciplines per seguir l'aventura del camí de la investigació en física fonamental per tal de poder entendre la formació de la Taula Periòdica dels Elements.
A més, treballarem altres competències com són el treball en equip, la competència oral, la presentació, la discussió en gran grup, etc.
Continguts
Farem 5 grups, un per cada tipologia de generació d’elements de la taula periòdica: Big Bang (H, He), Cosmic Ray Fission (Be, B), Merging of Neutron Stars (els més pesats), Exploding Massive Stars (els més comuns), dying low-mass stars (Li, C, N).
Cada dia farem una activitat diferent: Escales+LEGO, Master Class (histogrames), scattering + experiments, relativitat (inclou relativitat i decaïments).
Cada grup explorarà, dia a dia a la última hora, el mecanisme que creu que pot explicar el que ha generat el seu(s) element(s). Haurà d’anar incloent el que hem après cada dia. Només després d’haver fet els 4 dies podràs entendre com s’ha generat el teu element.
El 5è dia treballarem la presentació i l’exposició oral + posada en comú.
El programa que seguirem serà el següent:
- Dilluns: Activitat escales; Reptes amb LEGO (càrrega, massa, taula periòdica).
- Dimarts: LEGO 2 (desintegració i recull dels diferents reptes); Scattering (experiment + activitat dinàmica).
- Dimecres: Master Class del CERN (experiment ATLAS) + dinàmica amb histogrames; Dinàmica amb Muons i cascades electromagnètiques (elements de relativitat especial).
- Dijous: Relativitat (formal) + experiments de Michelson-Morley; Diagrames de Feynman.
- Divendres: Preparació d'una presentació de resultats i conclusió en petit grup dels resultats de tota la setmana; Sessió d'aprendre a escoltar, comentar, criticar, ajudar una presentació oral; Posada en comú dels diferents temes treballats.
Metodologia
La metodologia que emprarem té dues línies d'acció.
Combinarem les classes magistrals a la pissarra/power-point amb metodologies de treball en petit i gran grup, alhora que l’eix de treball és el projecte que cada grup tindrà assignat. Així, la última hora de classe de cada dia serà de treball de projecte, mentre les altres hores seran 2h de treball teòric i 2h de treball pràctic.
L’últim dia serà diferent ja que les 2h primeres preparem en petit grup les presentacions que posarem en comú a les següents 2h (tindrem 5 grups de 5 persones, que tindran 20 minuts per presentar allò que han fet i entès); la darrera hora servirà per recollir i compartir allò après i comiat.
Observacions
L'alumnat ha de portar ordinador portàtil, llibreta, estoig complet, llapis/retoladors de colors, cola per a paper i tisores.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Matrícula tancada
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: de l'1 al 5 de juliol de 2024
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Laila Darwich Soliva, Chiara Seminati, Dolors Izquierdo, Pol Llonch, Biel Garcias, Manel Lopez Bejar i Fernando Javier Duarte.
Lloc de realització: Facultat de Veterinària
Preu: 90 €
Presentació
L'objectiu d'aquest curs és donar a conèixer als estudiants la nova visió multidisciplinar d'Una Sola Salut ( "One Health") que s'està instaurant a nivell mundial per combatre les futures Pandèmies. Per tal que l'estudiant tingui una visió molt més àmplia de les malalties que es poden transmetre entre animals i persones, es treballarà de forma multidisciplinar els mecanismes de control i prevenció de les malalties infeccioses, tenint en compte la salut humana, animal i dels ecosistemes.
També, l'alumnat aprendrà com s’ha de treballar en un laboratori de microbiologia de forma segura.
Objectius
- Entendre el concepte “d’Una Sola Salut" i conèixer com s'aborda l'estudi de les malalties sota aquest concepte.
- Conèixer els principals mecanismes de transmissió de les malalties infeccioses i els patrons de presentació.
- Conèixer els principals tipus de malalties que es poden transmetre dels animals a les persones i les mesures de prevenció.
- Interpretació i utilitat de les eines de diagnòstic de malalties infeccioses.
- Entendre els efectes afavoridors en l'aparició i transmissió de malalties vinculades a afectacions de salut ambiental.
- Entendre la importància del benestar animal i en quins aspectes ètics i funcionals es sustenta.
- Aprendre com es relaciona el benestar animal amb la salut, i quins elements els condicionen.
Continguts
- Nous conceptes en malalties infeccioses: "Una Sola Salut", "zoonosi".
- Mecanismes de transmissió de les malalties infeccioses entre animal-home (zoonosi)
- Patrons de presentació de les malalties infeccioses
- Casos pràctics de transmissió de zoonosi
- Mesures de prevenció davant malalties infeccioses
- Com comportar-se i treballar de forma segura en un laboratori de microbiologia
- Conèixer les eines per al diagnòstic de malalties infeccioses
- Salut ambiental
- Conceptes ètics, definicions i aspectes que determinen el benestar animal
- Com es mesura el benestar animal
- El benestar animal condicionat per l'ambient
- El benestar animal condicionat per la salut animal
- Mecanismes de prevenció i millora del benestar animal
- Com resoldre un cas pràctic
Metodologia
- Classes teòriques (interactives)
- Exposicions orals i discussió de casos clínics a classe
- Treball pràctic en el laboratori d’infeccioses
- Visites guiades a la granja de veterinària
Observacions
L'alumnat ha de portar una bata de laboratori.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.
Informacions del curs
Places exhaurides
Adreçat a: alumnat de 3r i 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius
Calendari: de l'1 al 5 de juliol de 2024
Horari: de 9.30 h a 14 h
Professorat: Jordi Bartolomé Filella i Josep Estruch Morente
Lloc de realització: Facultat de Veterinària
Preu: 90 €
Presentació
El curs pretén que l'alumnat es familiaritzi amb diferents tècniques d'observació, monitoratge i estudi d'animals salvatges. Aquestes tècniques inclouen l'ús de diversos tipus d'aparells, com trampes fotogràfiques, telèmetres, drons o sistemes de posicionament global (GPS). També inclouen l'observació directa de la fauna de forma sistematitzada, mitjançant transsectes, aguaits o captures i l'observació indirecta, a partir de l'anàlisi de restes recollides en el camp.
Objectius
- Motivar l'alumnat en l'estudi, seguiment i gestió de la fauna salvatge del nostre territori.
- Adquirir coneixements teòric-pràctics que serveixin de fonament a l'alumnat que vulgui cursar graus dins de l'àmbit de ciències de la vida.
Continguts
1r dia
Sessió teòrica:
- Introducció al curs
- Justificació del seguiment de fauna
- Mètodes per determinar la presència de fauna: fototrampeig, aguaits, drons, rastres i esquers i bioacústica.
Sessió pràctica al camp: Introducció al fototrampeig i esquers
2n dia
Sessió teòrica: Mètodes per determinar l’abundància, la diversitat i la distribució
- transsectes de diversitat i abundància (distance sampling)
- tècniques de captura i recaptura
- seguiments amb GPS
Sessió pràctica (camp i laboratori): Ús de telèmetres, telescopi, barreres làser i infraroig, collars GPS i gàbies-trampa (recomanable portar una aplicació de brúixola al mòbil, p.e. Digital compass).
3r dia
Sessió teòrica: Mètodes per determinar la dieta de la fauna (observació directa, mètodes físico-químics, mètodes moleculars i identificació de restes microscòpiques).
Sessió laboratori: anàlisi microhistològica de femtes d’herbívors
4t dia
Sessió pràctica al camp: Anellament d’ocells (recomanable estar al campus a les 8 h)
Sessió laboratori: observació de cranis dels grans mamífers de Catalunya
5è dia
Sessió pràctica al camp: Recollida de trampes fotogràfiques
Sessió aula informàtica:
- Observació de resultats (cal portar un llapis de memòria per guardar imatges)
- Exercici: proposta de seguiment de les espècies que hagin sortit al fototrampeig.
Metodologia
El curs s'organitzarà en dues sessions diàries, una teòrica a l'aula i una pràctica al laboratori o al campus de la UAB.
Observacions
- L'alumnat haurà de portar bata de laboratori, calçat adequat pel camp, gorra i aigua.
-
El dijous (dia 4) l'activitat començarà a les 8 h, per tal d'optimitzar la sessió d'anellament d'ocells. Si l'alumne/a no pot arribar a aquesta hora, no hi ha cap inconvenient i es podrà incorporar a l'activitat a l'hora habitual.
Inscripció: en el moment de fer la matrícula s'haurà d'adjuntar una còpia del document d'identitat de l'estudiant (anvers i revers). A més, l'alumnat menor de 18 anys haurà d'adjuntar el document d'autorització paterna/materna degudament emplenat i signat.