Seminaris de transició
Seminaris de transició
Coordinació:
Jesús Sanz, professor de secundària a l'EIP Els Pinetons (Ripollet) i professor associat a la facultat de Ciències de l'Educació, Departament de Didàctica de la Llengua, la Literatura i les Ciències Socials, UAB.
Responsable ICE:
Mireia Manresa Potrony, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
Seminari format per professorat en actiu d’Educació Secundària, recentment incorporat al sistema educatiu i provinent del Màster de Formació del professorat de Secundària, en l’especialitat de català i castellà.
El grup centra el seu treball en el seguiment de les necessitats del dia a dia a l’aula a través de l’actualització de la fonamentació didàctica, el disseny de propostes didàctiques de llengua i literatura i l’anàlisi i l’observació de situacions d’aula per aprofundir en la pràctica reflexiva docent, que serveixin com a experiència formativa per als membres de l’equip.
Objectius:
-
Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar¿les a les actuals necessitats de renovació metodològica de l’ensenyament de la llengua i la literatura a l’Educació Secundària Obligatòria.
-
Aprofundir en la formació de docents en l’àmbit de la matèria de llengua i literatura, a través de la fonamentació i la reflexió sobre la pràctica.
-
Dissenyar de manera col·lectiva dispositius didàctics per a l’aula de llengua i literatura així com desenvolupar estratègies d’observació de situacions d’aula.
Coordinació:
Ana María Margallo González, llicenciada en Filologia Hispànica i doctora en Didàctica de la Llengua i Literatura per la UAB. Professora agregada interina al Departament de la Didàctica de la Llengua i la Literatura, i de les Ciències Socials de la UAB. Coordinadora del grup GRETEL.
Mireia Manresa, membre de l’equip ICE de la UAB i professora associada al Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials de la UAB.
Responsable ICE:
Mireia Manresa Potrony, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
Seminari format per professorat en actiu d’Educació Secundària, recentment incorporat al sistema educatiu i provinent del¿Màster de Formació del professorat de Secundària, en l’especialitat de català i castellà. El grup centra el seu treball en el disseny i anàlisi de pràctiques d’aula de propostes de lectura literària guiada.
Objectius Principals:
-
Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar¿les a les actuals necessitats de renovació metodològica de l’ensenyament de la literatura a l’Educació Secundària Obligatòria.
-
Aprofundir en la formació de docents en l’àmbit de l’educació literària, concretament al voltant de la lectura guiada a l’ESO.
-
Dissenyar de manera col·lectiva dispositius d’acompanyament de les lectures literàries a l’Educació Secundària.¿
-
Dissenyar de manera col·lectiva instruments de recerca per documentar els resultats de la experimentació de les propostes de lectura guiada dissenyades.
-
Analitzar els resultats de la experimentació dels dispositius d’acompanyament de les lectures guiades en la resposta literària dels estudiants.
Coordinació:
Victor Lòpez, professor lector del Departament de la Didàctica Matemàtica i Ciències Experimentals de la UAB.
Anna Marbà Tallada, professora agregada Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la UAB.
Responsable ICE:
Begonya Oliveras Prat, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
Seminari format per professorat en actiu d’Educació Secundària, recentment incorporat al sistema educatiu i provinent del Màster de Formació del professorat de Secundària, en l'especialitat de Física i Química.
El grup centra el seu treball en el seguiment de les necessitats del dia a dia a l’aula a través de l’actualització de la fonamentació didàctica, el disseny de propostes didàctiques de física i química, l'anàlisi i l'observació de situacions d'aula per aprofundir en la pràctica reflexiva docent, que serveixin com a experiència formativa per als membres de l'equip.
Objectius:
- Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar-les a les actuals necessitats de renovació metodològica de l'ensenyament de la Física i Química a l'Educació Secundària Obligatòria.
- Aprofundir en la formació de docents en l'àmbit de la matèria de Física i Química, a través de la fonamentació i la reflexió sobre la pràctica.
- Dissenyar de manera col·lectiva pràctiques i recursos didàctic per a l'aula de Física i Química així com desenvolupar estratègies d'observació de situacions d'aula.
Coordinació:
Jordi Deulofeu Pique, professor del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals (UAB). Coordinador del Màster de Professorat de Secundària de Matemàtiques Interuniversitari.
Responsable ICE:
Begonya Oliveras.
Descripció de l’equip:
Continuació del Seminari format per professorat en actiu d’Educació Secundària, recentment incorporat al sistema educatiu i provinent del¿Màster de Formació del professorat de Secundària, en l’especialitat de Matemàtiques. Han d’haver estat prèviament en el Seminari de transició de Matemàtiques (tercer any en actiu).
El grup centra el seu treball en el seguiment de les necessitats del dia a dia a l’aula a través de l’actualització de la fonamentació didàctica, el disseny de propostes didàctiques de matemàtiques i l’observació de situacions d’aula per aprofundir en la pràctica reflexiva docent, que serveixin com a experiència formativa per als membres de l’equip.¿
Objectius Principals:
-
Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar¿les a les actuals necessitats de renovació metodològica de l’ensenyament de les matemàtiques a l’Educació Secundària Obligatòria.
-
Aprofundir en la formació de docents en l’àmbit de les matemàtiques, a través de la fonamentació i la reflexió sobre la pràctica.
-
Dissenyar de manera col·lectiva materials didàctics per a l’aula de matemàtiques així com desenvolupar estratègies d’observació de situacions d’aula.
Coordinació:
Joan Escoda Domènech, professor de música de secundària. Llicenciat en Història i Ciències de la música (UAB), i en Història de l’art (UAB). Titulat Superior en flauta de bec (CSMB). Màster Oficial en Recerca en Educació (UAB) i actualment realitzant el doctorat en educació musical (UAB).
Mauricio Rey Garegnani, professor de música de secundària. Graduat en Musicologia (UAB), Integrant del grup de recerca MUSC i del consell de redacció de la revista JoSSIT (TecnoCampus). Actualment realitzant el doctorat en Art i Musicologia (UAB).
Laia Viladot Vallverdú, professora Agregada a la UAB i directora del Dep. Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal. Coordinadora de l’especialitat de Música del MUFPS. Llicenciada en Psicologia, Grau Professional de Música i Doctora en Didàctica de la Música. Investigadora Principal del grup de recerca GRUMED (2017SGR1256).
Responsable ICE:
Mireia Manresa, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l'equip:
Seminari format per professorat en actiu d’Educació Secundària, recentment incorporat al sistema educatiu i provinent del¿Màster de Formació del professorat de Secundària, en l’especialitat de Música. El grup centra el seu treball en el disseny de pràctiques d’aula, la reflexió pedagògica i la transferència a l’aula dels aspectes treballats en col·laboració. ¿
Objectius Principals:
-
Viure de forma compartida i acompanyada l’inici de l'etapa com a docents de música.
-
Compartir experiències, reflexions i neguits sobre el que ens afrontem quan entrem a l’aula.
-
Compartir recursos i materials que necessitem, així com buscar-ne de nous.
-
Engegar iniciatives creatives i engrescadores, com és el disseny d’activitats d’aula o petites recerques per tenir evidències de què funciona i què no.
-
Treballar sobre la pràctica real que duem a terme cadascú de nosaltres a les aules.
-
Crear propostes didàctiques innovadores a partir de la creació i la reflexió col·lectiva amb l’acompanyament d’experts.
Coordinació:
Albert Díez, mestre de primària especialista en ciències i matemàtiques. Actualment dedicat a l'assessorament i formació d'equips docents.
Marta Giralt, mestra de primària especialista en didàctica de la llengua. Actualment membre de l'equip docent ICE UAB, formadora i assessora d'equips docents.
Responsable ICE:
Albert Díez Vañó, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l'equip:
El Seminari de transició per a mestres novells és un grup de reflexió sobre la pràctica format per professionals de la docència a Infantil i Primària recentment incorporats* al sistema educatiu. El grup centrarà el seu treball en la reflexió sobre situacions d'aula dels propis participants que els serveixin com a experiència formativa, així com també en el disseny de propostes didàctiques que es puguin dur a terme a les aules.
Objectius Principals:
- Facilitar la transició dels nous docents entre de la formació inicial i la pràctica docent efectiva responent als neguits, dubtes i contradiccions que poden generar-se en iniciar-se com a mestres.
- Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar-les a les actuals necessitats de renovació metodològica del sistema educatiu.
- Aprofundir en la formació de docents a través de la fonamentació i la reflexió sobre la pràctica.
- Dissenyar de manera col·lectiva dispositius didàctics per a l'aula, així com desenvolupar estratègies d'observació de situacions d'aprenentatge.
El seminari es reuneix de forma presencial a la UAB amb periodicitat mensual coordinat per personal de la unitat docent de l’ICE de la UAB, professorat d’infantil i primària amb experiència actualment dedicat a la formació continuada i l’assessorament de centres educatius.
La inscripció al seminari és gratuïta i la participació es certifica com a formació continuada pel Departament d’Educació. Les places són limitades i la selecció de participants es fa en funció dels motius expressats per participar-hi.
El termini per sol·licitar de participar-hi finalitza el 31 d’octubre de 2023.
(*) Fins a tres anys de docència a centres públics o concertats