Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

Repensem els projectes: idees, avaluació i acompanyament per millorar-los

Modalitat: en línia asíncron
Adreçat a: docents d'educació secundària
Durada: 15 hores
Calendari: de l'1 de novembre al 20 de desembre de 2024
Professorat: Laia Palou Fons i Núria Pérez López

 

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb el suport del Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya

 

Calendari d'inscripció i matrícula

  • Preinscripció: fins al 15 d'octubre, a través del següent formulari (codi d'activitat: 9001120012)

  • Adjudicació de places: fins al 17 d'octubre

  • Matrícula: fins al 21 d'octubre

 

Presentació

La formació està pensada per a docents que s’inicien en el treball per projectes i per a docents que hi tenen experiència però que volen dedicar temps a reflexionar sobre com els plantegen.

Com dissenyem els nostres projectes? Com podem enriquir-los per millorar l’impacte en l'aprenentatge de l’alumnat? Estan emmarcats en el nou currículum i alineats amb els sis vectors? Com ens hi ajuden les eines digitals? Segueix les pautes DUA i afavoreix la inclusió? Com s’hi aborda la metacognició? S’hi promou el pensament creatiu i crític? L’estructura dels nostres projectes reflecteix les fases d’una seqüència didàctica? Com s’hi fa possible l’avaluació com a eina de regulació? En quins moments és imprescindible el treball cooperatiu? Aborden un problema socialment rellevant? En quin nivell s’hi possibilita fer una acció transformadora? Hi ha una temporització coherent amb els objectius d’aprenentatge? Com presentem els informes finals a l’alumnat i famílies?

En aquesta formació donarem resposta a aquestes preguntes analitzant i treballant el material de les persones participants, a les quals es proporcionarà assessorament personalitzat.

 

Objectius

  • Avaluar els projectes que volem implementar a l’aula i prendre decisions per millorar-los

  • Donar pautes per al disseny de projectes en el marc del nou currículum competencial i de l’ordre d’avaluació

  • Valorar quin és el model organitzatiu més adequat per als projectes al nostre centre.

  • Vincular les fases d’un projecte amb les de la seqüència d’aprenentatge

  • Reflexionar sobre aspectes rellevants: context, repte, producte; objectius, criteris d’avaluació, competències; idees claus, sabers que cal treballar i la seva progressió; preguntes conductores de les activitats, bastides, rutines de pensament i metacognició

  • Afavorir la inclusió implementant mesures i suports universals

  • Seleccionar i compartir eines digitals adequades a cada fase del projecte

  • Incorporar l’avaluació formativa i formadora

  • Revisar el retorn qualitatiu en la redacció dels informes finals

 

Continguts

  • Elements essencials del disseny dels projectes

  • Contextos, problemes socialment rellevants i justícia global

  • Models organitzatius i tipologia de projectes

  • Nou currículum i vectors. Programació didàctica (objectius, criteris i sabers)

  • Competències transversals

  • Fases dels projectes i seqüència didàctica.

  • Recursos per al treball cooperatiu

  • Mesures i suports universals. DUA

  • Metacognició: diari d’aprenentatge i portafoli

  • Eines d’avaluació: KPSI, rúbriques, formularis, dianes d’avaluació, etc.

 

Metodologia

En aquesta formació es donaran recursos i assessorament per a millorar els projectes que fem a les aules. A partir d’una eina d'autoavaluació diagnòstica, els participants podran veure en quins aspectes tenen més mancances i així decidir on fer propostes de millora concretes. Al final del curs, els participants presentaran individualment o en grups la seva proposta de projecte millorat.

 

Avaluació

Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat. Totes les persones participants han de lliurar individualment o en grups una proposta de millora d'un projecte.

 

Certificació

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Les persones participants que compleixin el requisit d'haver superat el 100% d'activitats plantejades, és a dir la superació de tots els mòduls, obtindran el certificat que acredita les hores de formació del curs. 

 

Observacions i requeriments 

Condicions tècniques d’accés i de participació:

  • Bona qualitat de la connexió a Internet 
  • Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom i Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual 
  • Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment de les persones formadores

 

                                              https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya