Monogràfic. Què s'Aprèn a l'Escola del Segle XXI
Modalitat: presencial, al campus de Bellaterra
Adreçat a: docents de totes les etapes educatives no universitàries
Durada: 15 hores
Calendari del curs: de l'1 al 3 de juliol de 2024
Formació subvencionada en col·laboració amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya
Calendari d'inscripció i matrícula
-
Preinscripció: fins el 2 de juny a través del cercador d'activitats XTEC amb el codi 9001360012
-
Adjudicació de places: a partir del 3 de juny
-
Matrícula: fins el 10 de juny
Inscripció tancada
Descripció
Quina és la funció de l'escola en el món actual? Què s'hi aprèn?
El monogràfic se centra en el sentit dels sabers escolars i s'hi acosta des del disseny didàctic i la preparació de situacions d'aprenentatge en el marc de l'actual currículum educatiu, per tal de comprendre el concepte de saber des de la perspectiva de l'aprenentatge competencial.
Quina relació hi ha entre els sabers i la resta d'elements que conformen les situacions d'aprenentatge? Què cal tenir en compte a l'hora de seleccionar-los i d'articular seqüències i activitats perquè els estudiants aprenguin? Com s'avaluen els aprenentatges i els processos que hi porten? De quina manera hi contribueixen la lectura i els enfocaments globalitzats?
Tractarem aquestes qüestions mitjançant tres tipus d'activitats diferents:
-
els espais culturals,
-
els seminaris de reflexió sobre la pràctica, i
-
les conferències.
Els espais culturals i les conferències són comuns per a tothom. Els seminaris, s'organitzen per etapes. En el moment de matricular-s'hi, cal escollir l’etapa en què es farà (educació infantil, educació primària o educació secundària).
Estructura de la programació del monogràfic:
Dilluns 1 | Dimarts 2 | Dimecres 3 | |
---|---|---|---|
9:00 - 10:30 h |
ESPAI CULTURAL Un bany de poesia, amb Josep Pedrals |
ESPAI CULTURAL Jugar a videojocs, aprendre matemàtiques, conquerir el món, amb Lluís Albarracín |
CONFERÈNCIA Per a què ensenyem? Què ensenyem? a càrrec d'Antoni Zabala |
10:30 - 11:00 h | PAUSA | ||
11:00 - 14:00 h |
SEMINARI DE REFLEXIÓ SOBRE LA PRÀCTICA
Infantil: La vida a l’aula per a generar situacions d’aprenentatge. Obrim la porta a la quotidianitat, amb Ma. Àngels Trimiño
Secundària: Els sabers a les situacions d'aprenentatge, amb Víctor López-Simó i Caterina Solé |
SEMINARI DE REFLEXIÓ SOBRE LA PRÀCTICA
Infantil: L’escola com a espai alfabetitzador. Activitats que afavoreixen els processos d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, amb Montserrat Fons i Júlia Andrei
Primària: Integrar coneixements a partir de la lectura, Juli Palou, Marta Pont i Equip ICE UAB La llengua a primària
Secundària: Formar lectors crítics a l'època de la IA i les mentides, Daniel Cassany |
CONFERÈNCIA El saber a l'escola competencial: alguns mites i confusions comunes, a càrrec de Digna Couso |
12.30 h Activitat de síntesi, a càrrec de l’equip docent de l’ICE de la UAB |
Descarrega’t la graella amb el resum de la programació en .pdf (Graella-resum de la programació del Monogràfic d'estiu ICE UAB 24)
Espais culturals
Es tracta d'experiències culturals de caràcter lúdic i estètic per gaudir-ne i reflexionar sobre els sabers escolars i la manera com aquests sabers estan vinculats a activitats socials i personals a fora de l'entorn educatiu que els requereixen i els eixamplen.
Un bany de poesia, amb Josep Pedrals
Deia Keats que, per aproximar-se a la poesia, cal fer-ho amb la mateixa intenció amb la qual ens anem a banyar al mar o a un llac, és a dir, amb ganes de llançar-nos-hi de cap, no pas intentant entendre l'estructura molecular de l'H2O o les condicions oceàniques. Amb aquesta mateixa actitud apassionada, anirem cap als poemes per notar el fred glaçat de l'aigua i la por que fan les profunditats abissals així com per xipollejar i submergir-nos a mirar peixets. Una bona capbussada en la poesia per aprendre a nedar-hi feliços i amb coneixement.
Josep Pedrals és poeta.
Jugar a videojocs, aprendre matemàtiques, conquerir el món, amb Lluís Albarracín
Jugar és una activitat inherent a l'ésser humà. Jugar ens ajuda a ser feliços, a socialitzar, a cooperar, a desenvolupar la nostra creativitat, i també ens permet aprendre. En particular, els videojocs tenen ja una important trajectòria al darrere i ens permeten gaudir d'aventures trepidants, d'experiències visuals, de narratives extravagants, però també ens permeten aprendre en un context que respon a les nostres accions.
En els darrers anys s'ha consolidat una línia de recerca que caracteritza el potencial dels videojocs com a eina didàctica a les aules. En aquesta xerrada farem un repàs a algunes experiències que permeten introduir els videojocs a les aules per aprendre matemàtiques a base d'analitzar i resoldre situacions problemàtiques jugant a videojocs.
Lluís Albarracín és llicenciat en Matemàtiques i Doctor en Educació Matemàtica. És Professor Agregat Serra-Húnter a la Universitat Autònoma de Barcelona. Es dedica a la formació de mestres i la seva recerca se centra en la introducció de la modelització matemàtica a les aules i d’estudiar la potencialitat dels videojocs a la classe de matemàtiques.
Seminaris de reflexió sobre la pràctica
Els seminaris són espais de reflexió i de pràctica amb dos grans focus:
-
el paper dels sabers de les diferents àrees i matèries en les situacions d'aprenentatge (1 de juliol)
-
el paper de la lectura en la construcció de sabers a totes les àrees i matèries (2 de juliol)
Els sabers i les situacions d’aprenentatge
Educació infantil
La vida a l’aula per a generar situacions d’aprenentatge. Obrim la porta a la quotidianitat..., amb Mariàngels Trimiño
...i que aquesta quotidianitat de la vida a l’aula, creada dins d’un marc de convivència menuda, sense oblidar-nos de la individualitat de cadascú, i sota el paraigua de contextos en què la llibertat per moure’ns, per actuar, interactuar, i per expressar, esdevingui font d’inspiració. I que sota l’atenta mirada de l’adult que acompanya, es vagin teixint conjuntament camins d’oportunitats per aprendre, per entendre el món, i per actuar en ell, cap a la conquesta de la significativitat de l’aprenentatge, un aprenentatge amb sentit.
Mariàngels Trimiño és mestra en actiu, especialitzada en Educació Infantil, formadora de formadors del Departament d’Educació i professora associada de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Educació Primària
El paper dels sabers a les situacions d'aprenentatge. Un repte per entendre i viure el món que ens envolta, amb Glòria Pernas
En aquesta sessió reflexionarem, analitzarem i posarem en pràctica situacions d’aprenentatge per anar desgranant quins són els aspectes claus a tenir en compte durant el procés d’aprenentatge de l’alumnat.
Glòria Pernas és mestra de primària a l’escola Joan Maragall de Rubí i membre de l'equip directiu, fet que li permet formar part activa del grup impulsor que vetlla perquè a l’escola s’aprengui amb sentit. Coordina, juntament amb una altra mestra, el grup de treball de l’ICE de la UAB Ordint l’aprenentatge que reflexiona sobre com es porten a la pràctica d’aula els aspectes claus de l’aprenentatge globalitzat.
Educació secundària
El paper dels sabers a les situacions d'aprenentatge, amb Víctor López i Caterina Solé
En aquesta sessió, adreçada a docents de secundària de totes les matèries, es presentarà una situació d’aprenentatge centrada en la problemàtica de la contaminació de l’aire a les ciutats. A la primera part de la sessió els i les docents participaran de les activitats més rellevants de la proposta. A la segona part de la sessió es reflexionarà sobre quins són els sabers clau que la SA vol fer assolir, quines pràctiques s’hi han dut a terme i quines potencialitats presenta per seguir treballant-la a l’aula.
Cal portar a la sessió el propi dispositiu (ordinador o tauleta)
Víctor López-Simó és llicenciat en Física (2009) i doctor en Didàctica de les Ciències (2014). Ha treballat com a professor de física i química a ESO i Batxillerat i, actualment, és professor del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals de la UAB, on imparteix classes de Didàctica de les Ciències al professorat en formació de primària i secundària.
Caterina Solé és graduada en Física (2017) i doctora en Didàctica de les Ciències (2024). Actualment és investigadora postdoctoral al Departament de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals de la UAB.
Llegir per aprendre
Educació infantil
L’escola com a espai alfabetitzador. Activitats que afavoreixen els processos d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, amb Montserrat Fons i Júlia Andrei
En aquest taller s’analitzaran diferents pràctiques habituals a l’educació infantil per aprendre a llegir i a escriure, sota la mirada crítica del socioconstructivisme i en el marc de la pràctica reflexiva. Es pretén dissenyar entorns alfabetitzadors que afavoreixin els processos tant de lectura com d’escriptura dels infants.
Montserrat Fons Esteve és mestra i doctora en Filosofia i Ciències de l'Educació. Professora de Didàctica de la Llengua de la Universitat de Barcelona. Compagina la docència i la formació permanent del mestres amb la recerca. Forma part del grup de recerca PLURAL-UB i del grup "Aprendre a llegir i a escriure" de l'ICE de la UAB. És autora del llibre Llegir i escriure per viure, i de diversos articles relacionats amb l'aprenentatge inicial de la lectura i l'escriptura, el plurilingüisme i la formació dels mestres.
Júlia Andrei és mestra d’Educació Infantil i Primària amb experiència docent a Catalunya i a l’estranger. Actualment exerceix com a mestra de cicle inicial a l’Escola Xirinacs de Barcelona i forma part de l’equip Aprendre a llegir i a escriure de l’ICE de la UAB.
Educació Primària
Integrar coneixements a partir de la lectura, amb Juli Palou i Montse Pont
La sessió tindrà dues parts. A la primera posarem en comú els múltiples sabers que avui tenim sobre la competència lectora i establirem criteris per dissenyar activitats orientades a la lectura com a mediadora de tot aprenentatge.
La segona part tindrà una estructura de taller. A partir de diverses situacions de lectura mostrarem com es poden presentar i analitzar a l’aula textos propis de gèneres diferents.
Juli Palou Sangrà és professor titular del Departament d’Educació Lingüística, Científica i Matemàtica de la Universitat de Barcelona. És llicenciat en Filosofia i en Filologia Catalana i doctor en Filosofia i Ciències de l’Educació (2002). Té una llarga experiència com a mestre i com a formador de mestres. Forma part del Grup de Llengua de Primària de l’ICE de la UAB, des del seu inici, l’any 2002.
Marta Pont és mestra d’Educació Primària a l’escola Ribatallada de Sabadell, amb experiència com a docent d’Educació Secundària en l’àrea de llengua i literatura catalana. Forma part del Grup de Llengua de Primària de l’ICE de la UAB des de l’any 2014 amb qui ha realitzat activitats de formació i ha participat en diferents jornades de treball per a mestres.
Educació secundària
Seminari adreçat a docents de secundària de totes les matèries
Formar lectors crítics a l’època de la IA i les mentides, amb Daniel Cassany
Explorarem la denominació lectura crítica per constatar que oculta significats diversos i a voltes contradictoris. Ens centrarem en la concepció que l'entén com la lectura (i la comprensió) de la ideologia dels discursos (assumint que qualsevol discurs està situat i té biaixos) i mostrarem com podem abordar la formació de lectors crítics en aquesta època complexa, dominada pels missatges a les xarxes socials, la desinformació i la manipulació. Plantejarem com podem actuar des de l'escola de manera efectiva, mantenint una perspectiva inclusiva i oberta, per educar en la comprensió i el respecte.
Serà un taller amb activitats de lectura (crítica) i de reflexió sobre la pràctica docent, a partir de publicacions de l'autor, com ara Rere les línies o Laboratori lector, o en la línia dels seus vídeos sobre didàctica de la lectura.
Daniel Cassany és docent (Universitat Pompeu Fabra) i investigador en escriptura, llengua i educació. Autor de nombrosos articles i llibres sobre l’anàlisi del discurs, la lectura i l’escriptura i l’ensenyament-aprenentatge de llengües.
Conferències
Mitjançant aquestes sessions expositives s'abordarà la fonamentació teòrica relacionada amb les característiques dels sabers escolars i de la intervenció didàctica orientada a la seva construcció, complementant i acabant de situar el que s’ha reflexionat i treballat durant els dos primers dies de l’escola d’estiu.
Per a què ensenyem? Què ensenyem? a càrrec d’Antoni Zabala
Els sabers escolars s'expliquen en relació a la funció social de l'educació, que, al seu torn, es vincula amb altres elements curriculars (objectius, perfil de sortida i competències). Llegir el currículum a fi d'orientar la pròpia tasca és clau per als docents, especialment a l'hora de prioritzar i jerarquitzar els sabers. Així, què ensenyem es justifica a partir de per a què ensenyem.
Antoni Zabala i Vidiella és doctor en psicologia de l´educació i llicenciat en filosofia i ciències de l´educació. És director de l'Institut de Recursos i Investigació per a la Formació (IRIF).
El saber a l'escola competencial: alguns mites i confusions comunes, a càrrec de Digna Couso
Hi ha consens que l'escola és un lloc d'aprenentatge, tanmateix no sembla tan clar per a tothom què s'hi ha d'aprendre exactament. En aquest sentit, el currículum marca les directrius de la intervenció educativa, alhora que deixa un marge considerable de decisió als centres escolars i als equips docents. D'altra banda, sovint rebem missatges contradictoris, per exemple, cal ensenyar el que és més rellevant de cada disciplina escolar al costat de la necessitat d'ensenyar el que resulti rellevant i d'interès als alumnes.
Quines són, doncs, dins del marc competencial les prioritats a l'hora de decidir què s'ha d'aprendre a l'escola? Què s'hi pot aprendre que probablement no s'aprèn en altres institucions?
Digna Couso és doctora en didàctica de les Ciències i professora agregada a la Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB.
Activitat de síntesi
Es tracta d'una activitat dinàmica mitjançant la qual estructurarem les idees clau desenvolupades al llarg de les sessions del monogràfic i sistematitzarem els aprenentatges que s'hi han fet, tot projectant-los cap al pròxim curs.
Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, amb una certificació total de 15 hores.
Per obtenir la certificació és necessària una assistència mínima del 80% del monogràfic.