Pràctiques i Experiències d'Aula Emmarcades en el Nou Currículum
Aquesta és una jornada que ofereix experiències i pràctiques d'aula emmarcades en el currículum actual. Els diferents tallers en què es treballen aquestes propostes d'aula han estat dissenyats per a treballar aspectes curriculars de diferents àrees i matèries, com també per a veure-hi integrades altres qüestions de caràcter transversal en el nou marc curricular, com l’aprenentatge situat, la personalització i l'avaluació competencial.
Data: 18 de novembre de 2023
Lloc de realització: Facultat de Ciències de l'Educació, Campus de Bellaterra de la UAB (Cerdanyola del Vallès)
Horari: de 9 h a 14 h
Preu: 25€
Inscripció tancada
PROGRAMA
8.30 h - 9 h RECEPCIÓ I ACREDITACIÓ
9 h - 10.45 h TALLERS (Haureu de triar-ne un en el moment de fer la inscripció)
- L’aprenentatge científic a la llum del nou currículum
- Formador: Albert Díez Vañó (Equip ICE UAB Ciències a infantil i primària)
- Adreçat a docents d’infantil i de primària
A l’Equip ICE UAB Ciències a infantil i primària creiem que promoure l’aprenentatge científic a l’escola implica plantejar reptes estimulants als infants amb la finalitat que s’habituïn a mirar i a pensar utilitzant models teòrics reconeguts per la comunitat científica. Això implica plantejar bones preguntes que reclamin a l’aprenent la combinació de pensar, fer, comunicar, sentir i autoregular-se. En aquest taller treballarem com fer-ho possible a l’aula.
- Experiències STEM des de la mirada de la justícia global
- Formadors: Núria Pérez, Marina Caireta Sampere i Oriol Guinart (Equip ICE UAB EduglobalSTEM)
- Adreçat a docents de secundària
En aquest taller s’introduirà l’Educació per la justícia Global des de l’àmbit de les STEM a partir d’experiències d'aula. Es tracta de situacions d'aprenentatge dissenyades per EduglobalSTEM per treballar la sostenibilitat, l'escassetat de recursos naturals i les seves implicacions en la societat.
Contextualitzarem i treballarem aquestes propostes per arribar a fer una reflexió final sobre les característiques i l'efectivitat de les propostes.
- I tu, ets digitalment responsable?
- Adreçat a docents d’educació infantil, de primària i de secundària
- Formadors: Equip ICE UAB Món digital i educació
I tu, ets digitalment responsable? és una pregunta que, en aquest taller, ens la farem com a ciutadans però també com a docents, perquè sigui el punt de partida per treballar de quina manera podem fer reflexionar i guiar nens i adolescents en l’ús dels dispositius digitals tot vetllant pel seu benestar digital, i al mateix temps, dotar-los d'estratègies per a adquirir els propis criteris de tria i actituds cíviques i responsables com a ciutadans.
L’EQUIP ICE UAB "Món digital i educació" ha creat una eina en format rúbrica que pretén guiar en aquesta reflexió i treball a les aules i que pot orientar-se com a situacions d'aprenentatge dins del PAT de cada centre. Durant el taller la presentarem i hi treballarem.
10.45 h -11.15 h DESCANS
11.15 h - 12.15 h PONÈNCIA
Eines per a l'acompanyament de la gestió emocional d'infants i adolescents, a càrrec d'Àlex Letosa
Àlex Letosa, psicòleg, logopeda, educador i professor universitari, dedicarà la seva intervenció a oferir propostes, jocs i activitats il·lustrades amb explicacions visuals i fonamentades en exemples reals que poden ser útils com a recursos d'aula a l'hora d'acompanyar infants i adolescents en la gestió emocional.
Ho farà tot tractant la diferència entre reaccionar i respondre a diferents situacions habituals en el context escolar, parant atenció a diferents mètodes per a la gestió emocional (mètode RAIN de Thara Bratch, mètode de les set passes, les quatre passes de la comunicació no violenta); i centrant-se en deu punts clau per al docent: gestió del temps, acceptació positiva incondicional, estil educatiu, estil de gestió de conflictes, comunicació no violenta, modelatge, les etapes del desenvolupament, coneixement de la realitat de l'altre, gestió emocional i "com estic jo".
12.15 h - 14 h TALLERS (Haureu de triar-ne un en el moment de fer la inscripció)
- El projecte Ciències 12-15. Taller d’experiments científics per a la motivació i autoregulació de l’aprenentatge
- Formador: Joan Aliberas
- Adreçat a docents de secundària
La sessió constarà de dues parts amb experimentació de laboratori i anàlisi didàctica.
En primer lloc, es realitzarà i analitzarà una seqüència didàctica del Projecte Ciències 12-15 sobre la llum, centrant l’atenció en el procés de modelització i en la seva dinàmica, que inclou l’autoregulació. Amb això, haurem establert les regles bàsiques de la modelització.
En segon lloc, es treballarà una altra seqüència del Projecte, consistent a experimentar i aprendre sobre la química d’una espelma. Al llarg de la seqüència, estarem atents als processos de modelització (i valorar la seva utilitat) que esperem provocar en l’alumnat perquè es produeixi aprenentatge.
La sessió acabarà amb comentaris valorant la sessió i la seva aplicació a l’aula.
- Situem-nos per a aprendre llengua: com podem crear situacions comunicatives en el context de l’aula
- Formadors: Juli Palou, Marta Pont, Sílvia Vendrell (Equip ICE UAB La llengua a primària)
- Adreçat a docents d’infantil i de primària
A l’escola utilitzem la llengua constantment. Val la pena aturar-nos i buscar situacions reals que posin el focus en l’ús de la llengua des d’una mirada reflexiva que permeti entendre com funcionen els textos que llegim o produïm.
El taller es durà a terme a partir de situacions competencials per abordar l’aprenentatge de la llengua i la literatura en diferents cursos de primària.
- La cultura matemàtica de les persones
- Formadors: Antònia Fernàndez (Equip ICE UAB La cultura matemàtica de les persones)
- Adreçat a docents d’educació infantil i de primària
Aquest taller és un espai on compartir experiències, combinant la pràctica amb la reflexió.
Tot i que l’enfocament se centra de manera especial en l'activitat matemàtica, entenem que, com a activitat humana, aquest saber cal situar-lo dins d'un marc global, connectat a la vida, centrat en els nens i les nenes, significatiu i comprensiu.
Així doncs, el plantejament vincula l’aprenentatge de les matemàtiques a la comprensió del món, en el marc d’investigació del grup de treball de La cultura matemàtica de les persones de l’ICE UAB.
Avís: la inscripció als tallers es va tancant en omplir-se l’aforament. En el moment de fer la inscripció es visualitzen els que encara disposen de places lliures.
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, amb una certificació total de 5 hores.
Per obtenir la certificació és necessària una assistència mínima del 80% de la jornada.
Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat l'activitat. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada. En cas de devolució de l’import, se'n deduiran 5€ en concepte de despeses de gestió.