La lectura literària a l'etapa d'infantil
MATRÍCULA TANCADA
Modalitat: en línia síncron
Adreçat a: docents d’educació infantil i de cicles formatius d'educació intantil
Durada: 15 hores (12 síncrones i 3 de treball autònom)
Professorat: Anna Juan Cantavella
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Presentació
Potser els i les petites d’entre 0 i 5 anys no saben llegir paraules, tanmateix, la primera infància llegeix el món incansablement, a través d’altres llenguatges (el tonal, el visual, el gestua, etc.).
En aquest curs ens detindrem a explorar qui són aquests lectors i com llegeixen. També analitzarem la importància de la literatura en aquesta etapa, com oferir-la a les aules d’infantil i quins títols de la producció actual resulten més interessants per despertar l’oïda, educar la mirada i aprendre a construir els primers gestos de lectura.
Objectius
· Reflexionar sobre el concepte de lectura i de lector a la primera infància.
· Descobrir criteris de la tria per a les aules d’infantil.
· Descobrir pràctiques de lectura rellevants en aquesta etapa.
· Oferir un punt de partida per a la construcció d’itineraris de lectura.
Continguts
-
SESSIÓ 1: Lectors en tots els sentits: una passejada per descobrir com llegeixen a la primera infància.
-
SESSIÓ 2: Criteris de tria i biblioteques d’aula
-
SESSIÓ 3: Itinerari literari: poesia i llibres per cantar
-
SESSIÓ 4: literatures gràfiques a infantil
-
SESSIÓ 5: contes de tradició oral
-
SESSIÓ 6: Pràctiques a l’aula: què fem i com dissenyem els moments de lectura a les aules?
Metodologia
Es tracta de sessions síncrones on, a partir de la teoria, reflexionarem i proposarem diàlegs entre els assistents al voltant de la lectura i de les pràctiques literàries a les aules d’infantil. També farem una passejada per les formes de lectura de la primera infància a partir d’obres, que ens permetrà comprendre aspectes abstractes a través de la concreció de la tria.
Avaluació
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat: S’avaluarà la participació activa en les sessions sincròniques i s’haurà de fer un exercici final, que pretén sintetitzar aspectes rellevants al voltant de la lectura, la literatura i la primera infància.
Calendari i distribució de la sincronia i de la feina autònoma
· Nombre d’hores síncrones: 12
· Nombre de treball autònom: 3
Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
Quant a la certificació del curs, heu de tenir en compte que les indicacions del Departament d'Educació són aquestes: a més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones o presencials, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades. Per això, tant l’assistència a les sessions, com la superació de la proposta de feina autònoma són necessàries per a la certificació del curs.
Observacions i requeriments
Condicions tècniques d’accés i de participació:
- Bona qualitat de la connexió a Internet
- Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom i Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual
- Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment de les persones formadores
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya