Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

La lectura literària a l'etapa d'infantil

 

Modalitat: en línia síncron
Adreçat a: docents d’educació infantil i de cicles formatius d'educació intantil
Durada: 15 hores
Calendari: de l'1 al 10 de juliol de 2024
Professorat: Anna Juan Cantavella

 

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Formació subvencionada en col·laboració amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya

Inscripció tancada

Calendari d'inscripció i matrícula

  • Preinscripció: fins el 27 de maig a través del cercador d'activitats XTEC amb el codi 9001310012

  • Adjudicació de places: a partir del 28 de maig 

  • Matrícula: fins el 10 de juny

 

Presentació 

Potser els i les petites d’entre 0 i 5 anys no saben llegir paraules, tanmateix, la primera infància llegeix el món incansablement, a través d’altres llenguatges (el tonal, el visual, el gestua, etc.).

En aquest curs ens detindrem a explorar qui són aquests lectors i com llegeixen. També analitzarem la importància de la literatura en aquesta etapa, com oferir-la a les aules d’infantil i quins títols de la producció actual resulten més interessants per despertar l’oïda, educar la mirada i aprendre a construir els primers gestos de lectura.

 

Objectius

· Reflexionar sobre el concepte de lectura i de lector a la primera infància.

· Descobrir criteris de la tria per a les aules d’infantil.

· Descobrir pràctiques de lectura rellevants en aquesta etapa.

· Oferir un punt de partida per a la construcció d’itineraris de lectura.

 

Continguts

· SESSIÓ 1: Lectors en tots els sentits: una passejada per descobrir com llegeixen a la primera infància.

· SESSIÓ 2: Construir un itinerari: tipologies d’obres i formes de lectura.

· SESSIÓ 3: Pràctiques a l’aula: què fem i com dissenyem els moments de lectura a les aules.

 

Metodologia

Es tracta de sessions síncrones on, a partir de la teoria, reflexionarem i proposarem diàlegs entre els assistents al voltant de la lectura i de les pràctiques literàries a les aules d’infantil. També farem una passejada per les formes de lectura de la primera infància a partir d’obres, que ens permetrà comprendre aspectes abstractes a través de la concreció de la tria.

 

Avaluació

Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat: S’avaluarà la participació activa en les sessions sincròniques i s’haurà de fer un exercici final, que pretén sintetitzar aspectes rellevants al voltant de la lectura, la literatura i la primera infància.

 

Calendari i distribució de la sincronia i de la feina autònoma

· Nombre d’hores síncrones: 12

· Nombre de treball autònom: 3

 
Data Aula o Videoconnexió Hora d’inici Duració de la sessió Altres
3 de juliol videoconnexió 16h 4 hores (amb descans) Farem dos descansos de 15 minuts al llarg de la sessió
5 de juliol videoconnexió 9h30 4 hores (amb descans) Farem dos descansos de 15 minuts al llarg de la sessió
8 de juliol videoconnexió 9h30 4 hores (amb descans Farem dos descansos de 15 minuts al llarg de la sessió

 

Certificació

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Quant a la certificació del curs,  heu de tenir en compte que les indicacions del Departament d'Educació són aquestes: a més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones o presencials, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades. Per això, tant l’assistència a les sessions, com la superació de la proposta de feina autònoma són necessàries per a la certificació del curs. 

 

Observacions i requeriments 

Condicions tècniques d’accés i de participació:

  • Bona qualitat de la connexió a Internet 
  • Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom i Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual 
  • Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment de les persones formadores