Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

La lectura literària a l'etapa d'infantil

 

Modalitat: en línia síncron
Adreçat a: docents d’educació infantil i de cicles formatius d'educació intantil
Durada: 15 hores (12 síncrones i 3 de treball autònom)
Calendari: de l'1 de novembre al 20 de desembre de 2024
Horaris de sessions en línia síncrones: 4, 11, 18 i 25 de novembre, 2 i 16 de desembre de 17:30 h a 19:30 h

Professorat: Anna Juan Cantavella

 

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya

 

Calendari d'inscripció i matrícula

  • Preinscripció: fins al 15 d'octubre, a través del següent formulari (codi d'activitat: 9001070012) 

  • Adjudicació de places: fins al 17 d'octubre

  • Matrícula: fins al 21 d'octubre

 

Presentació 

Potser els i les petites d’entre 0 i 5 anys no saben llegir paraules, tanmateix, la primera infància llegeix el món incansablement, a través d’altres llenguatges (el tonal, el visual, el gestua, etc.).

En aquest curs ens detindrem a explorar qui són aquests lectors i com llegeixen. També analitzarem la importància de la literatura en aquesta etapa, com oferir-la a les aules d’infantil i quins títols de la producció actual resulten més interessants per despertar l’oïda, educar la mirada i aprendre a construir els primers gestos de lectura.

 

Objectius

· Reflexionar sobre el concepte de lectura i de lector a la primera infància.

· Descobrir criteris de la tria per a les aules d’infantil.

· Descobrir pràctiques de lectura rellevants en aquesta etapa.

· Oferir un punt de partida per a la construcció d’itineraris de lectura.

 

Continguts

  • SESSIÓ 1: Lectors en tots els sentits: una passejada per descobrir com llegeixen a la primera infància. 

  • SESSIÓ 2: Criteris de tria i biblioteques d’aula 

  • SESSIÓ 3: Itinerari literari: poesia i llibres per cantar 

  • SESSIÓ 4: literatures gràfiques a infantil 

  • SESSIÓ 5: contes de tradició oral 

  • SESSIÓ 6: Pràctiques a l’aula: què fem i com dissenyem els moments de lectura a les aules? 

 

Metodologia

Es tracta de sessions síncrones on, a partir de la teoria, reflexionarem i proposarem diàlegs entre els assistents al voltant de la lectura i de les pràctiques literàries a les aules d’infantil. També farem una passejada per les formes de lectura de la primera infància a partir d’obres, que ens permetrà comprendre aspectes abstractes a través de la concreció de la tria.

 

Avaluació

Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat: S’avaluarà la participació activa en les sessions sincròniques i s’haurà de fer un exercici final, que pretén sintetitzar aspectes rellevants al voltant de la lectura, la literatura i la primera infància.

 

Calendari i distribució de la sincronia i de la feina autònoma

· Nombre d’hores síncrones: 12

· Nombre de treball autònom: 3

 
Data Aula o Videoconnexió Hora d’inici Duració de la sessió  
4/11 videoconnexió 17:30 h 2 hores  
11/11 videoconnexió 17:30 h 2 hores  
18/11 videoconnexió 17:30 h 2 hores  
25/11 videoconnexió 17:30 h 2 hores  
2/12 videoconnexió 17:30 h 2 hores  
16/12 videoconnexió 17:30 h 2 hores  

 

Certificació

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Quant a la certificació del curs,  heu de tenir en compte que les indicacions del Departament d'Educació són aquestes: a més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones o presencials, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades. Per això, tant l’assistència a les sessions, com la superació de la proposta de feina autònoma són necessàries per a la certificació del curs. 

 

Observacions i requeriments 

Condicions tècniques d’accés i de participació:

  • Bona qualitat de la connexió a Internet 
  • Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom i Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual 
  • Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment de les persones formadores

 

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya