Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

La vida matemàtica a l'aula: matemàtiques per a tothom, matemàtiques per comprendre el món

Modalitat: sessions presencials al Campus de la UAB
Adreçat a: docents d'educació infantil i primària
Durada: 20 hores (16 hores de sessions presencials + 4 hores de treball autònom)
Calendari: del 3 de febrer al 13 d'abril de 2025
Horari de les sessions presencials: 6, 13, 20 i 27 de febrer de 2025 i 6, 13, 20 i 27 de març de 2025, de 17.30 h a 19.30 h.
Professorat: Helena Forrellad Vives, Antònia Fernández Mateo i Dolors Feixas Roche

*Aquest curs inclou sessions presencials, tingueu en compte els dies i les hores establertes per a les sessions.

 

                                                          https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya

 

Calendari d'inscripció i matrícula

  • Preinscripció: fins al 9 de gener de 2025, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001090012)
  • Adjudicació de places: a partir del 10 de gener
  • Matrícula: de l'11 al 15 de gener, a través de l'aplicatiu de la matrícula UAB

Presentació

Com es pot vincular qualitat i inclusivitat en els processos d’aprenentatge de les aules? Com haurien de ser les experiències matemàtiques de l’alumnat perquè l’escola asseguri a tots els infants l’accés a un currículum coherent i de qualitat? En quin tipus de pràctiques haurien de participar si pensem en l’aprenentatge des d’una perspectiva cultural i comunicativa basada en la comprensió del món i del propi saber matemàtic?

Connectarem aquestes qüestions amb alguns dels temes transversals bàsics del currículum: el desenvolupament del sentit dels números, la comprensió de les propietats i dels sistemes de mesura, l’espai, la forma, la resolució de problemes, la comunicació matemàtica, la representació i la modelització... i ens preguntarem sobre el seu sentit.

Abordarem, a més a més, algunes qüestions metodològiques claus: la diversitat, la comunicació, el significat i el sentit, el valor de la persona i de la comunitat, entre altres.

Objectius

  • Promoure la reflexió sobre l’activitat matemàtica com a activitat cultural situada en contextos significatius per a les persones.
  • Fer una reflexió curricular de les matemàtiques que permeti clarificar els continguts bàsics, el seu significat i les seves connexions.
  • Analitzar la vinculació de la qualitat de l’aprenentatge matemàtic amb la gestió de la vida de l’aula, la complexitat de l’aula com a espai de comunicació, la preservació del valor essencial de la diversitat… i, de manera especial, amb la manera d’intervenir del professorat al llarg de tot el procés.

Continguts

Els continguts bàsics per l’aprenentatge d’una matemàtica de qualitat es despleguen en processos personals de construcció de significats dels infants, que es relacionen amb les preguntes importants que es fan sobre el món on viuen i amb les seves maneres de  participar en les pràctiques socials i culturals de la comunitat.

Des d’aquest plantejament, els continguts del curs giraran entorn de les següents preguntes:

  • Com es generen a l’aula situacions matemàtiques de qualitat?
  • Quines pràctiques ajuden a pensar matemàticament?
  • Com es poden relacionar diferents continguts matemàtics?
  • Com analitzar les produccions de l’alumnat per comprendre el seu pensament?

Metodologia

El curs es basarà en la reflexió sobre la manera de vincular l’activitat matemàtica a la vida de l’aula i al context social i cultural. Mostrarem experiències on ho podrem analitzar i aportarem alguns textos que ens poden orientar sobre la gestió de l’aula i el contingut matemàtic.

Partirem de la realitat del professorat i les escoles que formin part d’aquest grup amb la idea d’anar avançant des del punt on es troben.

També inclourem les aportacions de les persones participants al curs, tant en forma de situacions d’aprenentatge que podem ajudar a fer avançar, com en forma de propostes de projectes per transformar la pràctica i la reflexió a l’escola.

Avaluació

Es valorarà la implicació en les sessions, la participació en les reflexions del grup i l’assoliment dels continguts del curs.

Es demanarà la presentació d’una situació d’aprenentatge que s’hagi dut a terme o bé el disseny d’una proposta que contempli la possibilitat de ser duta a terme més endavant.

Certificació

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. 

Per tenir dret al certificat que acredita les hores de formació del curs, es requerirà l'assistència al 80% de les hores corresponents a les sessions presencials, així com una valoració positiva del personal formador quant a l'aprofitament de l'activitat.

Observacions i requisits 

Coneixements bàsics suficients per a accedir a l’aula Moodle del campus virtual. 

 

                                              https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya