Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

La personalització dels aprenentatges

Places exhaurides

Modalitaten línia asíncron, amb dues sessions en línia síncrones no obligatòries
Adreçat a: docents d'educació primària, educació secundària i cicles formatius
Durada: 30 hores
Calendari: del 13 de febrer al 30 d'abril de 2024
Horaris de sessions en línia síncrona: 11 de març i 22 d'abril de 18h a 20h
Professorat: Meritxell Cano Autet

 

Formació subvencionada en col·laboració amb el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya

 

Calendari d'inscripció i matrícula

  • Preinscripció: fins al 17 de desembre a través del cercador d'activitats XTEC amb el codi 9001170012

  • Adjudicació de places: del 18 al 21 de desembre 

  • Matrícula: del 21 de desembre al 8 de gener 

 

Presentació 

El curs ens endinsa en la personalització i en tots els canvis que comporta aquesta nova mirada educativa, que pren com a focus central l’alumne.  

Teories i recerques en educació, pedagogia i neurociències palesen que és l’aprenent que ha de donar sentit als aprenentatges essent conscient i autogestionant què i com aprèn.  

Centres i professors, per la seva banda, haurien d’oferir propostes flexibles, accessibles i que redueixin les barreres, per garantir un aprenentatge inclusiu que pugui donar resposta a tots els alumnes.  

Per fer-ho possible cal promoure una ensenyança metacognitiva, donar veu a l’alumne, diversificar propostes i flexibilitzar el que passa a les aules, sense perdre de vista que qualsevol proposta parteix d’una intencionalitat educativa, que, a més, ha de poder ser avaluada amb rigor sota un enfocament d’avaluació formadora, formativa i qualificadora.

En aquest curs aprofundirem en el què i perquè de la personalització dels aprenentatges, però sobretot veurem molts recursos pràctics per organitzar les aules sota aquests paradigma i mirada. Ens trobem en un bon moment per avançar en aquest sentit d’acord amb el nou currículum, que contempla la universalitat i la personalització com a un dels sis vectors que el regeixen.

 

Objectius

  • Prendre consciència de les diferents maneres amb què podem personalitzar els aprenentatges i donar resposta a tots els alumnes partint de les seves competències i interessos.
  • Saber definir amb claredat quines són les propostes imprescindibles vinculades a les competències que l’alumne ha de desenvolupar i que han de ser coherents amb el nou currículum. Definir allò imprescindible per poder personalitzar, la intencionalitat pedagògica per poder personalitzar.  
  • Identificar què i com podem flexibilitzar les propostes i conèixer models teòrics i metodològics que ens hi poden ajudar, com ara Disseny Universal per l’Aprenentatge (DUA), taxonomies d’objectius d’aprenentatge, l’equalitzador de Tomlinson, etc. 
  • Conèixer maneres d’organitzar les aules per posar a l’abast dels alumnes les diferents propostes de personalització dels aprenentatges: estacions, ambients, caixes d’aprenentatge, projectes personals, playlist, etc.  
  • Poder promoure pràctiques d’ensenyament i aprenentatge metacognitives que permetin que l’alumne sigui l’autèntic protagonista dels seus aprenentatges i pugui prendre decisions en aquest sentit. Conèixer recursos concrets per fer-ho: auto i coavaluació, bon feedback, disseny de plans de treball i/o itineraris d’aprenentatge, establiment d’objectius personalitzats, tutories amb els alumnes, entrevistes amb les famílies autodirigides, etc.

 

Continguts

  • Introducció a la personalització dels aprenentatges: fonaments i perspectives. 
  • Els quatre pilars bàsics de la personalització de l’aprenentatge: definir el nucli o els imprescindibles competencials, promoure una cultura de metacognició a l’aula, flexibilitzar temps, espais i propostes i obrir l’escola a l’entorn.
  • Estratègies i recursos per promoure la metacognició a l’aula: plans de treball i itineraris dissenyats per l’alumne a partir de l’autoavaluació. Com acompanyar a l’alumne en aquest procés d’autoconeixement i presa de decisions.  
  • Disseny i creació de propostes sota l’enfocament de la personalització: models i exemples. Taxonomies, DUA i l’equalitzador entre d’altres.   
  • Com s’organitzen les aules personalitzades: temps i espais flexibles. Exemples i experiències.

 

Metodologia

El curs es realitzarà en línia. Es facilitaran a través del Moodle presentacions, lectures i vídeos amb l'objectiu de mostrar i exemplificar tots els recursos pràctics que inclou la formació. Tanmateix, i mentre el curs duri, s'obrirà un espai de debat al fòrum de l'aula virtual per tal que els participants puguin compartir inquietuds i experiències, el qual vol promoure principalment l'aprenentatge entre iguals. Finalment, hi ha planificades dues sessions síncrones amb la formadora que pretenen ser un espai de debat i discussió i de tractament dels dubtes que hagin pogut anar sorgint.   
 

Avaluació

Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat. En finalitzar el curs cal lliurar un petit treball, d’una extensió aproximada de cinc pàgines, en el qual es plantegi una proposta de personalització dels aprenentatges pràctica, pensada per un curs i/o etapa educativa concreta i inspirada en alguns dels materials que es presentaran en la formació. Cal publicar aquesta activitat a l’aula virtual no més tard del dia 24 d’abril.
 

Certificació

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Les persones participants que compleixin el requisit d'haver superat el 100% d'activitats plantejades, és a dir la superació de tots els mòduls, obtindran el certificat que acredita les hores de formació del curs.
 

Observacions i requeriments 

El curs inclou alguns dels continguts sobre metacognició del quart bloc del curs Com treballar a l'aula amb activitats competencials, afavorint la creativitat, el treball cooperatiu i l'autoavaluació organitzat per l’ ICE UAB i impartit per la mateixa formadora. Aquest nou curs amplia i aprofundeix els continguts sobre metacognició d'aquell curs donada la rellevància d’aquesta temàtica en la personalització dels aprenentatges. No és necessari haver-lo cursat per a poder matricular-se en el present curs, La personalització dels aprenentatges. 

Condicions tècniques d’accés i de participació:

  • Bona qualitat de la connexió a Internet 
  • Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom i Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual 
  • Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors

 

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya