Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

La competència en comunicació lingüística com a competència clau dels nous currículums: Què podem fer per fomentar-la des de les diferents àrees de coneixement?

Modalitat: itinerari formatiu de conferències en línia mitjançant videoconnexió
Adreçat a: docents de totes les matèries i etapes no universitàries
Durada: 4 sessions de 2 hores
Calendari: els dijous 10 i 17 d’octubre, 7 i 21 de novembre de 2024.
Horari: de 17.30 h a 19.30 h
Lloc de realització: retransmissió en directe amb l'aplicació 
Professorat: Montserrat Vilà Santasusana, Daniel Cassany Comas, Montserrat Sendra Rovira, Núria Planas Raig i Conxita Márquez Bargalló.
Preu: 20€

Matrícula tancada

Presentació

La competència en comunicació lingüística és la base de tots els aprenentatges i una competència clau del nou currículum. Cal explorar de quina manera s’ha de promoure des de les diferents àrees del coneixement.

Com podem millorar la competència lingüística del nostre alumnat? Com podem acompanyar la lectura en les diferents àrees de coneixement? Com fomentar la competència comunicativa per contribuir a l’adquisició dels aprenentatges? Com la Intel·ligència Artificial Generativa ens pot ajudar en aquests processos?

L’Itinerari, organitzat per l'Equip ICE UAB, aborda aquestes qüestions i proposa estratègies per treballar la competència comunicativa des de totes les àrees de coneixement.

 

Programa

Sessió 1, dijous 10 d’octubre, de 17.30 h a 19.30 h

L’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua oral a l’aula, a càrrec de Montserrat Vilà Santasusana.

L’objectiu de la sessió és oferir un espai de reflexió a partir de l’anàlisi de les dificultats dels alumnes en l’oralitat i els objectius d’ensenyament i aprenentatge segons el nivell educatiu. Es tracta, doncs, de consensuar uns criteris metodològics i analitzar estratègies didàctiques per facilitar l’aprenentatge de l’oralitat vinculada a les altres habilitats lingüístiques.

Montserrat Vilà Santasusana és llicenciada en Psicologia i en Filologia Catalana i doctora en Didàctica de la Llengua per la Universitat Autònoma de Barcelona. És professora titular de la Universitat (UAB). S'ha especialitzat en formació del professorat en oratòria, en didàctica de la llengua oral i en llengües addicionals. És autora o coautora de múltiples publicacions. 

 

Sessió 2, dijous 17 d’octubre, de 17.30 h a 19.30 h

Educar la competència comunicativa en temps d’IAG, a càrrec de Daniel Cassany Comas.

Avui la IAG (Intel·ligència Artificial Generativa) ja ofereix ajudes valuoses a aprenents i docents. Als aprenents, els permet conversar en idioma estranger, corregir els esborranys, respondre tota mena de dubtes. Als docents, ens prepara classes, confegeix textos d’un tema i nivell determinats, prepara exercicis complementaris, rúbriques específiques o preguntes d’elecció múltiple d’un tema específic. S’equivoca, sí, però també ens estalvia molta feina i ens exigeix un canvi de rol molt important: hem de ser més crítics que mai, per poder detectar les seves al·lucinacions, hem de saber com demanar-li les coses. I encara hem de saber formar els nostres aprenents perquè les sàpiguen usar amb ètica, correcció i fiabilitat, per treballar les destreses comunicatives, la gramàtica, el lèxic i fins la cultura.

Daniel Cassany Comas és docent (Universitat Pompeu Fabra) i investigador en escriptura, llengua i educació. Autor de nombrosos articles i llibres sobre l’anàlisi del discurs, la lectura i l’escriptura i l’ensenyament-aprenentatge de llengües. 

 

Sessió 3, dijous 7 de novembre, de 17.30 h a 19.30 h

Eines i estratègies per millorar la competència lingüística en català de l’alumnat, a càrrec de Montserrat Sendra Rovira.

En aquesta sessió s’exposarà el model lingüístic del sistema educatiu de Catalunya i les seves principals característiques pel que fa a l’ensenyament-aprenentatge de llengües. Posteriorment, s’explicaran tècniques per millorar la competència lingüística de l’alumnat, juntament amb estratègies discursives que poden fer servir els docents a l’aula.

Montserrat Sendra Rovira és doctora en Filologia Catalana per la UB, màster en Estudis Avançats i Aplicats en Llengua i Literatura Catalanes (UAB-UB) i màster en Formació del Professorat (URV). Ha estat professora associada del Departament de Filologia Catalana de la Universitat de Barcelona. Ha participat en diversos projectes de recerca en sociolingüística educativa i sobre la promoció de l’ús del català als centres educatius i darrerament ha escrit el llibre La immersió lingüística: una immersió ràpida, conjuntament amb Elvira Riera. Actualment és la cap de gabinet de la Conselleria de Política Lingüística del govern de la Generalitat.   

 

Sessió 4, dijous 21 de novembre, de 17.30 h a 19.30 h

La llengua en l'ensenyament i l'aprenentatge de les matemàtiques i de les ciències,  a càrrec de Núria Planas Raig i Conxita Márquez Bargalló. 

L’objectiu de la sessió és reflexionar sobre com la llengua esdevé una eina imprescindible per tal de ser competent en àmbits de coneixement com la matemàtica i les ciències. La  competència comunicativa lingüística és la base de tots els aprenentatges escolars, inclosos els matemàtics i els científics. En aquesta sessió es presentaran i discutiran exemples per tal de donar estratègies didàctiques que ajudin a optimitzar el recurs de la llengua a l'aula de matemàtiques i a la de ciències.  

Núria Planas Raig és llicenciada en Ciències Exactes per la Universitat de Barcelona i doctora en Didàctica de la Matemàtica per la Universitat Autònoma de Barcelona, on és catedràtica al Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals. Ha estat professora de matemàtiques a instituts de secundària.  

Conxita Márquez Bargalló és mestra, llicenciada en Geologia i doctora en Didàctica de les Ciències Experimentals per la Universitat Autònoma de Barcelona. Professora del Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimental a la Facultat d’Educació de la UAB.  Ha estat mestra d’educació primària i de secundària. 

 

Certificació

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Es farà control d'assistència des del mitjà telemàtic. Per tenir dret a la certificació cal assistir-hi el 80% de la durada de l'activitat.

 

Observacions i requeriments

Condicions tècniques d’accés i de participació: 

  • Bona qualitat de la connexió a Internet
  • Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom o Meet)
  • Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, poden romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors.

Estructura i desenvolupament: la primera part de les sessions és una intervenció del ponent, seguida d’un torn obert de paraula mitjançant el xat de la plataforma i moderat per un membre de l’Equip ICE UAB.
Les sessions no s'enregistren.

 

Matrícula

Data matrícula ampliada fins al 29 de setembre de 2024.

 

Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat l'itinerari. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada.