Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

Mitja Hackató d'enginyeria en 3 actes

Hackato

Contingut de l'activitat i informació del calendari

L’enginyeria és l’aplicació pràctica de la ciència i la tecnologia per resoldre problemes, cobrir necessitats i fomentar la creativitat. Requereix treball en equip, pensament crític i adaptabilitat. Són ingredients essencials per al desenvolupament competencial de l’alumnat en la seva fase d’educació obligatòria.

Proposem un projecte d'àmbit formatiu sorgit d’una aliança entre universitat, educació i empresa/entitat. Està orientat a l’últim cicle de l'educació primària (5è i 6è) i el primer de l'educació secundària (1er i 2n ESO) amb l'objectiu de fomentar les vocacions STEM, especialment en les noies, i donar resposta a la creixent demanda de perfils tecnològics i digitals en el mercat laboral.

Vols que el teu alumnat aprengui a resoldre un repte d’enginyeria en col·laboració amb la universitat i una empresa?

La mitja hackató d'enginyeria ciutadana és una proposta que es desenvolupa al llarg del curs, gestionada pel professorat del centre educatiu i en contacte amb la universitat. Es proposaran diversos reptes igual que en una hackató, però en aquest cas el temps de realització no es limitarà a unes hores/dies intensius sinó que es realitzarà durant un o dos trimestres.

 

Activitats

El projecte implica un treball a l’aula amb el professorat del centre educatiu, juntament amb el suport de la universitat i l’empresa per resoldre el repte. A més a més, consta de tres activitats que es faran de manera presencial a la UAB o a l’empresa. Com es mostra a la Figura 1, es duran a terme tres actes centrals a la UAB en el que l’alumnat de tots els centres educatius participants i el seu professorat es trobaran amb els diferents stakeholders (professorat universitari, estudiants de grau i de postgrau i personal d’empresa/entitat). Entre cada acte hi haurà un període de temps per poder treballar el repte a l’aula, cada centre segons la seva planificació.

 

Cronograma Mitja Hackató

 

1r acte: Tret de sortida – 18  de novembre

Es proposa una jornada de treball en la que es presentaran els reptes i es començarà treballar, identificant els grups de treball que abordaran cada repte i començant a treballar en xarxa.

Objectius:

  • Conèixer els reptes.
  • Generar comunitat i treballar els valors que volem transmetre.
  • Orientar als centres per a que puguin desenvolupar les tasques que es compartiran a la següent trobada.

El professorat universitari, alumnat de grau i postgrau i personal de l’empresa/entitat faran mentoratge i acompanyament a tots els grups.

 

2n acte: Trobada workcafè – 3 de febrer

L’objectiu d’aquesta jornada és mostrar la feina feta a l’aula i rebre feedback per poder refinar la proposta. Serà una jornada en format fira en la que cada equip de treball es repartirà i rotarà els següents rols:

  • Presentador/a del projecte: exposaran el treball realitzat fins el moment posant èmfasi en el que encara els falta per fer, ja sigui per temps/recursos o per no saber per on seguir. D’aquesta forma integraran la dinàmica de mostrar la feina feta, avaluar-la i refinar la proposta.
  • Expert/a en la matèria: es passejarà pels stands dels altres grups per poder donar feedback i al mateix temps agafar idees per al seu projecte.

El professorat universitari, alumnat de grau i postgrau i personal d’empresa/entitat supervisaran i acompanyaran el procés.

 

3r acte: Presentació de les solucions –maig/juny (per determinar)

En aquesta jornada cada equip presentarà la seva solució en forma de defensa. A cada presentació hi haurà un tribunal format per integrants de la universitat – empresa/entitat. Els projectes s’avaluaran amb una rúbrica constructiva.

No hi haurà premis competitius, sinó premis per a tothom que hagi contribuït amb el seu esforç, independentment de l’èxit de la solució final.

 

Treball a l’aula

Entre els 3 actes cada grup-classe decidirà com desenvolupa el projecte a l’aula. Hi haurà recolzament tècnic per part d’alumnat de l’Escola d’Enginyeria.

 

Criteris de participació dels centres

Adreçat a centres educatius amb el compromís de portar el projecte fins el final.

  • Els cursos acceptats seran 5è i 6è de primària i 1r i 2n d'ESO.
  • Poden participar com a màxim dos grups-classe per centre educatiu, poden ser de nivells diferents (màxim 60 alumnes per centre).

La inscripció estarà oberta fins el 9 d'octubre de 2024.

 

Inscripció tancada

 

Informació per a l'alumnat de l'Escola d'Enginyeria

Podeu ampliar informació al web de l'Escola d'Enginyeria

Inscripció oberta fins el 12 de novembre a través d'aques formulari

 

En col·laboració amb:

CesireCoreOpen Labs