Equips Educació Secundària
Equips Educació Secundària
Coordinació:
Alícia Masip, mestra d'Educació Infantil a l'Escoleta Bellaterra i llicenciada en art dramàtic.
Xema Vidal, dissenyador i exdirector de l’Escola Massana.
Responsable ICE:
Maria Dalmases Arnella.
Descripció de l’equip:
L’equip reflexiona al llarg del curs i treballa amb diferents temàtiques que després es re-utilitzen en unitats formatives: jornades, trobades, formació permanent al professorat. Constitueixen coneixements, postures i posicionaments que es transfereixen a la comunitat educativa (mestres, formadors i professors) i que tenen la finalitat d’estendre i compartir el coneixement aconseguit per l’equip al llarg de les sessions.
Objectius:
- Establir criteris i metodologies pel que fa a l’educació artística: Visual i Plàstica.
- Intercanviar experiències que els membres realitzen a les seves aules o en diferents formacions per tal d’establir, a partir de l’experiència, dimensions pedagògiques rellevants i constructores de coneixement.
- Dissenyar i editar jornades i formació continuades per tal de difondre i compartir les nostre línies de treball i de recerca entorn de l’art; amb la comunitat de l’ICE de la UAB i amb la comunitat científica i educativa en general.
- Fomentar l’ús de metodologies innovadores tal com les TIC i les TAC com a eines de treball, de suport i difusió de les diferents activitats que duem a terme.
- Establir diàleg entre les institucions de rellevància científica, cultural i artística de l’àmbit, que ens puguin ajudar a les nostres tasques d’investigació i de recerca entorn l’art i l’educació.
- Consolidar el treball en xarxa i col·laboratiu entre els participants del grup.
- Compartir el coneixement i la reflexió.
Coordinació:
Carme Durán Rivas, Professora de llengua i literatura castellana de secundària des de 1997, actualment treballa a l’Institut Obert de Catalunya (IOC) com a professora de l'àmbit de comunicació
Responsable ICE:
Mireia Manresa.
Descripció de l’equip:
L’equip està format per professors que treballen en la modalitat d'ensenyament a distància i en línia. La intenció principal del grup és indagar en els processos d’ensenyament i aprenentatge en contextos virtuals per tal de generar coneixements que permetin millorar les pràctiques educatives.
Objectius principals:
-
Explorar l'àmbit de la recerca internacional en e-learning i en educació a distància per establir l’estat de la qüestió.
-
Dissenyar i implementar exploracions sobre processos d’ensenyament i aprenentatge en contextos virtuals que permetin conèixer millor aquests processos.
-
Analitzar-ne els resultats i comunicar-los a la comunitat científica i educativa a través d’articles i de participacions en jornades i congressos.
Coordinació:
Dolors Masats Viladoms, professora del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, i de les Ciències Socials de la UAB. Forma part del Grup de Recerca en Ensenyament i Interacció Plurilingües.
Carol Barriuso Rayo, mestra d'infantil i primària i ambaixadora eTwinning del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
Responsable ICE:
Mireia Manresa Potrony.
Descripció de l’equip:
Equip constituït per docents de l’educació primària especialistes en l’ensenyament de les llengües estrangeres i per professorat universitari dedicat a la formació inicial i permanent. Es dediquen a treballar sobre com integrar l’aprenentatge de l’anglès en projectes interdisciplinaris que promoguin el desenvolupament de les competències del segle XXI. També elabora propostes didàctiques que es comparteixen amb la comunitat educativa.
Objectius:
- Reflexionar sobre com dissenyar, implementar i avaluar projectes col·laboratius de manera eficaç.
- Contrastar experiències i perspectives sobre l’ensenyament i aprenentatge de l’anglès a infantil i a primària amb un enfocament competencial i interdisciplinari.
- Compartir recursos útils per desenvolupar projectes globals.
- Crear documents (propostes per implementar nous projectes, articles, vídeos, etc.) i activitats (jornades, tallers, conferències, assessoraments, etc.) per inspirar a altres docents que s’interessin per aquest enfocament didàctic.
Blog de l'equip: http://blogs.uab.cat/equipice-a-project/
Coordinació:
Puri Carmona Ruiz, mestra d'educació infantil jubilada
Carlos Moriana Garrido, professor del Joaquima Vedruna
Descripció de l’equip:
L’equip està format per un grup de mestres que reflexionen i aprofundeixen en la recerca sobre la coeducació, des de diferents àmbits educatius.
Objectius Principals: Aprofundir en la formació, recerca i divulgació als centres educatius de temes relacionats amb la coeducació.
-
Assesorar els projectes coeducatius dels centres
-
Formar en temes de coeducació a les persones referents dels centres educatius del territori
-
Dissenyar i elaborar materials, recursos i propostes degudament classificades i seqüenciades per a poder treballar als diferents nivells educatius, des de l’escola bressol fins a secundària.
-
Elaborar un catàleg de joguines i contes no sexistes
-
Estudiar i aportar pautes per a l’ús d’un llenguatge inclusiu.
Coordinadors:
Josep J. Franco Monill, Cicles formatius La Salle Gràcia de Barcelona.
Cesc Notó Brullas, Prof. Secundària jubilat.
Responsable ICE:
Maria Dalmases.
Descripció:
Equip creat l'any 1999 per tal de donar resposta al clima de malestar en el món educatiu, les queixes i les noticies en negatiu del mon escolar. Neix l’equip CUIDEM-NOS Per donar resposta positiva canviant la tendència del malestar cap el benestar.
Objectius:
- Treballar per facilitar noves incorporacions que ajudin a un relleu generacional en el si del nostre grup de treball.
- Fer les formacions que sorgeixin i puguem assumir.
- Continuar amb la publicació periòdica en les revistes de l’Editorial Graó.
- Redefinir, revisar i millorar el discurs del nostre grup de treball.
- Fer un recull de les Píndoles Cuidat i publicar-les en un llibre, fent una tasca d’actualització del contingut si s’escau. Aprofitar la revisió de les Píndoles per enriquir el discurs compartit i que sigui font d’inspiració de mes Píndoles.
Coordinació:
Elena Carbonell Font, Jubilada. Professora d'Economina amb experiència docent en la Formació Professional, branca administrativa fins al 1994 i en l'ESO i Batxillerat a partir del curs fins al 2020. Col·laboradora de l’ICE-UAB en equips de didàctica de l’economia des del curs 2000-2001. I des del 2014 col·laboradora en equips ARGO Universitat-Secundaria de l’ICE-UAB en l’àmbit d’economia. Col·laboració en l’elaboració de currículums per al Departament d’Educació en diferents moments/lleis educatives.
Responsable ICE:
Maria Dalmases.
Descripció:
Equip amb continuïtat des del curs 2019-2020.
Objectius:
- Formar-nos i Intercanviar-nos visions i experiències en relació a les noves propostes curriculars des d’una mirada crítica sota la perspectiva crítica i en defensa d’una economia social i sostenible, feminista i solidària amb les injustícies econòmiques i socials.
- Confeccionar activitats riques i significatives per a diferents nivells i matèries que es puguin descarregar de l’espai virtual i que continguin aquesta visió crítica. .
- Difondre aquestes activitats mitjançant jornades de reflexió i treball amb el professorat i/o mitjançant la creació d’un espai virtual de materials didàctics que complementin la visió dels llibres de text actuals (clàssica, ortodoxa) per a ús del professorat de secundària en el seu dia a dia.
- Organitzar cursos o jornades de formació per al professorat de l’especialitat per tal de donar a conèixer l’espai i dinamitzar-lo amb noves contribucions.
- Col·laborar amb entitats formadores del nostre àmbit en l’economia social i transformadora.
- Difondre les activitats de l’equip per la comunitat educativa de Catalunya, així com d’altres espais geogràfics.
Coordinació:
Oriol Guinart Berrueco, Professor de secundària INC Lauro (Les Franqueses del Vallès).
Jordi Moner Roma, Professor de secundària INS Bisaura (St. Quirze de Besora).
Marina Caireta Sampere, Investigadora i formadora de l'Escola de Cultura de Pau de la UAB des de 2001. Impulsora del projecte Educar per la Justícia global des de les àrees STEM d'educació secundària iniciat el 2014
Responsable ICE:
Begonya Oliveras Prat
Descripció de l’equip:
Grup format majoritàriament per professorat de secundària de les àrees STEM de diversos centres, persones d’entitats vinculades a l’educació per la justícia global i persones de didàctica de les ciències
Objectius Principals:
-
Generar un espai d’intercanvi, formació, acollida i acompanyament i generador de propostes d’aula i d’incidència política.
-
Crear xarxa de docents STEAM que vulguin incorporar la mirada de l’EpJG a la seva pràctica docent i promoure la creació de grups de treball afins.
-
STEM, Educació per a la Justícia Global, Avaluació, ABP, ApS, BigIdees, EpD i Cultura de Pau, Currículum
Usuari a twitter:
Coordinació:
Monste Vilella I Casellas, mestra de primària a l’escola Heurom - ZER Alt Lluçanès. Formadora del programa “Aprenem a l’escola rural” a la Catalunya Central, del Departament d’Educació.
Responsable ICE:
Marta Giralt, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció:
L'equip està format per mestres que treballen a escoles rurals de Catalunya i reflexionen de forma conjunta sobre la seva pràctica educativa des de la mirada que aporta l'especificitat d'aquestes escoles.
Objectius:
- Reflexionar sobre experiències d’aprenentatge portades a terme a les escoles rurals i els principis pedagògics que les sustenten per tal de generar coneixement.
- Analitzar aspectes pedagògics, metodològics i didàctics que poden garantir una innovació educativa ajustada al context de les escoles rurals i a les necessitats dels infants.
- Promoure el treball en xarxa i la construcció de saber compartit entre professionals i centres del territori.
Coordinació:
Joan Carles Rey i Álvarez, IES Escola Municipal de Treball (EMT) de Granollers.
Responsable ICE:
Maria Dalmases Arnella.
Descripció de l’equip:
L’equip reflexiona i prepara la formació per a tot Catalunya del professorat de Cicles Formatius de la Família Química de FP, en aquells continguts o matèries que han estat objecte de projectes d’Innovació Educativa.
Objectius:
- Organització de cursos de formació del professorat de la Família Química de Formació Professional, i afins (Agrària, Alimentària, Sanitat, ...) i de jornades específiques.
- Preparació de materials de suport a les accions formatives.
- Desenvolupament de materials didàctics.
- Creació de documentació i bibliografia
Coordinació:
Maria Àngels Jubany Pinós, professora jubilada (INS Thos i Codina - Matarò - fins 22.9.2020)
Antònia Aguilera Arco, professora jubilada (INS Carles Vallbona - Granollers - fins 01.9.2022)
Responsable ICE: Maria Dalmases Arnella.
Descripció de l’equip:
Treballar i reflexionar sobre qualsevol aspecte d’actualització i pedagògic que preocupi i ocupi al professorat dels CF’S de les famílies d’Administració i Gestió i de Comerç i Marquèting.
En aquest curs l’equip es proposa (1) elaborar i discutir sobre possibles models d’organització del nou mòdul de projecte / síntesi en tots els CF’S de les famílies d’Administració i Comerç, (2) seguir avançant en temes en que ja treballava en cursos anteriors com ara: metodologies d’aula, avaluació de i per competències, treball per reptes o projectes, …, (3) seguir amb l’actualització en eines digitals a l’empresa i el comerç i (4) Assessoraments a l’equip
Objectius:
- Elaboració i discussió sobre possibles models d’organització del nou mòdul de projecte / síntesi en tots els CF’S de les famílies d’Administració i Comerç
- Seguir avançant en temes en que ja treballava en cursos anteriors com ara: Metodologies d’aula, Avaluació de i per competències, treball per reptes o projectes, …
- Actualització en eines digitals a l’empresa i el comerç.
- Es demanarà un o més assessoraments a l’equip relacionats amb la professió docent i/o amb el món de l’Administració d’Empreses i el Comerç.
Coordinació:
Núria Domènech Amador, professora de Física i Química al INS Ferrer i Guardia (Sant Joan Despí)
Victor López Simó, professor del Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals
Responsable ICE:
Laura Santacruz.
Descripció de l’equip:
El grup sorgeix el curs 2013-14 impulsat pel CRECIM Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica) de la Universitat Autònoma de Barcelona. Des d’aleshores, el grup ha anat evolucionant i centrant-se en diferents temàtiques, sempre amb el denominador comú de l’ensenyament de les ciències i l’ús d’eines digitals: simulacions, sensors, telèfon mòbil, etc. Hi participa tant professorat de ciències d’educació secundària en actiu com investigadors en didàctica de les ciències vinculats al CRECIM de la UAB.
Objectius Principals:
-
Reflexionar sobre el valor de les TIC per a l’ensenyament i aprenentatge de les ciències.
-
Reflexionar sobre aspectes didàctics i de continguts de l’ensenyament i aprenentatge de les competències científiques en context.
-
Reflexionar sobre l’avaluació de les competències científiques a l’aula.
-
Intercanviar experiències d’aula.
-
Elaborar i revisar propostes didàctiques que puguin ser aplicables a l’aula a partir del disseny i la seva posterior experimentació.
-
Elaborar materials d’avaluació competencials que siguin aplicables a les propostes didàctiques dissenyades.
Usuari a twitter:
@GrupDiatic (https://twitter.com/GrupDiatic)
Coordinació:
Marcela Sandra Costanzi, mestra de primària i professora de secundària, llicenciada en Ciències de l'Educació per la Universitat de Buenos Aires i Màster en Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències per la UAB.
Responsable ICE:
Albert Díez Vañó, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està composat per mestres d’educació infantil, primària, secundària i universitat que estudien i reflexionen sobre pràctiques d’aula vinculant l’educació matemàtica a una conversa cultural on les persones interactuen (des de les seves subjectivitats) amb els altres, la realitat i l’herència cultural. L’equip entén la matemàtica com a una activitat humana que amb la intenció de comprendre el món, genera llenguatge i pensament.
És un grup compartit amb FPCEE-Blanquerna (URL) .
Objectius:
- Planificar, implementar, analitzar i avaluar les línies d'innovació que estan desenvolupant els integrants del grup.
- Establir referents teòrics sobre determinats continguts i desenvolupar criteris i recursos que permetin la construcció social de coneixements complexos en contextos matemàtics.
- Sistematitzar els treballs realitzats, dedicant especial atenció als que permetin la seva difusió.
- Organitzar i desenvolupar les Jornades estatals “La cultura matemàtica de les persones".
Coordinació:
Rosalía Delgado Girón, professora de Llengua i Literatura Castellanes de l'Institut 9, a Santa Coloma de Gramenet. Tutora de pràctiques del màster de Secundària de la UAB.
Responsable ICE:
Mireia Manresa Potrony
Descripció de l’equip:
Equip constituït per professorat en actiu d’Educació Secundària de les àrees de llengua catalana, llengua castellana, grec, llatí i llengües estrangeres. L’equip es crea el setembre de l’any 2008 com un grup de formació i de recerca, a partir d’una iniciativa del Grup de Recerca d’Ensenyament i Aprenentatge de Llengües (GREAL) del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la UAB. En el marc d’aquest equip es pretén consensuar significats i fer emergir els diferents factors implicats en els processos d’ensenyament i aprenentatge de la competència escrita (que poden variar molt en funció dels contextos educatius), ressaltant els punts forts i els punts febles dels models.
Objectius:
-
Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
-
Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora, amb la implicació i la participació dels alumnes.
-
Millorar l’educació intercultural i la competència comunicativa i lingüística dels alumnes en el marc del desenvolupament del plurilingüisme efectiu.
-
Universalitzar l’atenció personalitzada i el suport a les necessitats individuals d’aprenentatge de tots els alumnes en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
-
Relacionar els models didàctics que ha ofert la recerca sobre els processos de composició escrita al llarg dels darrers anys amb les pràctiques reals que realitzen a l’aula alguns docents de llengua i literatura de secundària per tal d’analitzar-les, contrastar-les i oferir recursos de bones pràctiques a l’aula.
Blog de l’equip: https://webs.uab.cat/equipice-llenguailitesecundaria/
Coordinació:
Jaume Serra, professor de l’INS Vilatzara, jubilat durant l’actual curs 22-23
Responsable ICE:
Laura Santacruz.
Descripció de l’equip:
L’equip sorgeix a partir del grup de treball Vilatzara (de Vilassar de Mar) que ve treballant com a grup des del curs 1996-97 en el PFZ del Maresme. En aquells moments era el segon any que s’aplicava la LOGSE a l’IES Vilatzara i l’equip volia aprendre a fer les coses d’acord amb els seus plantejaments. El primer tema pel que va començar a treballar va ser l’avaluació; seguidament es va interessar per les matemàtiques aplicades. Aleshores es va ocupar dels projectes i dels treballs de recerca al batxillerat. En aquestes tasques es va posar de manifest la importància del context i es va elaborar un crèdit diagòstic contextualitzat en un viatge (Cuadernos de Pedagogía núm. 298 enero 2001).
El treball fonamental del grup combina la reflexió teòrica amb la elaboració de propostes didàctiques. L’objectiu que es proposa és l’elaboració de materials didàctics innovadors per l’aula de matemàtiques que incloguin activitats “riques” i contempli la diversitat de capacitats. Els referents del treball que realitzen són l’avaluació formativa, l’atenció a la diversitat, la contextualització de les activitats en l’entorn, el treball cooperatiu i la incorporació de noves tecnologies i de materials manipulatius.
Des d’aquesta perspectiva ha elaborat materials didàctics per l’ESO i el batxillerat. Alguns treballs han estat publicats. Participen normalment en congressos i jornades JAEM, CIEAM, Competències bàsiques, CEM 2000, etc. aportant treballs i experiències realitzades. També s’ha dedicat a la formació del professorat impartint cursos, seminaris i assessorant centres per encàrrec de l’ICE o escoles d’estiu.
Objectius Principals:
-
Com a primer objectiu, volem consolidar la seqüència d’activitats de Pensar geomètricament de primer i segon d’ESO, desenvolupant les guies d’aula de cada proposta, i volem bastir un conjunt d’activitats de tercer i quart. Volem contrastar la nostra proposta amb produccions dels alumnes per poder valorar si hem tingut encert.
-
També volem preparar una jornada per commemorar els 25 anys d’existència del grup.
-
En paral·lel a tot això volem tancar la seqüència d’Estadística, més enllà dels paràmetres, completada amb la guia d’aula de cada activitat proposada, per tal de poder-la publicar.
-
Al mateix temps que es dissenyen i retoquen les activitats, volem que, en la mesura del possible, els membres del grup les experimentin a les seves aules, per tal de recollir més retroalimentacions provinents de les respostes dels alumnes.
-
Completar la publicació dels materials produïts per l'equip a la web de l'equip
Web de l'equip: https://sites.google.com/xtec.cat/grupvilatzara/inici
Blog de l'equip: http://blogs.uab.cat/icematematiques
Coordinació:
Mònica Suils Robles, professora de ciències del Col.legi Jardí de Granollers.
Responsable ICE:
Begonya Oliveras Prat
Descripció de l’equip:
Grup interdisciplinari, format per professors de Física i Química, de Biologia i Geologia. El treball del grup es centra en l’ensenyament I aprenentatge de les ciències. El grup es crea el 1996-1997 I ha anat tractant diverses temàtiques. Actualment se centra en el desenvolupament del pensament crític a l’aula de ciències.
Ha realitzant material didàctic sobre i sobre naturalesa de la ciència que e stroba penjat a l’ARC I Stemarium. També ha publicat diversos articles I ha participat en congressos.
Objectius Principals:
-
Reflexionar sobre el pensament crític en el camp de la ciència per al seu lensenyament i aprenentatge.
-
Reflexionar sobre aspectes didàctics i de continguts de l’ensenyament i aprenentatge de les competències de pensament crític.
-
Reflexionar sobre l’avaluació de les competències científiques a l’aula.
-
Intercanviar experiències d’aula.
-
Elaborar i aplicar propostes didàctiques a l’aula per poder fer transferència de coneixements.
Usuari a twitter:
@ScientiaOmnibus