Equips Educació Infantil i Primària
Equips Educació Infantil i Primària
Coordinació:
Alícia Masip, mestra d'Educació Infantil a l'Escola Bellaterra i llicenciada en art dramàtic.
Xema Vidal, dissenyador i exdirector de l’Escola Massana.
Responsable ICE: Maria Dalmases Arnella.
Descripció de l’equip:
L’equip reflexiona al llarg del curs i treballa amb diferents temàtiques que després es re-utilitzen en unitats formatives: jornades, trobades, formació permanent al professorat. Constitueixen coneixements, postures i posicionaments que es transfereixen a la comunitat educativa (mestres, formadors i professors) i que tenen la finalitat d’estendre i compartir el coneixement aconseguit per l’equip al llarg de les sessions.
Objectius:
- Establir criteris i metodologies pel que fa a l’educació artística: Visual i Plàstica.
- Intercanviar experiències que els membres realitzen a les seves aules o en diferents formacions per tal d’establir, a partir de l’experiència, dimensions pedagògiques rellevants i constructores de coneixement.
- Dissenyar i editar jornades i formació continuades per tal de difondre i compartir les nostre línies de treball i de recerca entorn de l’art; amb la comunitat de l’ICE de la UAB i amb la comunitat científica i educativa en general.
- Fomentar l’ús de metodologies innovadores tal com les TIC i les TAC com a eines de treball, de suport i difusió de les diferents activitats que duem a terme.
- Establir diàleg entre les institucions de rellevància científica, cultural i artística de l’àmbit, que ens puguin ajudar a les nostres tasques d’investigació i de recerca entorn l’art i l’educació.
- Consolidar el treball en xarxa i col·laboratiu entre els participants del grup.
- Compartir el coneixement i la reflexió.
Coordinació:
Montserrat Fons Esteve, professora del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la UB.
Maria Rosa Gil Juan, doctora en Psicologia i especialista en el primer aprenentatge de la lectura i l'escriptura i en processos d'acompanyament a centres.
Responsable ICE:
Mireia Manresa Potrony.
Descripció de l’equip:
Equip format per professionals en actiu d’Educació Infantil i dels primers cursos d’Educació Primària i professorat universitari dedicat a la formació inicial i permanent interessats en l’aprofundiment de les bases cognitivo-psicolingüístiques relacionades amb l’aprenentatge inicial de la lectura i l’escriptura i la reflexió docent sobre pràctiques facilitadores.
Objectius:
-
Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
-
Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora, amb la implicació i la participació dels alumnes.
-
Millorar l’educació intercultural i la competència comunicativa i lingüística dels alumnes en el marc del desenvolupament del plurilingüisme efectiu.
-
Universalitzar l’atenció personalitzada i el suport a les necessitats individuals d’aprenentatge de tots els alumnes en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
-
Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar¿les a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.
-
Reflexionar sobre pràctiques docents a partir dels referents teòrics, i prepapar activitats formatives i articles de divulgació.
-
Transferir les reflexions a través de cursos, assessoraments, jornades i el blog.
Blog de l'equip: https://icellegiriescriure.wixsite.com/aprendre
Coordinació:
Dolors Masats Viladoms, professora del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, i de les Ciències Socials de la UAB. Forma part del Grup de Recerca en Ensenyament i Interacció Plurilingües.
Carol Barriuso Rayo, mestra d'infantil i primària i ambaixadora eTwinning del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
Responsable ICE: Mireia Manresa Potrony.
Descripció de l’equip:
Equip constituït majoritàriament per especialistes d'anglès en actiu en escoles de primària públiques. L'equip es va constituir com a grup formador el curs 2018-2019. A+Project és un acròstic que resumeix la voluntat del grup: Analysing Pools of Resources and Offering Joint Experiences to other Creative Teachers, alhora que juga amb la idea de crear projectes excel·lents (A+).
Objectius:
- Reflexionar com, des de les aules d'anglès d'infantil i primària, es pot participar en projectes interdisciplinaris de l'escola.
- Promoure el desenvolupament de les competències del segle XXI.
- Elaborar, implementar i avaluar propostes didàctiques basades en l'enfocament per projectes i l'ús de recursos digitals.
- Consolidar un model d'ensenyament de l'anglès que posi l'alumnat al centre del seu procés d'aprenentatge.
- Compartir amb la comunitat educativa reflexions teòriques, propostes pràctiques i recursos didàctics per promoure l'ensenyament de l'anglès des d'un enfocament competencial.
Blog de l'equip: http://blogs.uab.cat/equipice-a-project/
Coordinació:
Èlia Tena Gallego, professora del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals de la UAB.
Àngela García Lladó, Doctora en Didàctica de Ciències Experimentals per la UB, cofundadora de la cooperativa Eduxarxa i formadora de professorat de primària i secundària.
Responsable ICE: Albert Díez Vañó, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està composat per un grup de mestres d’educació infantil i primària reunits per l’interès en cercar vies per millorar de forma constant l’ensenyament i l’aprenentatge de la ciència. Innova a les pròpies aules i comparteix aquestes experiències per mantenir un debat constructiu com a base per seguir avançant, juntament amb les trobades amb experts en temes específics i la lectura reflexiva de publicacions de l’àmbit. Ha treballat en les diferents disciplines científiques com la química , la física, la biologia, l’astronomia, la geologia ... I està especialment interessat en l’avaluació. Transfereix el coneixement elaborat a través de publicacions, jornades i formacions.
Objectius:
-
Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
-
Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora, amb la implicació i la participació dels alumnes.
-
Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequarles a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.
Coordinació:
Marilisa Birello, Llorenç Comajoan, Mireia Manresa i Laura Santacruz.
Responsable ICE:
Laura Santacruz.
Descripció de l’equip:
Equip multidisciplinar i internivell que centra la reflexió en els usos del català en l’actualitat i en el paper que hi juga l’ensenyament de la llengua. El treball de l’equip s’orienta a fer aportacions a la comunitat educativa, especialment, als docents, per tal d’incidir en la didàctica de la llengua catalana i en el foment del seu ús al sistema educatiu.
Objectius Principals:
-
Reflexionar sobre l’impacte que la societat actual i el nou paradigma tecnològic de la comunicació tenen en els usos lingüístics del nostre context cultural i, en conseqüència, les transformacions que això implica en la didàctica de la llengua catalana.
-
Explorar els usos i les pràctiques multilingües als centres educatius per tal d’incidir-hi.
-
Dotar la comunitat educativa de criteris i estratègies fonamentats en la investigació i, per tant, en l’evidència, per a ajudar-los a gestionar entorns i situacions comunicatius multilingües, en els quals el català és una llengua minoritzada.
Coordinació:
Joan Toll Calvet, mestre especialista en Educació Física (MEF) a l’Escola Turó de Can Mates de Sant Cugat del Vallès. Postgrau en Psicomotricitat.
Miquel Xarau Pérez, mestre d'educació primària i mestre especialista d'Educació Física. Actualment cursant un Màster de psicopedagogia i està als Serveis Educatius VOC VII de Barberà i Badia.
Responsable ICE: Carme Oriol Giró.
Descripció de l’equip:
L’equip treballa bàsicament en la línia de la recerca-acció sobre “el treball cooperatiu” a l’àrea d’Educació Física.
Objectius:
- Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
- Incorporar l’aprenentatge cooperatiu i l’avaluació formativa a les classes d’Educació Física.
- Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar-les a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.
- Acordar i consensuar el vocabulari necessari per parlar d’una educació física actualitzada. I altres aspectes com l’avaluació, les noves metodologies i el decàleg de l’educció física.
Coordinació:
Josep Maria Llenas Sunyer, mestre d’educació infantil i formador de l’ICE.
Carolina Palacios Lara, mestra d'educació infantil actualment directora de l'Escola Bressol Porta Roges de Cervelló.
Responsable ICE:
Marta Giralt Ruiz, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’ equip està constituït per professorat universitari de la UAB, formadors i mestres en actiu de l’etapa 0-6. Els darrers anys s’ha participat en algunes publicacions, alhora que s’han dissenyat, planificat i realitzat les Jornades d’Innovació en l’etapa d’Educació Infantil que se celebren bianualment des del 1992.
Objectius:
-
Aprofundir en aspectes dels dos cicles de l’etapa d’Educació Infantil: l’organització del centre, la interacció educativa, l’aprenentatge, el joc, el futur de l’etapa...
-
Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora, amb la implicació i la participació dels alumnes.
-
Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
-
Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar-les a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.
-
Organitzar les Jornades d’Innovació en l’etapa d’Educació Infantil.
-
Promoure la relació dels centres amb altres centres, famílies, institucions i/o empreses per millorar l’atenció educativa i enfortir els àmbits competencials i/o professionals de l’alumnat.
-
Universalitzar l’atenció personalitzada i el suport a les necessitats individuals d’aprenentatge de tots els alumnes en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
Coordinació:
Dolors Feixas Roche, mestra jubilada i Rosa Maria Barnadas Guerrero, mestra d’Educació Primària a l’institut Escola Coma-ruga
Responsable ICE:
Albert Díez Vañó, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està composat per mestres d’educació infantil i primària de diverses escoles i està vinculat al de la Cultura Matemàtica de les Persones. Centra les seves sessions a reflexionar sobre les experiències i preguntes generades a les aules dels docents que en formen part. Es segueixen processos de situacions matemàtiques que es van enriquint amb la formació i amb la reflexió del grup. També es presenten situacions acabades que serveixen per analitzar i fer transferències a la pràctica de cada escola. S’intenta dotar d’un marc teòric compartit que doni suport a les pràctiques d’aula.
Objectius:
-
Analitzar processos d’aula des del punt de vista de la cultura matemàtica.
-
Prendre consciència de la pròpia pràctica per a la seva transformació i millora.
-
Fer transferència als centres de les reflexions compartides.
Coordinació:
Marcela Sandra Costanzi, Mestra de primària, professora de secundària, llicenciada en Ciències de l'Educació per la Universitat de Buenos Aires i Màster en didàctica de les matemàtiques i de les ciències per la Universitat Autònoma de Barcelona.
Responsable ICE:
Albert Díez Vañó, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està composat per mestres d’educació infantil, primària, secundària i universitat que estudien i reflexionen sobre pràctiques d’aula vinculant l’educació matemàtica a una conversa cultural on les persones interactuen (des de les seves subjectivitats) amb els altres, la realitat i l’herència cultural. L’equip entén la matemàtica com a una activitat humana que amb la intenció de comprendre el món, genera llenguatge i pensament.
És un grup compartit amb FPCEE-Blanquerna.
Objectius:
-
Planificar, implementar, analitzar i avaluar les línies d’innovació que estan desenvolupant els integrants del grup.
-
Establir referents teòrics sobre determinats continguts i desenvolupar criteris i recursos que permetin la construcció social de coneixements complexos en contextos matemàtics.
-
Sistematitzar els treballs realitzats, dedicant especial atenció als que permetin la seva difusió.
-
Organitzar i desenvolupar les Jornades estatals “La cultura matemàtica de les persones".
Coordinació:
Antònia Fernàndez Mateo, mestre d'educació infantil i primària. Seminari ICE-Blanquerna La Cultura matemàtica de les persones.
Responsable ICE:
Albert Díez Vañó, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està composat per mestres d’educació infantil i primària i treballa sobre l’aprenentatge de les matemàtiques en contextos globalitzadors, entre els quals primordialment el treball per projectes, aportant una visió sociocultural de l’aprenentatge de les matemàtiques i potenciant el seu paper també en l’adquisició de les competències de caràcter transversal.
Objectius Principals:
-
Aportar una mirada competencial en l’educació matemàtica, de manera que prenguin un caràcter transversal per ajudar l’alumnat a donar significació al món que ens envolta.
-
Relacionar l’aprenentatge de les matemàtiques amb el treball per projectes.
-
Promoure la cooperació i l’intercanvi entre les diferents persones del grup.
Coordinació:
Juli Palou i Sangrà, professor del Departament de Didàctica de la Llengua de la UB.
Responsable ICE:
Mireia Manresa Potrony.
Descripció de l’equip:
Equip constituït per professorat universitari i professionals en actiu d’Educació Primària. Equip coordinat pel Juli Palou. Es tracta d’un equip veterà anterior al 2005. Es considera molt important la incorporació de membres joves al grup i la possibilitat que se’ls ha ofert d’implicar-se en la formació permanent.
Objectius:
- Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
- Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora, amb la implicació i la participació dels alumnes.
- Millorar l’educació intercultural i la competència comunicativa i lingüística dels alumnes en el marc del desenvolupament del plurilingüisme efectiu.
- Universalitzar l'atenció personalitzada i el suport a les necessitats individuals d'aprenentatge de tots els alumnes en el marc d'un sistema educatiu inclusiu.
- Reflexionar i aprofundir en la manera com s'aborden les diferents situacions comunicatives que es generen a l'escola i a la vida d'aula i els gèneres discursius i les habilitats cognitivo-lingüístiques que s'hi troben imbricades.
Coordinació:
Núria Gumà Esteve, mestra a l'Escola Llebeig de Vilobí del Penedès
Responsable ICE:
Laura Santacruz.
Descripció de l’equip:
Grup creat el 2015 amb la intenció de treballar i reflexionar en cinc àmbits diferents entorn la pràctica educativa dels mestres especialistes de música i la seva funció a l’escola. Actualment hem ampliat la visió als mestres generalistes o d’altres especialitats.
Objectius Principals:
-
L'objectiu d'aquest curs és acabar de donar forma i publicar una formació en línia dirigida a mestres d'infantil, primària i professors de secundària, especialistes de música o no, partint de la nostra pràctica educativa i relacionada amb el currículum competencial amb un fil conductor que girarà al voltant de la música, la creativitat i la motivació.
Coordinació:
Assumpta Valls Casanovas, professora jubilada del Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la UAB.
Responsable ICE:
Marta Giralt Ruiz, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
L’equip està format per docents que reflexionen col·lectivament sobre la pròpia pràctica amb la intenció d’ anar concretant i definint punts de referència, processos, criteris d’avaluació, i altres aspectes en relació al procés d’aprenentatge de la música.
Objectius:
-
Compartir experiències que, tenint com a punt de partida o finalitat l’audició de músiques del món, contemporànies o modernes, ens portin a tractar diferents aspectes rellevants de la didàctica de la música a les aules de primària.
-
Impulsar i portar a terme el projecte "Els compositors entren a l'aula". Des de la vessant de formadors, amb els mestres nous, i de participants.
-
Iniciar la pràctica de l’ús de la música electrònica en les composicions dels alumnes. Analitzar, reflexionar i debatre sobre el seu ús.
-
Elaborar documentació entorn a la creació musical a l’aula de primària on s’exposin les idees clau dels processos de creació i com els ha de conduir el mestre.
-
Participar en activitats de formació i transferència amb la finalitat de donar a conèixer la música contemporània i treballar-la vinculada a processos creatius.
Coordinació:
Maria Cruset Guinjoan, directora de l’escola Enxaneta de Terrassa.
Gloria Pernas Llobet, Escola Joan Maragall. Cap d'Estudis de l'escola Joan Maragall de Rubí.
Responsable ICE:
Albert Díez Vañó, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció:
El seminari està constituït per mestres interessants en donar continuïtat a l’intercanvi, la reflexió i la formació al voltant de l’aprenentatge amb enfocament globalitzat i per projectes.
Objectius principals:
-
Fomentar la pràctica reflexiva compartida entorn a les pràctiques d’aula amb enfocament globalitzat.
-
Compartir diferents referents pedagògics que ajudin a fonamentar i emmarcar aquestes pràctiques.
-
Documentar i estudiar els processos d’aula per tal d’identificar alguns aspectes del model d’aprenentatge en el que es fonamenten: el protagonisme dels infants, el paper del mestre, el sentit de les temàtiques que s’hi aborden, la penetració de l’aprenentatge competencial.
-
Analitzar els objectius d’aprenentatge que es vinculen als diferents processos i fins a quin punt s’assoleixen de forma més profunda i significativa.
Coordinació:
Laia Castillo Ramón, mestre d’educació infantil a l’escola la Florida i membre de l’equip directiu
Responsable ICE:
Albert Díez Vañó, membre de l'equip docent ICE UAB.
Descripció de l’equip:
Es tracta d’un grup de mestres d’infantil i primària amb interès i experiència en els ambients d’aprenentatge que es proposa fomentar la pràctica reflexiva compartida respecte d’aquesta metodologia d’aprenentatge que pretenem ajudar a desenvolupar l’autonomia en l’aprenentatge.
En molts moments a l’escola actual ens plantegem que els alumnes aprenguin per ser. Han d’aprendre per ser ciutadans crítics capaços d’entendre el món on viuen i poder intervenir-hi. Aprendre per ser competents. Aprendre a prendre decisions i argumentar-les. Aprendre a conviure amb els altres. Ja no es tracta només d’aprendre coneixements. En concret, a les propostes d’ambients de moltes escoles els demanem que triïn en funció dels seus interessos, que decideixin en funció de les possibilitats, que planifiquin què faran. Els demanem, en una situació d’aprenentatge, que siguin elles i ells mateixos. Podem dir, doncs, que als ambients i a les propostes d’aprenentatge autònom en general els infants han de ser per aprendre.
Objectius Principals:
-
Trencar l’aïllament dels equips de mestres que porten a la pràctica ambients d’aprenentatge creant un espai de col·laboració.
-
Esdevenir un espai de difusió d’aquesta manera d’aprendre al que se li encarreguin accions formatives per a professorat o en centre.
-
Treballar en la fonamentació de les pràctiques escolars per ajudar a tots els centres a saber els motius de tot allò que proposen als seus alumnes i com els hi ho proposen, sempre amb el doble objectiu de garantir el seu benestar i els seus aprenentatges.
Coordinació i responsable ICE:
Albert Díez Vañó.
Descripció de l’equip:
La xarxa estaria constituïda per diversos centres que coincideixen en aplicar Investiguem per Comprendre o capses d’investigació en alguna franja del seu horari. Les seves funcions són compartir coneixements, inquietuds, objectius i recursos amb la finalitat de coordinar les accions tot posant en sinergia capacitats i esforços.
Objectius:
-
Trencar l’aïllament dels equips de mestres que porten a la pràctica aquesta metodologia creant un espai de col·laboració.
-
Fomentar la pràctica reflexiva compartida, així com l’intercanvi d’experiències i materials.
-
Impulsar aquelles iniciatives conjuntes que es considerin d’interès.
-
Difondre aquesta manera d’aprendre.