Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

Estadística, més enllà dels paràmetres

 

Modalitat: en línia asíncron
Adreçat a: docents d’educació secundària i de cicles formatius
Durada: 15 hores
Calendari del curs: de l'1 de novembre al 20 de desembre de 2024
Professorat: Mònica Rodríguez Pedragosa, Xavier Vilella Miró, Ovidi Fabregues Bonmatí i Berta Mas Pons.

 

https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya

 

Calendari d'inscripció i matrícula

  • Preinscripció: fins al 15 d'octubre, a través del següent formulari (codi d'activitat: 9001150012)

  • Adjudicació de places: fins al 17 d'octubre

  • Matrícula: fins al 21 d'octubre

Presentació 

Sabem, gràcies a la recerca i la reflexió teòrica, que per desenvolupar el pensament estadístic cal plantejar a l’alumnat situacions problemàtiques riques, en les quals la complexitat i el repte siguin els motors de la reflexió que ajudi a construir els conceptes.  

Així, cal plantejar a l’aula petites investigacions que ajudin a comprendre com treballa un estadístic professional, com també cal promoure la realització de projectes que mostren la manera com la societat utilitza les matemàtiques, això és, cal dissenyar projectes en què l’estadística sigui una eina fonamental de treball. 

D’altra banda, també sabem que el desenvolupament del pensament estadístic és previ a la introducció i la pràctica del càlcul mecànic de paràmetres i s’aconsegueix desenvolupant les competències matemàtiques, d’acord amb els significats, l’àmbit d'aplicació i les limitacions que té cada paràmetre.

En aquest sentit, al curs treballarem les cinc formes de pensament estadístic que pauten la seqüència d’aprenentatge: 

  1. La descripció d’un gràfic: amb paraules, nombres, imatges, eines digitals. 
  2. La interpretació i l’argumentació.
  3. La comparació: usant la mesura, comparacions numèriques; comparant diferències (rang, rang interquartíl·lic, desviació estàndard); diferències absolutes i relatives. 
  4. La interrelació entre variables: relacions bivariants (directes i inverses); taules de dades de doble entrada (decidir variable a cada eix, diferència variable-atribut); causa-efecte; regressió (capacitat predictiva i limitacions) i correlació. 
  5. La construcció de models, que permeten descriure patrons o fer prediccions. 

En aquest curs mostrarem activitats que tenen en compte la progressió d’aprenentatges de primer a quart d’ESO, centrades en el treball matemàtic però que es poden connectar amb altres matèries a l’hora de dissenyar projectes interdisciplinaris. 

Objectius

  • Fer el professorat més conscient de com el desenvolupament del pensament estadístic és del tot necessari per formar alumnes competents. 

  • Presentar el càlcul de paràmetres estadístics com un punt d’arribada, per donar sentit als paràmetres estadístics en situacions contextualitzades. 

  • Presentar els 5 passos de la seqüència d’aprenentatge d’Estadística i els 3 tipus d’activitats clau, amb exemples, per assegurar un bon desenvolupament del pensament estadístic. 

  • Oferir al professorat activitats que clarifiquin alguns conceptes com la correlació i la diferència amb la causalitat, les limitacions de la mitjana aritmètica, etc. 

Continguts

  1. Les bones preguntes que faciliten el raonament matemàtic 
  2. Els 5 passos de la seqüència d’aprenentatge de l’Estadística 
  3. Els 3 tipus d’activitats: Problemes rics, Breus Investigacions Matemàtiques i els Projectes 
  4. Les Situacions d’Aprenentatge i les activitats d’Estadística 
  5. Pensament estadístic versus Mecànica de càlcul de paràmetres 
  6. Possibilitats i limitacions dels paràmetres estadístics de centralització i de dispersió 
  7. Correlació estadística versus causalitat 
  8. Exemples de cada tipus d’activitat i per a cada curs de l’ESO 

 

Metodologia

Les persones assistents treballaran de manera autònoma en l’aula virtual en què a partir d’activitats diverses i de fòrums d’interacció amb els formadors i la resta d’assistents. 

Les activitats que s’hi abordaran, partiran sempre de contextos rics i reals en què es demana a l’alumnat que en faci la descripció i la interpretació

Les situacions d’aprenentatge proposades fomentaran sempre la investigació i la construcció de coneixement matemàtic. 

 

Avaluació

Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat.

 

Certificació

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Les persones participants que compleixin el requisit d'haver superat el 100% d'activitats plantejades, és a dir la superació de tots els mòduls, obtindran el certificat que acredita les hores de formació del curs. 

 

Observacions i requeriments

Condicions tècniques d’accés i de participació:

  • Bona qualitat de la connexió a Internet 
  • Coneixements bàsics suficients per a accedir a l’aula Moodle del campus virtual 

 

                                             https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya