L'educació literària a l'aula de Secundària: ajudem-nos a desenvolupar-la i compartim experiències
Modalitat: sessions presencials al Campus de la UAB
Adreçat a: docents d'educació secundària
Durada: 20 hores (15 hores de sessions presencials + 5 hores de treball autònom)
Calendari: del 3 de febrer al 13 d'abril de 2025
Horari de les sessions presencials: 5 i 19 de febrer, 5 i 19 de març i 2 d'abril de 2025, de 17.30 h a 20.30 h.
Professorat: M. Teresa Verdaguer Autonell i Rosalía Delgado Girón
*Aquest curs inclou sessions presencials, tingueu en compte els dies i les hores establertes per a les sessions.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Calendari d'inscripció i matrícula
- Preinscripció: fins al 9 de gener de 2025, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001260012)
- Adjudicació de places: a partir del 10 de gener
- Matrícula: de l'11 al 15 de gener, a través de l'aplicatiu de la matrícula UAB
Presentació
L’educació literària en el nou currículum està representada per les competències 7 (lectura autònoma) i 8 (lectura guiada). Això estableix clarament dos eixos de treball de la literatura a les aules. Com es pot concretar i quines implicacions té en la pràctica?
Volem compartir idees i neguits per crear propostes concretes més fonamentades que puguem experimentar amb l’alumnat. Tractarem qüestions com ara la selecció del corpus d’obres, el tipus d’activitats, l’establiment d’itineraris de lectures… a partir de reflexions compartides entre les persones participants en el curs, lectures d’experts i activitats d’anàlisi i creació de materials.
Objectius
- Aclarir conceptes i dubtes sobre les competències 7 i 8 del nou currículum de llengües i literatura.
- Llegir alguns textos de referència sobre l’educació literària (articles o capítols).
- Compartir i analitzar propostes d’aula per treballar les competències 7 i 8.
- Dissenyar alguna activitat de lectura guiada per algun text que es vulgui treballar amb l’alumnat.
- Esbossar possibles itineraris de lectura a partir de les activitats dissenyades.
Continguts
- Lectura guiada i lectura autònoma: mons propis i complementaris.
- Possibles objectius i activitats de treball de la lectura autònoma: àlbums, dinàmiques, converses, corpus, avaluació…
- Característiques de les activitats de lectura guiada.
- Planificació del treball de l’educació literària del nostre alumnat. Els itineraris de progrés.
Metodologia
El curs està pensat per treballar a l’aula i desenvolupar dinàmiques participatives, de forma que tothom hi pugui fer aportacions.
Hi haurà presentacions teòriques, però es realitzaran de manera compartida, a partir de l’intercanvi d’idees i experiències. Demanarem una reflexió sobre alguns textos teòrics i l'anàlisi de propostes didàctiques.
S’hauran de llegir alguns articles o capítols teòrics i dissenyar i compartir activitats.
Al curs hi haurà moments de treball individual, en parelles, en petit grup i en grup gran.
Avaluació
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat.
Les persones participants hauran de realitzar i lliurar les activitats proposades (de creació pròpia), així com fer una lectura i comentari dels textos proposats.
Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
Per tenir dret al certificat que acredita les hores de formació del curs, es requerirà l'assistència al 80% de les hores corresponents a les sessions presencials, així com la superació del 100% de les tasques plantejades.
Observacions i requisits
Coneixements bàsics suficients per a accedir a l’aula Moodle del campus virtual.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya