Del currículum a l'aula amb una mirada inclusiva
![Itinerari del currículum a l'aula](https://www.uab.cat/ca/ice/img/itinerari-del-curriculum-laula/lletreshorit.png)
Modalitat: itinerari formatiu de conferències en línia mitjançant videoconnexió
Adreçat a: docents de totes les matèries i etapes no universitàries
Durada: 4 sessions de 2 hores
Calendari: 6 i 20 de febrer i 6 i 19 de març
Horari: de 17.30 h a 19.30 h
Lloc de realització: retransmissió en directe amb l'aplicació
Professorat: Miquel Albertí, Montserrat Hernández, Alba Montalbán, Juli Palou i Jesús Soldevila.
Preu: 20€
Presentació
Amb l’objectiu de seguir explorant i aprofundint en aspectes clau i transversals dels nous currículums, així com el de reflexionar sobre la seva aplicació a l’aula des d’una perspectiva inclusiva, us presentem el nou cicle de conferències de l’itinerari de l’ICE de la UAB.
Aquest itinerari posa l’accent en diversos elements fonamentals: la importància de la implicació personal de l’alumnat per promoure un aprenentatge significatiu, el paper central de la conversa a l’aula com a eina per generar coneixement i desenvolupar capacitats cognitives superiors, l’enfocament inclusiu com a eix transversal i la implementació de diverses estratègies didàctiques per desenvolupar projectes STEM a l’aula.
L'itinerari ofereix experiències i pràctiques d'aula que s'emmarquen dins del currículum actual. Les propostes presentades han estat dissenyades per abordar aspectes curriculars de diverses àrees, integrant qüestions de caràcter transversal com l'aprenentatge situat, la personalització i l'avaluació competencial. Això proporciona un espai per compartir reflexions i pràctiques d'aula que estan alineades amb el currículum vigent.
Programa
Sessió 1, dijous 6 de febrer, de 17.30 h a 19.30 h
La implicació personal de l’alumnat per promoure l’aprenentatge, a càrrec de Miquel Albertí i Montserrat Hernández.
La construcció d’aprenentatge passa per aprendre a pensar. És a dir, crear relacions de causa i conseqüència, saber expressar-les en el llenguatge propi de cada matèria i gestionar les emocions vinculades al procés.
Proposem el diàleg filosòfic com a metodologia d’aula eficaç per a assolir aquests objectius. Ho fem en base a les perspectives constructivista i social de l’aprenentatge, en l’ús de les habilitats de pensament i en la nostra pròpia pràctica docent.
Miquel Albertí és llicenciat en matemàtiques i doctor en didàctica de les matemàtiques per la UAB. Tesi guardonada amb el Premi als valors humans en l’enginyeria per l’ETSEIB-UPC. Ex-professor i catedràtic de secundària. Co-director de la revista Suma entre 2011 i 2018. Ex-professor del Màster de Secundària en l’especialitat de Matemàtiques (UAB). Autor de diversos llibres (RBA, La Catarata) i articles en revistes nacionals i internacionals sobre didàctica de les matemàtiques.
Montserrat Hernández és llicenciada en filosofia per la UB i ex-professora de secundària. Ha dedicat la seva vida professional a la docència a secundària, en l'àmbit de la filosofia. Ben aviat va reflexionar molt sobre com podia fer que la filosofia fos més útil per els seus alumnes i a capacitar-los per obrir la mirada més enllà de la immediatesa.
Ha estat en contacte amb el Grup Iref (Grup d'Innovació i Recerca per a l'ensenyament de la Filosofia) i es va formar en entorns com el Projecte de Filosofia per Nens (Philosophy for Children) de Matthew Lipman. Ha dedicat molt de temps a pensar l'ensenyament de la filosofia a secundària a través del diàleg filosòfic per tal de desenvolupar les habilitats de pensament, tot formant a l'aula comunitats de recerca i aplicant el Projecte de Filosofia 3/18 a algunes classes de l'ESO, impulsant alhora la formació intel·lectual i el desenvolupament emocional de l'alumnat.
Sessió 2, dijous 20 de febrer, de 17.30 h a 19.30 h
Projectes STEM "Som plàstics". Proposta STEM a l'aula de secundària: Una mirada a la inclusió, a càrrec d'Alba Montalbán.
"Som de plàstic?" és una proposta didàctica que s'ha implementat durant dos anys en un centre educatiu de Badalona, dirigida a l'alumnat de 4t d'ESO. A través de reptes, treball cooperatiu, estudis de camp, experiments de laboratori, activitats en un espai maker i la participació en el programa de ciència ciutadana "Observadores del Mar", els estudiants han anat construint el seu aprenentatge. Aquest procés els permetrà organitzar una proposta educativa per als centres de primària del barri, on es convertiran en protagonistes de la seva pròpia iniciativa.
Alba Montalbán és professora de tecnologia i ciències experimentals a l'IES Barres i Ones de Badalona. També és professora associada al Màster Universitari en Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional, en qualitat de professora associada del Departament de Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals de la UAB. Forma part del grup de recerca LIEC (Llenguatge i Ensenyament de les Ciències) de la UAB.
Sessió 3, dijous 6 de març, de 17.30 h a 19.30 h
Conversar per aprendre, aprendre a conversar a càrrec de Juli Palou.
Avui sabem que per promoure un ambient d’aprenentatge tothom ha de poder explicitar amb paraules allò que sap i, sobretot, tractar les qüestions en relació a les aportacions que han fet els altres, perquè no es tracta de parlar sobre el tema, sinó de parlar d’acord amb el tema. Això vol dir que hem d’aprendre a posar-nos en el discurs de l’altre, en el punt de vista de l’altre i a partir d’aquí exposar les nostres coincidències i discrepàncies. Aquest aprenentatge no es fa de manera espontània, per això el propòsit d’aquestes sessions serà reflexionar tant sobre el contingut de la conversa, com sobre la conversa mateixa i el context en el qual es produeix.
Juli Palou és llicenciat en filosofia i llicenciat en filologia. Doctor en filosofia i ciències de l’educació per la Universitat de Barcelona. Va exercir de mestre entre 1976 i 1992 i va treballar a l’ICE de la UAB fins que l’any 1997 es va incorporar com a professor titular a l’actual Facultat d'Educació de la UB. És membre del grup de l'àrea de llengua de l’ICE-UAB. Ha estat investigador principal del grup de recerca Plurilingüisme i Aprenentatge de Llengües (PLURAL). Ha impartit moltes conferències relacionades amb l’educació amb el seu inseparable amic Jaume Cela i ha col·laborat en diversos llibres que tracten sobre la didàctica de la llengua i la literatura. Amb una altra inseparable, la professora Montserrat Fons, ha coordinat les obres publicades per l'editorial Síntesi: Didàctica de la llengua i literatura en educació infantil i Didàctica de la llengua i literatura en educació primària. Actualment és membre del comitè científic del Plan de Refuerzo de Competencia Lectora que impulsa el Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes.
Sessió 4, dimecres 19 març, de 17.30 h a 19.30 h
Per una Escola on tothom se senti acollit i tothom hi aprengui, a càrrec de Jesús Soldevila.
La sessió vol promoure la reflexió de les persones assistents al voltant de la importància de les cultures i els marcs de pensament docent per caminar vers una escola de i per a tothom. Ens plantejarem quins marcs usem per dur a terme la nostra pràctica. A més a més, es pretén aclarir conceptes relacionats amb l’escola i l’aula inclusiva així com també trencar els principals mites que acompanyen aquest concepte.
Jesús Soldevila és mestre, psicopedagog i Doctor en educació inclusiva amb menció internacional. Actualment és professor a la UVic-UCC i coordinador del Grup de Recerca sobre Atenció a la Diversitat (GRAD). És membre de Quererla es Crearla, de la Red de Universidades y Educación Inclusiva, i del consell assessor en educació de la fundació Down Catalunya.
Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
Es farà control d'assistència des del mitjà telemàtic. Per tenir dret a la certificació cal assistir-hi el 80% de la durada de l'activitat.
Observacions i requeriments
Condicions tècniques d’accés i de participació:
- Bona qualitat de la connexió a Internet
- Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom o Meet)
- Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, poden romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors.
Matrícula
Matrícula oberta fins al 29 de gener de 2025.
Per matricular-vos necessiteu un NIU (número d'identificació universitària de la UAB). Trieu l'opció que correspongui al vostre cas:
- Matrícula amb NIU:
- en cas que no recordeu el NIU, podeu contactar amb nosaltres a través del correu electrònic ga.ice@uab.cat.
- si el que no recordeu és la contrasenya, podeu generar-la de nou en aquest enllaç.
- Matrícula sense NIU:
Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat l'itinerari. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada.