Converses polièdriques. Diàlegs sobre educació IDP UB - ICE UAB
L’IPD-ICE UB i l’ICE UAB han dissenyat conjuntament un cicle de converses entre acadèmics i docents on, mitjançant el diàleg, es reflexionarà i es construirà coneixement sobre temes vinculats a la implementació dels nous currículums d’educació infantil, educació bàsica (primària i ESO) i batxillerat, l'enfocament i l'avaluació competencials, l'impuls de la llengua catalana en l’àmbit escolar, la lectura com a competència clau, la personalització de l’aprenentatge com a eina d’inclusió i la cultura i competència digital.
Les quatre converses són activitats formatives presencials en format de diàleg adreçades a docents de totes les etapes educatives no universitàries.
- Són conferències gratuïtes
- Idioma d’impartició: català.
- Activitats no certificables.
. .
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
Conferències
1. Els centres escolars i el foment del català a l'entorn escolar
Marina Massaguer i Artur Vidal
Marina Massaguer és llicenciada en Filologia Catalana per la Universitat Rovira i Virgili i doctora en sociolingüística per la UOC, la seva tesi No-catalanoparlants a Catalunya: identitats socials, desigualtats i llengua catalana, recull la investigació de l'autora pel que fa als posicionaments de diferents perfils de no catalanoparlants respecte a les dinàmiques sociolingüístiques de Catalunya. Membre del CUSC-UB i assessora en política lingüística al Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya.
Artur Vidal és professor de llengua i literatura catalanes des del 1993 a secundària i ha exercit en diversos tipus de centres. Actualment i des del 2008 exerceix com a assessor LIC (llengua, interculturalitat i cohesió social) del Departament d'Educació. És professor associat al Grau d'Educació de Primària i al Màster de Secundària de la UAB des de fa deu anys. El repte principal de qualsevol docent aquest segle XXI és l'ús voluntari de la llengua catalana a l'àmbit acadèmic, personal i social.
Resum de la sessió:
El català, a dins d’un context social multilingüe, és una llengua minoritzada que viu una pèrdua d'ús considerable i constatable. En aquest sentit, la qualitat de l’ensenyament lingüístic és clau, però no suficient. L’ús lingüístic d’una llengua minoritzada també demana atenció pel fet de veure’s influït per les representacions socials que s’hi associen.
Com afecten aquestes valoracions socials en la competència comunicativa dels alumnes i encara més en l’ús social que en fan, especialment en el cas d'aquells que no la tenen com a llengua familiar i d’origen? Pot l’escola, més enllà de l'aula, afavorir el compromís amb el futur de la llengua catalana i la seva adopció i ús per part de membres de l’entorn escolar que no la tenen com a pròpia (famílies, personal de serveis, etc.) de manera que això també incrementi la motivació per l'aprenentatge i l'ús dels estudiants al centre i afavoreixi un entorn relacional en català?
Data: 16 de gener de les 18:15 - 20:15 h
Lloc: Sala de Graus de l'Escola de Postgrau. Campus Bellaterra UAB, Cerdanyola del Vallès
Places: 100
Codi GTAF: 9001030012
Període d’inscripció: fins al dia 9 de gener de 2025
Adjudicació: 10 de gener de 2025
Inscripció per Internet: formulari de matrícula
Informació i/o consultes: ga.ice@uab.cat
Cal un nombre mínim de persones inscrites per a que es realitzi l’activitat
2. Personalització de l’aprenentatge com a eina d’inclusió educativa: el treball dels interessos dels alumnes com a estratègia de Personalització
Anna Engel i Núria Sàrria
Anna Engel: doctora en Psicologia, professora agregada del Departament de Cognició, Desenvolupament i Psicologia de l'Educació de la Facultat de Psicologia UB. Investigadora principal del Grup de recerca sobre el desenvolupament, interacció i comunicació en contextos educatius
Núria Sàrria: Diplomada en Magisteri, especialitats educació especial i logopèdia, directora del centre Riera de Ribes de Sant Pere de Ribes.
Resum sessió:
Què ens aporta el treball amb i a partir dels interessos dels alumnes?
Per què és important incloure estratègies de Personalització de l'aprenentatge?
Quines estratègies de Personalització s'estan duent a terme en diferents centres educatius?
Quan vàreu iniciar el treball amb l'alumnat amb i a partir dels seus interessos?
Què ho va motivar?
Resposta de les famílies? Quan i com ho expliqueu?
Relació recerca universitària i pràctica docent: quins beneficis us aporteu mútuament?
Data: 23 de gener de les 18:15 - 20:15 h
Lloc: Sala d’Actes del Palau de les Heures. Campus Mundet Universitat de Barcelona, Barcelona
Codi GTAF: 9000160011
Període d’inscripció: fins al dia 20 de gener de 2025
Adjudicació: 21 de gener de 2025
Inscripció per Internet: formulari de matrícula
Informació i/o consultes
A/e: idp.cursos@ub.edu
Tel.: 934 021 024
Cal un nombre mínim de persones inscrites per a que es realitzi l’activitat
3. El paper dels docents per facilitar l’aprenentatge
Héctor Ruiz i Elena Ferro
Héctor Ruiz: director de la International Science Teaching Foundation i investigador en els camps de la neurociència i la psicologia cognitiva de la memòria i l'aprenentatge a la Universitat Autònoma de Madrid.
Elena Ferro: Va estudiar enginyeria informàtica i la llicenciatura en humanitats. Professora de matemàtiques, actualment al CRP de Sant Martí de Barcelona.
Resum de la sessió:
Assolir aprenentatges duradors, transferibles a nous contextos i funcionals comporta implicar-se cognitivament en el que un està aprenent. Quin paper hi tenen els docents? Com podem aconseguir que ensenyar i aprendre vagin de la mà? De tot això i més en parlarem en aquesta conversa amb Elena Ferro i Héctor Ruiz Martín.
Data: 30 de gener de 2025 les a les 18:15 - 20:15 h
Lloc: Sala d’Actes del Palau de les Heures. Campus Mundet Universitat de Barcelona, Barcelona
Codi GTAF: 9000190011
Període d’inscripció: fins al 26 de gener 2025.
Adjudicació: 27 de gener 2025
Inscripció per Internet: formulari de matrícula
Informació i/o consultes
A/e: idp.cursos@ub.edu
Tel.: 934 021 024
4. Cultura (digital) de jocs
Lucas Ramada Prieto i Laura Santacruz
Lucas Ramada: és especialista en didàctica de la ficció digital llicenciat en Filologia Hispànica per la Universitat d’Oviedo, Màster de Recerca en Didàctica de la Llengua i la Literatura per la UAB i Doctor Internacional en Didàctica de la Llengua i la Literatura per la Universitat Autònoma de Barcelona amb la seva recerca “Esto no va de Libros. Literatura infantil y juvenil digital y Educación Literaria”. Està especialitzat en l’estudi de formes de ficció digital per a nens, nenes i joves, tema que l’ha portat a impartir múltiples cursos de formació docent , conferències internacionals i a comissariar exposicions de Literatura Electrònica infantil per la ELO (Electronic Literature Organization).
Laura Santacruz: és professora de llengua i literatura a l'IES Barri del Carme de València. Anteriorment, també havia fet docència a altres centres públics d'ESO i batxillerat al País Valencià.
A Catalunya, ha estat docent de l'Institut Obert de Catalunya (IOC), ha format part de l'equip docent de l'ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i ha col·laborat com a tutora de facultat al Màster Universitari en Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes, en qualitat de professora associada del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials de la UAB.
Resum de la sessió:
Les generacions actuals creixen culturalment a redós de la ficció digital, sobretot en el si del videojoc. De quina manera els docents poden aprehendre el sentit, la naturalesa la forma i el valor d’aquestes manifestacions culturals i d’aquest codi relacional que és el joc digital? Quin valor té per a la seva pràctica docent?
Data: 27 de febrer de les 18:15 - 20:15 h
Lloc: Sala de Graus de l'Escola de Postgrau Campus Bellaterra UAB, Cerdanyola del Vallès
Places: 100
Codi GTAF: 9001030012
Període d’inscripció: fins al dia 19 de febrer de 2025
Adjudicació: 20 de febrer de 2025
Inscripció per Internet: formulari de matrícula
Informació i/o consultes: ga.ice@uab.cat
Cal un nombre mínim de persones inscrites per a que es realitzi l’activitat
Observacions:
- Cal fer la inscripció a cada conversa de forma independent.
- S’impartiran en llengua catalana.
- Cal un nombre mínim de persones inscrites per a que es realitzi l’activitat.
- Activitats no certificables.
- Conferències gratuïtes amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
Les activitats organitzades per l’Institut de Desenvolupament Professional de la UB i per l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB tenen els mateixos efectes per al professorat que les activitats incloses en el Pla de formació permanent del Departament d’Educació.
Els certificats d’aquests cursos s’incorporen directament a l’expedient de formació de cada professor/a (XTEC) i es poden utilitzar com a acreditació per participar en els diferents concursos o convocatòries del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, amb els termes que indiqui cada convocatòria.
Per iniciar aquesta activitat cal que hi hagi un nombre mínim de persones inscrites.