Com treballar la competència científica a la secundària
MATRÍCULA TANCADA
Modalitat: sessions en línia síncrones (videoconnexions)
Adreçat a: professorat d'educació secundària de Biologia i Geologia i de Física i Química
Durada: 30h (21 hores en sessions en línia síncrones + 9 hores de treball autònom)
Calendari: del 12 de desembre de 2024 al 13 de març de 2025
Horaris de sessions en línia síncrones: 12 de desembre, 9, 16 i 30 de gener, 6, 13 i 27 de febrer; de 17.30 h a 20.30 h
Professorat: Alba Montalbán Quesada
*Aquest curs inclou sessions en línia a temps real, tingueu en compte els dies i les hores establertes per a les sessions.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Calendari d'inscripció i matrícula
- Preinscripció: fins al 13 de novembre, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001180012)
- Adjudicació de places: a partir del 14 de novembre
- Matrícula: del 15 al 20 de novembre, a través de l'aplicatiu de la matrícula UAB
Presentació
La ciència implica mirar el món d'una manera determinada que ajuda a comprendre'l millor. Cal ajudar l'alumnat a connectar la ciència amb problemes del món socialment rellevants per tal que puguin prendre decisions fonamentades tot desenvolupant esperit crític.
En el curs discutirem situacions d’aprenentatge que permetin adquirir els sabers necessaris per formar una ciutadania crítica. La competència científica implica aprendre les grans idees de la ciència (models), de manera indagativa, tot fomentant l'argumentació i la presa de decisions.
En aquest curs discutirem què implica ensenyar i aprendre ciències. Analitzarem petites propostes d’indagació i activitats de diferents tipologies des d'una mirada competencial.
Les persones participants hauran d’analitzar i reflexionar sobre activitats d’aula per poder enriquir les pròpies experiències i pràctica.
Objectius
- Definir els grans models de ciència (sabers) que caldria treballar a secundària.
- Comprendre les característiques d'una bona activitat d'indagació.
- Analitzar una activitat d'indagació.
- Analitzar i discutir situacions d’aprenentatge i activitat competencials.
- Analitzar i aplicar una activitat de lectura crítica proposada en el curs.
Continguts
- Grans models de la ciència
- Cicle d'aprenentatge
- Les bones preguntes per promoure l'aprenentatge de les idees clau
- Indagar i activitats competencials
- Evidències d'aprenentatge/Indicadors
- Pensament crític: lectura crítica
- Avaluació reguladora
Metodologia
Es combinaran sessions teòriques amb sessions de pràctica reflexiva a partir de les activitats proposades en el curs.
Avaluació
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat. En aquesta línia, es valorarà el material elaborat i la reflexió amb la resta del grup.
Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
Per tenir dret al certificat que acredita les hores de formació del curs, es requerirà l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones, així com la superació del 100% de les tasques plantejades.
Observacions i requisits
Condicions tècniques d’accés i de participació:
- Bona qualitat de la connexió a Internet.
- Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom i Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual.
- Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment de les persones formadores.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya