Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

Com treballar a l'aula amb activitats competencials, afavorint la creativitat, el treball cooperatiu i l'autoavaluació

MATRÍCULA TANCADA

Modalitat: en línia, asíncron, amb 3 sessions síncrones no obligatòries
Adreçat a: docents d’educació primària, secundària i cicles formatius
Durada: 30 hores
Calendari: del 25 de novembre de 2024 al 28 de febrer de 2025
Horaris de sessions en línia síncrones: 13 de desembre, 17 de gener i 7 de febrer de 2025; de 18.00 h a 19.30 h
Professorat: Meritxell Cano Autet

 

 

                                                          https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya

 

Calendari d'inscripció i matrícula

  • Preinscripció: fins el 13 de novembre, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001050012)
  • Adjudicació de places: a partir del 14 de novembre
  • Matrícula: del 15 al 20 de novembre, a través de l'aplicatiu de la matrícula UAB

Presentació

Els professionals de l'educació cada vegada prenen més consciència de la importància d'educar alumnes capaços d'aprendre a aprendre, flexibles, i competents en autoavaluar-se, cooperar, gestionar el seu propi coneixement i pensar autònomament. El currículum per competències i l'avaluació més enllà dels sabers suposa una oportunitat, i un repte, per impulsar molts d'aquests canvis.

L'objectiu principal del curs és endinsar-nos en què suposa programar i avaluar per competències; però, sobretot, comptar amb recursos per fer-ho que venen de la mà d'enfocaments i metodologies diverses com la creativitat i aprendre a pensar, l'aprenentatge cooperatiu i l'avaluació formadora i formativa.

En aquesta edició del curs es donarà especial rellevància als processos metacognitius i el paper fonamental que juguen en l’aprenentatge: des de les estratègies d’autoavaluació, fins a com dur a terme un bon feedback o com ajudar l’alumnat a establir els seus propis objectius d’aprenentatge.  

Objectius

  • Saber dissenyar una activitat competencial a partir d’una competència, uns criteris d’avaluació i uns continguts concrets; i establir els indicadors competencials i els diferents nivells d’assoliment que ens permetran prendre decisions sobre l’alumnat. 

  • Saber promoure una ensenyança creativa en el dia a dia a l’aula, i aprendre estratègies i activitats concretes per ensenyar a pensar als aprenents i fomentar la creativitat i el  pensament crític.   

  • Donar a conèixer les principals pràctiques per cohesionar el grup i per treballar a partir d’estructures i tècniques cooperatives a l’aula; així com conèixer com s’ha de portar a terme l’aprenentatge cooperatiu a l’aula, des de la formació d’equips a l’avaluació de les competències cooperatives en l’alumnat.   

  • Endinsar-nos en la metacognició i l’avaluació formadora i prendre consciència de la rellevància que tenen en l’aprenentatge. 

  • Conèixer eines i experiències per promoure l’autoavaluació, la coavaluació, el bon feedback i l’acompanyament de l’alumnat en l’establiment d’objectius i l’autoregulació. 

 

Continguts

  • Treballar i programar competencialment en el marc del nou currículum.   

  • Les programacions d’aula des de les competències: l’alineació de propostes, competències, criteris d’avaluació, sabers i indicadors, i el disseny d’instruments d’avaluació.  

  • Les bases del treball competencial: situacions d’aprenentatge, activitats que promoguin la creativitat i el pensament, propostes actives i cooperatives i una avaluació formadora i formativa.   

  • La creativitat: què és, com la podem treballar i estimular (la curiositat, la pedagogia de les preguntes, deixar escollir, fer propostes flexibles, potenciar les relacions...) 

  • Ensenyar a pensar: les rutines i destreses de pensament i altres activitats d’elevada complexitat cognitiva.

  • L’aprenentatge cooperatiu: el treball en grup vs l’aprenentatge cooperatiu, dinàmiques de cohesió, estructures i tècniques cooperatives i diaris d’equip. 

  • La metacognició i el seu paper en l’ensenyament i l'aprenentatge.

  • Consells, eines i recursos per treballar per una cultura metacognitiva a l’aula: compartir i construir objectius d’aprenentatge, estratègies d’autoavaluació i coavaluació, el modelatge metacognitiu, l’avaluació formativa i formadora, les preguntes metacognitives, el bon feedback i els objectius personals d’aprenentatge.   

 

Metodologia

El curs es realitzarà en línia. Es facilitaran a través del Moodle presentacions, lectures i vídeos amb l’objectiu de mostrar i exemplificar tots els recursos pràctics que inclou la formació. Tanmateix, i mentre el curs duri, s’obrirà un espai de debat al fòrum de l’aula virtual per tal que les persones participants puguin compartir inquietuds i experiències, per promoure l’aprenentatge entre iguals i per tenir l’acompanyament de la formadora per qualsevol qüestió que pugui sorgir.

Finalment, hi ha planificades tres sessions síncrones que pretenen ser un espai de debat i discussió i canalitzar dubtes.  

 

Calendari

Inici curs: 25 de novembre 

1a sessió síncrona: 13 de desembre 

2a sessió síncrona: 17 de gener

3a sessió síncrona: 7 de febrer

Entrega tasca final: 12 de febrer

Fi curs i tancament de l’aula virtual: 28 de febrer

 

Avaluació

Per poder obtenir la certificació del curs, caldrà entregar a través del Moodle, com a màxim el dia 12 de febrer, un document en què s’exposin algunes propostes que cada assistent creu que pot portar a terme a les aules i que s’inspirin en els materials de la formació (han de quedar-hi reflectits tots els blocs de continguts). Aquest document, que haurà de tenir una extensió aproximada de 5 pàgines, vol ser un recull pràctic i aplicat dels recursos que es donen en el curs. Finalment, cal incloure-hi una breu reflexió personal.   

 

Certificació

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. 

Les persones participants que compleixin el requisit d'haver superat el 100% d'activitats plantejades, és a dir la superació de tots els mòduls, obtindran el certificat que acredita les hores de formació del curs. 

Per poder obtenir la certificació del curs caldrà entregar a través del Moodle, com a màxim el dia 12 de febrer, un document en què s’exposin algunes propostes que cada assistent creu que pot portar a terme a les aules i que s’inspirin en els materials de la formació (han de quedar-hi reflectits tots els blocs de continguts). Aquest document, que haurà de tenir una extensió aproximada de 5 pàgines, vol ser un recull pràctic i aplicat dels recursos que es donen en el curs. Finalment, cal incloure-hi una breu reflexió personal.   

Observacions i requeriments 

Condicions tècniques d’accés i de participació:

  • Bona qualitat de la connexió a Internet.
  • Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom i Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual.
  • Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment de les persones formadores.

 

                                              https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya