Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

Com desenvolupar la competència lectora a partir de la interacció

MATRÍCULA TANCADA

Modalitat: sessions presencials al Campus de la UAB
Adreçat a: docents d'educació primària 
Durada: 20 hores (16 hores de sessions presencials + 4 hores de treball autònom)
Calendari: del 27 de novembre de 2024 al 5 de març de 2025
Horari de les sessions presencials: 27 de novembre, 4 i 11 de desembre de 2024; 15, 22 i 29 de gener, 12 i 19 de febrer de 2025. De 17.30 h a 19.30 h
Professorat: Marta Pont Batalla i Juli Palou Sangrà

 

                                                          https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya

 

Calendari d'inscripció i matrícula

  • Preinscripció: fins al 13 de novembre, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001100012)
  • Adjudicació de places: a partir del 14 de novembre
  • Matrícula: del 15 al 20 de novembre, a través de l'aplicatiu de la matrícula UAB

Presentació

Diversos estudis han mostrat darrerament que els alumnes del nostre país saben llegir – si entenem per llegir la descodificació i la recerca d’informacions que es troben explícites en els textos, siguin literaris o no. Però si anem més enllà i parlem de competència lectora com la capacitat d’interactuar amb els textos des de la pròpia experiència personal, la situació es complica; en aquest cas, allò que ens exposen els estudis és que l'alumnat té dificultats per endinsar-se en allò que no diu el text i, sobretot, per integrar informació de més d’un text o per fer una avaluació crítica d’un text complex.

El propòsit del curs és aprofundir en la comprensió del concepte competència lectora i mostrar una didàctica orientada a desenvolupar, bàsicament a partir de processos interactius, un nivell de lectura que posi en joc operacions cognitives complexes.  

 

Objectius

  • Consolidar el concepte competència lectora a partir de l'experiència concreta dels participants i de les orientacions curriculars, per tal de crear un llenguatge comú en el grup que ajudi a fer propostes concretes d'actuació a l'aula.
  • Ajudar a elaborar propostes de lectura a l'aula i en el centre que ajudin a interactuar sobre els textos i amb els textos; amb el propòsit de consolidar una representació de la lectura com un doble moviment, que va del text a qui el llegeix i a l'inrevés.
  • Establir la connexió entre propostes de lectura i operacions cognitives, a fi d'establir un criteri sobre quina didàctica de la lectura afavoreix la formació de la competència lectora.

 

Continguts

  • La competència lectora.
  • De l’aprendre a llegir al llegir per aprendre.
  • Distinció entre operacions cognitives d’alt i de baix nivell.
  • La interacció com a mediació entre qui llegeix i el text.
  • Els intercanvis a l’aula i al centre educatiu que ajuden a entrar en el terreny de la interpretació i la crítica.
  • La lectura a totes les àrees.

 

Metodologia

  • Anàlisi de la pròpia experiència lectora.
  • Exposicions centrades en els diferents estudis als quals hem fet referència.
  • Localització de la competència lectora en el currículum.
  • Debats sobre la pertinença de relacionar operacions cognitives i competència lectora.
  • Anàlisi de propostes d’impuls de la biblioteca del centre i de l’aula, i altres propostes vinculades a un propòsit lector més enllà de l’espai biblioteca.
  • Tracte de qüestions relacionades amb l’organització de debats a l’aula i al centre.
  • Elaboració per part de les persones que assisteixin al curs de propostes que contemplin les transaccions entre qui llegeix i el text.
  • Valoració crítica i reflexiva d’aquestes propostes.

 

Avaluació

Es valorarà:

  • La implicació en les sessions i l’assoliment dels continguts del curs.
  • El tracte de qüestions centrades en la competència lectora, més enllà de la descodificació.
  • L’ús dels conceptes que planteja el model curricular.
  • La realització de propostes de lectura que contemplin de manera clara des d’operacions cognitives de baix nivell a operacions cognitives d’alt nivell.
  • La capacitat de relacionar aquestes propostes amb l’aplicació d’un Disseny Universal de l’Aprenentatge (DUA).

 

Certificació

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. 

Per tenir dret al certificat que acredita les hores de formació del curs, es requerirà l'assistència al 80% de les hores corresponents a les sessions presencials, així com una valoració positiva del personal formador quant a l'aprofitament de l'activitat.

 

Observacions i requisits 

Coneixements bàsics suficients per a accedir a l’aula Moodle del campus virtual. 

 

                                              https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCrecursos/Logos/DE_2l_vermell.jpg

Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya