Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

Aprendre a llegir i escriure a l'educació infantil i al cicle inicial de primària

 

Modalitat: sessions en línia síncrones (videoconnexions) i sessions presencials al Campus de Bellaterra de la UAB 
Adreçat a: mestres i altres professionals de l'educació interessats en el procés d'ensenyament i aprenentatge de la lectura i l'escriptura que estiguin en contacte amb infants tant d'educació infantil com d'educació primària (cicle inicial)
Durada: 30h (18 hores en sessions en línia síncrones i sessions presencials + 12 hores de treball autònom)
Calendari: del 25 d’octubre de 2023 al 20 de juny de 2024
Horaris de sessions en línia síncrones: 22 de novembre, 17 de gener, 13 de març i 15 de maig, de 18 h a 20 h
Horaris de sessions presencials: 25 d'octubre, 13 de desembre, 21 de febrer, 17 d'abril i 5 de juny, de 18 h a 20 h
Professorat: Maria Gràcia Arboix, Mireia Pérez Peitx, Rosa Gil Juan i Montserrat Fons Esteve
Preu: 155€

 

*Aquest curs inclou sessions en línia a temps real, tingueu en compte els dies i les hores establertes per a les sessions.

 

Places exhaurides

 

Presentació 

En aquest curs debatrem sobre què vol dir llegir i escriure a les portes de l’any 2024 i sobre el procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura des del punt de vista socioconstrutivista. Partirem de l’anàlisi de les activitats que els participants al curs duen a terme a les seves escoles, per tal de compartir idees, inquietuds i fonamentar els reptes que planteja el dia a dia escolar. 

El curs va adreçat a mestres i altres professionals de l’educació interessats en el procés d’ensenyament i aprenentatge de la lectura i l’escriptura que estiguin en contacte amb infants tant d’educació infantil com de primer, segon i tercer de primària. 

 

Objectius

  • Desenvolupar estratègies de reconceptualització de l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura des del punt de vista socioconstructivista per adequar cada vegada més les pràctiques a les concepcions científiques.  
  • Crear harmonia entre les diferents activitats que es desenvolupen al llarg del dia a l’escola relacionades amb l’aprendre a llegir i a escriure. 
  • Aprofundir en la interacció mestre-alumnes per tal de garantir un aprenentatge de qualitat que acompanyi el procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura i al mateix temps fomenti l’autonomia de l’aprenent. 

 

Continguts

  • La perspectiva constructivista de l'aprenentatge i la crisi dels mètodes tradicionals per ensenyar a llegir i a escriure. 
  • Què és llegir? Etapes del procés lector. 
  • Què és escriure? Etapes del descobriment del principi alfabètic. 
  • La interacció i l’acompanyament com a font d'aprenentatge. 
  • L’atenció a la diversitat des de la perspectiva de l’escola inclusiva. 

 

Metodologia

S'establiran diferents dinàmiques per compartir les aportacions teòriques-pràctiques amb debats de grup, per tal d'aprofundir en aquells aspectes que més interessin al grup de persones inscrites. Totes les sessions, excepte la primera,  es basaran en l’anàlisi de les activitats que els participants del curs duen a terme a les seves escoles, en diferents situacions (espais, projectes, vida de l’aula, biblioteca, etc.), per acompanyar els infants en el seu procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, a fi de teixir complicitats sòlides entre la teoria i la pràctica. 
 

Avaluació

Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat. S'espera, per tant, que les persones participants: 

  • Col·laborin activament en els debats i dinàmiques plantejades a les sessions.
  • Exposin experiències de situacions d'ensenyament i aprenentatge documentades (fotos, filmacions, produccions infantils) al grup per a ser analitzades.   
  • Elaborin una reflexió escrita fonamentada sobre la seva experiència docent en ensenyar a llegir i a escriure.

 

Certificació

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones o presencials, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades.

 

Observacions i requeriments 

Condicions tècniques d’accés i de participació: 

  • Bona qualitat de la connexió a Internet
  • Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom o Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual
  • Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors.

 

Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat el curs. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada. En cas de devolució de l’import, se'n deduiran 5€ en concepte de despeses de gestió.