Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

VIII Trobada d'Actualització de Didàctica de Llengües estrangeres

Ensenyar i Aprendre una Llengua Addicional, Avui. L'Impacte de les Eines Generatives 

Informació del calendari i del contingut de l'activitat

L’aprenentatge de llengües cada cop es desenvolupa més en contextos informals fora de l’àmbit acadèmic i sovint a través dels recursos que ofereixen els entorns digitals i la interacció que s’hi produeix amb altres persones. Actualment s’hi afegeixen les eines generatives que permeten crear continguts, la qual cosa suposa un repte i alhora una oportunitat per als docents de llengües addicionals del nostre sistema educatiu.  

En aquesta vuitena edició de la Jornada, proposem dedicar un matí de reflexió a algunes de les implicacions que té per als docents ensenyar llengües en un món que, essencialment, està mediat per la tecnologia. Ho farem des d’una mirada integradora que posa el focus en la tecnologia com a còmplice i no com a destorb de l’aprenentatge.  Oferim, com és tradició en aquesta jornada, tres conferències d’especialistes, un espai de reflexió final i un lloc emblemàtic al centre de Barcelona per gaudir de l’aplec de professionals d’un mateix àmbit.  

La ponència inicial situarà el marc de reflexió general sobre l’impacte de la tecnologia en l’aprenentatge de llengües, actualment. La segona ponència basarà l’aportació en els coneixements didàctics que emergeixen d’experiències a l’aula que busquen la complicitat amb la tecnologia i se centrarà en el disseny de tasques rellevants per a l’aprenentatge. La tercera ponència proveirà els assistents d’eines útils d’IA per a l’aula de llengües estrangeres. Finalment, es proposa un espai de recapitulació i sistematització dels continguts de la jornada.  

Adreçat a: professorat d'idiomes d'educació secundària i professorat d'EOI

Data: 9 de març de 2024.

Lloc de realització: Sala d’actes Oriol Bohigas de l’Ateneu Barcelonès (C/ Canuda, 6, Barcelona).

Horari: de 9 h a 14 h. 

Preu: 35€.

Està previst realitzar fotografies durant la jornada. 

Programa

  • 08.45 h Recepció 
  • 09.00 h Presentació de la Trobada
  • 09.15 h Ponència  

Ensenyar idiomes durant l'expansió de la IA, a càrrec de Daniel Cassany, professor de la Universitat Pompeu Fabra, doctor en Filosofia i Lletres i investigador en Anàlisi del Discurs a la mateixa universitat. 

La imparable disseminació tecnològica (Internet, mòbils, apps, IA, etc.) provoca transformacions rellevants en l'ensenyament d'idiomes. Els aprenents tenen més opcions d'aprendre de manera informal, en activitats d'oci (gamers, fansub, música, fanfic), contactant parlants nadius o aprofitant les eines disponibles (cercadors, traductors, redactors, intel·ligència artificial [ChatGPT, Perplexity, Lexica, etc.]). Els docents aprofitem aquestes eines per oferir més recursos en línia, preparar materials més actuals, consultar dubtes lingüístics, trobar input més interessant, etc. Aquests canvis també van modificant progressivament els rols d'aprenent i de docent. El primer cada cop pren més protagonisme, autonomia i responsabilitat; i el segon cada cop és més tutor, orientador o supervisor i menys expositor magistral o controlador. A partir de diversos casos reals, reflexionarem sobre aquests canvis i oferirem algunes orientacions de present i futur. 

  • 10.30 h Pausa cafè (inclòs en la inscripció) 
  • 11.00 h Ponència 

Aprendre a escriure en l'era postplagi: reptes i noves oportunitats a l'aula de llengües estrangeres, a càrrec d’Elisenda Gozalo, llicenciada en Filologia anglesa i Filologia clàssica, professora d’anglès d’EOI, actualment a l’IOC, i formadora;  i de Sílvia Milian, llicenciada en Traducció i interpretació, actualment professora d’anglès a l’EOI del Prat de Llobregat, i traductora, docent de Secundària i professora d’espanyol a la University of South Carolina entre 1993 i 1996. 

La irrupció de la intel·ligència artificial a l'aula de llengües estrangeres ha posat al nostre abast eines que no són només ajudes complementàries sinó que tenen el potencial de redefinir radicalment el procés d'adquisició d'una llengua, oferint experiències d'aprenentatge personalitzades i adaptables, així com retroacció en temps real. Tanmateix, la proliferació d'aquestes tecnologies emergents també ens endinsa a l'anomenada "era post-plagi", on s'esborren les fronteres tradicionals de l'autoria. Davant de l'ús indiscriminat de les tecnologies d'IA generatives per produir text de forma automatitzada, el principal repte pedagògic avui dia és dissenyar tasques d'aprenentatge que fomentin un compromís cognitiu profund i real, i que garanteixin que l'acte d'escriure continuï essent una part essencial del procés d'apropiació d'una llengua, independentment del suport tecnològic utilitzat.En aquesta presentació, volem posar l'accent en aquells elements transformadors de la tecnologia que poden afavorir un aprenentatge significatiu de la llengua, tot prioritzant el procés sobre el producte, i l'acompanyament de l'alumnat en l'exploració conscient de l'ús de la IA com a aliada en el seu aprenentatge.

  • 12.15 h Ponència 

Eines IA per a l’aprenentatge i l’ensenyament d’idiomes, a càrrec de Sonia Sáez Galindo, catedràtica d'anglès d'EOI, actualment en comissió de serveis a l'Àrea d'Ensenyament d'Idiomes del Departament d’Educació, on participa en un estudi sobre com utilitzar la IA per a la redacció d’ítems de comprensió; i de Yolanda Menjíbar, professora d’alemany a l’Escola Oficial d’Idiomes de Barcelona-Drassanes i formadora de professorat.  

Durant la sessió presentarem eines d’intel·ligència artificial per a docents i alumnes d’idiomes estrangers, per millorar l’ensenyament i l’aprenentatge i per promoure l’autonomia i l’autoavaluació dels alumnes. 

  • 13.15 h Activitat de tancament 

 Reflexió i pràctica col·lectiva sobre la Jornada, a càrrec de Joana Álvarez, directora de l’EOI Barcelona Drassanes.  

  • 13.45 h Cloenda 
  • 14.00 h Finalització de la trobada 

 

Inscripció tancada

 

Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat l'activitat. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada.

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. 

Per obtenir la certificació haureu de signar els fulls corresponents a l'inici de la jornada.

 

Logotip UAB

                                    Amb la col·laboració de l'EOI Barcelona Drassanes