L'Anella Verda de Terrassa, cas d'estudi al grau de Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial de la UAB
L'Anella Verda de Terrassa ha estat incorporada com a cas d'estudi en el segon curs del grau en Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial (GMAiPT) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Aquesta iniciativa sorgeix en el marc del conveni de col·laboració entre l'Ajuntament de Terrassa i la UAB, amb la finalitat que els estudiants puguin analitzar i comprendre aquest espai natural de més de 4.000 hectàrees, que ocupa el 65% del terme municipal.

El projecte s’ha integrat en dues assignatures del grau: Laboratori Territorial i Ambiental: Memòria i Mètodes Qualitatius i Treball de Camp, posant en valor la metodologia d’aprenentatge basada en reptes, una estratègia docent fomentada per la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB i el Departament de Geografia, que té l’objectiu d’afavorir una formació pràctica i aplicada basada en problemàtiques reals del territori.
L’assignatura Laboratori Territorial i Ambiental: Memòria, amb el professorat Antoni Durà (coordinador) i Mario Padial, es basa en una aproximació aplicada, orientada a identificar i analitzar problemes reals del territori a partir d’un procés de diagnosi i proposta de solucions. L’ús de l’aprenentatge per reptes permet als estudiants treballar en contextos similars als que trobaran en la seva futura trajectòria professional, alhora que integren coneixements de diverses matèries del grau.
En el marc d’aquest curs, el cas d’estudi de l’Anella Verda, es pretén treballar col·laborativament a partir de problemàtiques identificades pels actors locals. L’alumnat combina el treball individual amb dinàmiques en petits grups per elaborar una Memòria de diagnosi, que posteriorment es presentarà oralment amb la presència de representants del territori. Així mateix, té l’oportunitat d’aplicar les competències adquirides en Sistemes d'Informació Geogràfica, especialment en la creació d’informació cartogràfica. Seguint amb l’objectiu de potenciar la transversalitat, es posen en pràctica els continguts de l’Assignatura Mètodes Qualitatius i Treball de Camp impartida per Antonio Miguel Solana Solana, Àngels Pérez i Mar Esteve, assegurant d’aquesta manera la contextualització i significació dels aprenentatges.
Les activitats de camp vinculades a aquest cas d’estudi es van iniciar el 11 de març, amb una sessió informativa a càrrec de Marga Rodríguez, responsable del servei de Recursos Naturals i Sostenibilitat de l'Ajuntament de Terrassa. Posteriorment, es va realitzar una visita guiada per l’itinerari de Torrebonica i Can Canya. El 18 de març, es va dur a terme una segona sortida de camp a la zona de Les Martines, on els estudiants van aprofundir en l’anàlisi del territori i van recollir informació per a la diagnosi i les propostes de gestió. Les dues sortides van comptar amb la participació del professorat del Departament Antoni Durà, Àngels Pérez i Mar Esteve, i de la tècnica Carol Salmerón Marí, tècnica Medi Ambient i Sostenibilitat de l'Ajuntament de Terrassa.
El treball continuarà fins al 17 de juny, quan es presentaran els resultats finals davant el professorat i els actors implicats.