Jornades Internacionals d'Estètica - Imatges d'imatges
Detalls de l'event
- Inici: 24 febrer 2025
- Final: 27 febrer 2025
- cada dia de 15.00 - 16.30h
- Sala d'actes de la Facultat de Filosofia i Lletres UAB (B7/1056)

La fotografia al cinema
24 de febrer
La fotografia al cinema de ficció
25 de febrer
Usos documentals de la fotografia: evidència i afectivitat
26 de febrer
Cinema documental sobre fotografia i fotògrafxs
Presències de la pintura al cinema
27 de febrer
Conferència a càrrec de Fernando Pérez Villalón
Aquestes jornades revisaran els modes d'aparició de la fotografia al cinema com un mode d'interrogar la pensativitat de les imatges (Bellour, Rancière) a partir de la seva relació intermedial. S'investigarà el mode en què la presència d'imatges fotogràfiques en la imatge fílmica planteja problemes sobre tots dos mitjans en confrontar-los, fent aparèixer el seu parentiu i els seus contrastos. Cinema i fotografia comparteixen una història i una tècnica, però es relacionen de mode divers amb el temps i la mirada, des de la immobilitat i el flux. S'intentarà mostrar com aquest contrast articula uns certs modes d'aparició de la fotografia que funcionen com a tòpics, llocs comuns d'una retòrica, tant en els films de ficció com al cinema documental (ja sigui en els usos que fa el documental de la fotografia com a document o en els documentals que se centren en diverses dimensions del que Dubois deia “l'acte fotogràfic”). Intentarem mostrar també com les imatges de la fotografia al cinema pensen al propi cinema com a mitjà, a la fotografia com a imatge, i més enllà d'aquesta dimensió autorreflexiva, ens pensen a nosaltrxs com a espectadorxs en la nostra relació amb la imatge.
L’esdeveniment conclourà amb una xerrada organitzada pel Seminari Internacional a càrrec del Fernando Pérez Villalón, qui oferirà una visió panoràmica de les maneres en què s'ha pensat l'aparició de la imatge pictòrica a la imatge cinematogràfica, juntament amb els llocs comuns mitjançant els quals el cinema se'n fa càrrec en gèneres establerts com la biografia d'artistes i els documentals sobre obres d'art, artistes i museus, entre d'altres. Alhora, a partir d'alguns exemples específics, s'intentarà mostrar com hi ha pel·lícules que s'esforcen per anar més enllà d'aquests llocs comuns i proposar-nos una manera singular de mirar, una ètica de la mirada com a obertura al món i cura del que mirem i del que ens mira (a partir de les reflexions de Nancy i Starobinsky). Aquest tipus d'imatges intermedials poden ser compreses com a imatges que pensen, imatges que interroguen la seva pròpia condició d'imatge i la nostra condició d'espectadors en un món constituït en gran mesura per imatges.
Fernando Pérez Villalón és Doctor en Literatura Comparada per la Universitat de Nova York i acadèmic de la Universitat Alberto Hurtado, on actualment dirigeix el Doctorat en Estudis Medials. Ha publicat nombrosos llibres de poemes, llibres-objecte i llibres transmedials que combinen text, imatge i so, traduccions de poesia xinesa clàssica i poesia brasilera contemporània, el llibre de relats Variaciones (2021) i els llibres d'assaig La imagen inquieta: Juan Downey i Raúl Ruiz en contrapunto (2016), Imágenes de imágenes: del cuadro a la pantalla (2022) i Poesía en expansión: prácticas literarias experimentales en Chile 2000-2020. Forma part del projecte de poesia i música “Orquestra de poetas”, que explora les relacions entre paraula, veu, música i so.