Programa de Mentoratge Acadèmic
L'Escola d'Enginyeria, amb el programa de mentoratge acadèmic ESTUDIANT-MENTOR/A, PMA24-25, pretén involucrar l’alumnat dels últims cursos en l'acompanyament acadèmic a estudiants de primer curs per tal de complementar les activitats d’orientació de l’Escola. Sempre i quan la valoració de la seva activitat sigui positiva, l’estudiant podrà demanar el reconeixement màxim de 3 ECTS i un certificat de la seva participació.
El mentor/a no és un/a professor/a particular, però pot facilitar recomanacions sobre estratègies d'aprenentatge de cada assignatura, i orientació a l’alumnat tutoritzat sobre diferents aspectes de la vida universitària no tan sols des d’una vessant acadèmica sinó també per conèixer totes les possibilitats i oportunitats que dona la universitat en general i l’Escola d’Enginyeria en particular i que, molts cops, l’alumnat de primer segurament no coneix.
Funcions del mentor o mentora
- Oferir a l’alumnat mentoritzat una idea de conjunt del pla d'estudis de la titulació i de les assignatures a cursar, revisant al començament de cada quadrimestre el contingut de les guies docents de cadascuna de les assignatures, especialment els resultats d'aprenentatge i el sistema d'avaluació.
- Analitzar les assignatures de cada quadrimestre, i comentar les dificultats i problemes trobats pels estudiants, aportant idees per enfrontar el treball de cadascuna de les matèries.
- Compartir en grup les experiències positives i avenços que aporti l’alumnat mentoritzat.
- Treballar i conscienciar als estudiants sobre l’ètica i especialment els plagis/còpies en les activitats de les assignatures.
- Posar en comú les estratègies personals d'estudi i organització del temps.
- Comprovar que l’alumnat coneix la mecànica dels exàmens (data, durada, tipus i criteris d'avaluació), així com els continguts objecte d'examen en cada matèria.
- Assegurar el coneixement de la normativa de permanència de la UAB.
- Informar i promoure la participació de l’alumnat en la gestió universitària, amb especial èmfasi en la representació estudiantil i en els sistemes interns de garantia de la qualitat de les titulacions.
- Comentar altres aspectes de la vida universitària que suscitin preocupació o dubtes en l’alumnat. Informar dels serveis d'orientació universitària a la seva disposició.
Per tant, durant el curs acadèmic el mentor/a haurà de:
- Assistència a una reunió inicial de presentació-formació del Programa de Mentoratge Acadèmic que organitzarà l'Escola al començament del curs acadèmic.
- Reunió (com a mínim) dos cops en cada quadrimestre amb el grup d'alumnes mentoritzats per ajudar-los a planificar i abordar l'estudi de les diferents matèries i les proves d'avaluació, i orientar-los davant dubtes de caràcter organitzatiu o administratiu que els alumnes li plantegin. Les dates aproximades d’aquestes reunions són: finals de setembre i abans de Nadal pel primer quadrimestre i finals de febrer i finals de maig pel segon quadrimestre. L’estudiant-mentor/a ha de registrar per escrit cada activitat (data, assistents, temes tractats).
- Es recomana, si és oportú, que l’estudiant-mentor/a mantingui contacte per mitjans electrònics, de manera que s'aconsegueixi una interacció més personal per intercanviar informació o inquietuds sobre qualsevol tema d'índole acadèmica, organitzativa, etc.
- Col·laboració amb la coordinació del Centre en les activitats d’acollida d’alumnat de primer, com per exemple les Jornades de Benvinguda al nou alumnat o les sessions informatives sobre els serveis i eines informàtiques.
- Lliurament d’un breu resum de les activitats desenvolupades amb els seus mentoritzats, basat en un formulari establert pel Centre.
- Assistència a una reunió final de resum/conclusions que tancarà el programa.
Requisits del mentor o mentora
L’alumnat interessat haurà d’haver superat 60 ECTS i demostrar motivació i habilitats socials per exercir la seva activitat. Per aquesta tasca desenvolupada es reconeixerà fins a un màxim de 3 ECTS per 75 hores de feina.
Places que hi ha disponibles:
30 places
Més informació:
Si voleu més informació, contacteu amb albert.guisasola@uab.cat
- Oferir a l’alumnat mentoritzat una idea de conjunt del pla d'estudis de la titulació i de les assignatures a cursar, revisant al començament de cada quadrimestre el contingut de les guies docents de cadascuna de les assignatures, especialment els resultats d'aprenentatge i el sistema d'avaluació.
- Analitzar les assignatures de cada quadrimestre, i comentar les dificultats i problemes trobats pels estudiants, aportant idees per enfrontar el treball de cadascuna de les matèries.
- Compartir en grup les experiències positives i avenços que aporti l’alumnat mentoritzat.
- Treballar i conscienciar als estudiants sobre l’ètica i especialment els plagis/còpies en les activitats de les assignatures.
- Posar en comú les estratègies personals d'estudi i organització del temps.
- Comprovar que l’alumnat coneix la mecànica dels exàmens (data, durada, tipus i criteris d'avaluació), així com els continguts objecte d'examen en cada matèria.
- Assegurar el coneixement de la normativa de permanència de la UAB.
- Informar i promoure la participació de l’alumnat en la gestió universitària, amb especial èmfasi en la representació estudiantil i en els sistemes interns de garantia de la qualitat de les titulacions.
- Comentar altres aspectes de la vida universitària que suscitin preocupació o dubtes en l’alumnat. Informar dels serveis d'orientació universitària a la seva disposició.
Per tant, durant el curs acadèmic el mentor/a haurà de:
- Assistència a una reunió inicial de presentació-formació del Programa de Mentoratge Acadèmic que organitzarà l'Escola al començament del curs acadèmic.
- Reunió (com a mínim) dos cops en cada quadrimestre amb el grup d'alumnes mentoritzats per ajudar-los a planificar i abordar l'estudi de les diferents matèries i les proves d'avaluació, i orientar-los davant dubtes de caràcter organitzatiu o administratiu que els alumnes li plantegin. Les dates aproximades d’aquestes reunions són: finals de setembre i abans de Nadal pel primer quadrimestre i finals de febrer i finals de maig pel segon quadrimestre. L’estudiant-mentor/a ha de registrar per escrit cada activitat (data, assistents, temes tractats).
- Es recomana, si és oportú, que l’estudiant-mentor/a mantingui contacte per mitjans electrònics, de manera que s'aconsegueixi una interacció més personal per intercanviar informació o inquietuds sobre qualsevol tema d'índole acadèmica, organitzativa, etc.
- Col·laboració amb la coordinació del Centre en les activitats d’acollida d’alumnat de primer, com per exemple les Jornades de Benvinguda al nou alumnat o les sessions informatives sobre els serveis i eines informàtiques.
- Lliurament d’un breu resum de les activitats desenvolupades amb els seus mentoritzats, basat en un formulari establert pel Centre.
- Assistència a una reunió final de resum/conclusions que tancarà el programa.
L’alumnat interessat haurà d’haver superat 60 ECTS i demostrar motivació i habilitats socials per exercir la seva activitat. Per aquesta tasca desenvolupada es reconeixerà fins a un màxim de 3 ECTS per 75 hores de feina.
Places que hi ha disponibles:
30 places.
Procediment i terminis:
Primer semestre:
- 12-20 de setembre: admissió de sol·licituds a través del formulari de sol·licitud.
- 23 de setembre: resolució d’estudiants seleccionats. La direcció es posarà en contacte amb l’alumnat que ha fet la sol·licitud.
Formulari de sol·licitud de participació al Programa de Mentoratge Acadèmic (ESTUDIANT-MENTOR/A)