Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Escolad'Enginyeria

Programa Marató

L'Escola d'Enginyeria, amb el programa  “Marató de resolució de reptes relacionats amb els ODS”, PODS24-25, pretén fomentar el treball interdisciplinari i la col·laboració entre estudiants de diferents àmbits i graus de l’Escola d’Enginyeria en una marató de 48 hores per posar en pràctica els coneixements teòrics aplicats a la resolució de problemàtiques reals vinculades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides de l'Agenda 2030.  Sempre i quan la valoració de la seva activitat sigui positiva, l’estudiant podrà demanar el reconeixement 2 ECTS i un certificat de la seva participació.

Descripció del programa:

Durada total: 48 hores  divendres migdia a diumenge migdia

Fase 1: Inscripció i selecció d'equips (2 setmanes)

  • Preparació de la Marató (principis de març)
  • Contactar amb organitzacions externes, incloent-hi ONG, administracions públiques i empreses compromeses amb els ODS.
  • Crida a la participació
  • Obertura de la inscripció: 2 setmanes abans de la Marató.
  • Tancament de la inscripció: 1 setmana abans de la Marató.
  • Selecció d'equips: 1 setmana abans de la Marató.

Fase 2: Formació i preparació (4 hores, divendres)

  • Benvinguda i presentació de la Marató: 1 hora.
  • Formació sobre els ODS: 1 hora.
  • Presentació dels reptes: 1 hora.
  • Presentació dels mentors i assessors: 1 hora.

Fase 3: Desenvolupament del projecte (36 hores, dissabte i diumenge matí)

  • Treball en equip per a desenvolupar el projecte: 36 hores.
  • Accés a mentors i assessors, durant el dissabte de 9:00 AM a 6:00PM.
  • Accés a recursos materials, durant tota la marató.

Fase 4: Presentació de projectes (6 hores)

  • Preparació de les presentacions: 2 hores.
  • Presentació dels projectes: 2 hores.
  • Deliberació del jurat: 1 hora.
  • Lliurament de premis: 1 hora.

Fase 5: Premis i reconeixement (2 hores)

  • Cerimònia de lliurament de premis: 1 hora.
  • Publicació dels projectes guanyadors: 1 hora.

Observacions:

  • Els horaris indicats són orientatius i poden variar en funció del nombre d'equips participants i de la disponibilitat dels recursos.
  • Es poden portar a terme activitats complementàries com ara tallers, xerrades o activitats de networking.

 

Funcions de l’estudiant

  • Investigació Preliminar: Els estudiants hauran d'investigar profundament l'ODS associat al seu repte. Això implica una comprensió detallada dels objectius globals, del context local i global, i de les implicacions socials, econòmiques i ambientals del problema a tractar.
  • Anàlisi de Problemes: Identificació i anàlisi crítica dels problemes dins del context del repte seleccionat. Això inclou la identificació dels stakeholders, els factors que contribueixen al problema, i les possibles conseqüències de diferents solucions.
  • Generació d'Idees i Brainstorming: Participació en sessions creatives de brainstorming amb l'equip per generar idees innovadores. Això implica estar obert a perspectives diverses i contribuir activament al procés creatiu.
  • Disseny i Prototipatge: Disseny i desenvolupament de prototips de les solucions proposades. Els estudiants hauran d'utilitzar eines de disseny i prototipatge ràpid per crear versions inicials de la seva solució que puguin ser testejades i millorades.
  • Validació de la Solució: Realització de tests per validar l'efectivitat dels prototips, recollint feedback d'usuaris potencials i ajustant el disseny segons les necessitats i el feedback rebut.
  • Desenvolupament de la Solució Final: Una vegada validat el prototip, els estudiants treballaran en el desenvolupament de la solució final, assegurant-se que aquesta sigui viable, escalable i sostenible.
  • Elaboració de Documentació: Redacció de documentació i manuals d'usuari que acompanyin la solució, assegurant-se que aquesta pugui ser entesa i implementada per tercers.
  • Preparació de la Presentació: Desenvolupament d'habilitats de comunicació per preparar una presentació efectiva. Això inclou l'elaboració d'un guió, l'ús de suports visuals i la pràctica de l'oratòria.
  • Defensa del Projecte: Presentació i defensa del projecte davant el jurat i els altres participants, demostrant les competències adquirides durant la marató i la solidesa de la solució proposada.
  • Autoavaluació i Reflexió: Completar una autoavaluació on els estudiants reflexionen sobre el seu aprenentatge, les competències desenvolupades, i com poden aplicar aquesta experiència en el seu desenvolupament personal i professional.
  • Interacció amb Mentors i Experts: Establir i mantenir una comunicació efectiva amb mentors i experts, aprofitant la seva experiència per guiar el desenvolupament del projecte.
  • Col·laboració i Treball en Equip: Participació activa en el treball en equip, col·laborant amb els companys, assumint responsabilitats, i contribuint a un ambient d'equip positiu.
  • Gestió del Projecte: Aplicació de tècniques de gestió de projectes per planificar, organitzar i supervisar el treball de l'equip, assegurant-se que el projecte avança segons el pla establert.
  • Responsabilitat Social: Demostració de responsabilitat social i ètica professional en l'abordatge del repte, considerant els impactes de les solucions en diferents comunitats i en l'entorn.
  • Requisits de l’estudiant

    Ser estudiant de l’Escola d’Enginyeria.

    Haver-se inscrit a alguna de les Maratons que organitza l’escola: Datathon o Hackathon.

    Per a fer el reconeixement caldrà que la persona inscrita:

  • acabi la marató fent la presentació del treball desenvolupat,
  • comparteixi els documents generats en un repositori
  • contesti un formulari amb una descripció de les tasques realitzades, valorant les competències transversals adquirides i fent una valoració personal de l’experiència. amb aportacions i suggeriments de millora
  • Places que hi ha disponibles:

    120 places.

    Procediment i terminis:

    Primer semestre:

  • Haver-se inscrit a la Datathon del mes d’Octubre: admissió de sol·licituds a través del formulari de sol·licitud específic.

    Segon semestre:
     
  • Haver-se inscrit a la Hackathon del mes Març: admissió de sol·licituds a través del formulari de sol·licitud específic.

    Més informació:
  • Si voleu més informació, contacteu amb xavier.roca@uab.cat

Informació complementària