Programa Marató
L'Escola d'Enginyeria, amb el programa “Marató de resolució de reptes relacionats amb els ODS”, PODS24-25, pretén fomentar el treball interdisciplinari i la col·laboració entre estudiants de diferents àmbits i graus de l’Escola d’Enginyeria en una marató de 48 hores per posar en pràctica els coneixements teòrics aplicats a la resolució de problemàtiques reals vinculades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides de l'Agenda 2030. Sempre i quan la valoració de la seva activitat sigui positiva, l’estudiant podrà demanar el reconeixement 2 ECTS i un certificat de la seva participació.
Descripció del programa:
Durada total: 48 hores divendres migdia a diumenge migdia
Fase 1: Inscripció i selecció d'equips (2 setmanes)
- Preparació de la Marató (principis de març)
- Contactar amb organitzacions externes, incloent-hi ONG, administracions públiques i empreses compromeses amb els ODS.
- Crida a la participació
- Obertura de la inscripció: 2 setmanes abans de la Marató.
- Tancament de la inscripció: 1 setmana abans de la Marató.
- Selecció d'equips: 1 setmana abans de la Marató.
Fase 2: Formació i preparació (4 hores, divendres)
- Benvinguda i presentació de la Marató: 1 hora.
- Formació sobre els ODS: 1 hora.
- Presentació dels reptes: 1 hora.
- Presentació dels mentors i assessors: 1 hora.
Fase 3: Desenvolupament del projecte (36 hores, dissabte i diumenge matí)
- Treball en equip per a desenvolupar el projecte: 36 hores.
- Accés a mentors i assessors, durant el dissabte de 9:00 AM a 6:00PM.
- Accés a recursos materials, durant tota la marató.
Fase 4: Presentació de projectes (6 hores)
- Preparació de les presentacions: 2 hores.
- Presentació dels projectes: 2 hores.
- Deliberació del jurat: 1 hora.
- Lliurament de premis: 1 hora.
Fase 5: Premis i reconeixement (2 hores)
- Cerimònia de lliurament de premis: 1 hora.
- Publicació dels projectes guanyadors: 1 hora.
Observacions:
- Els horaris indicats són orientatius i poden variar en funció del nombre d'equips participants i de la disponibilitat dels recursos.
- Es poden portar a terme activitats complementàries com ara tallers, xerrades o activitats de networking.
Funcions de l’estudiant
- Investigació Preliminar: Els estudiants hauran d'investigar profundament l'ODS associat al seu repte. Això implica una comprensió detallada dels objectius globals, del context local i global, i de les implicacions socials, econòmiques i ambientals del problema a tractar.
- Anàlisi de Problemes: Identificació i anàlisi crítica dels problemes dins del context del repte seleccionat. Això inclou la identificació dels stakeholders, els factors que contribueixen al problema, i les possibles conseqüències de diferents solucions.
- Generació d'Idees i Brainstorming: Participació en sessions creatives de brainstorming amb l'equip per generar idees innovadores. Això implica estar obert a perspectives diverses i contribuir activament al procés creatiu.
- Disseny i Prototipatge: Disseny i desenvolupament de prototips de les solucions proposades. Els estudiants hauran d'utilitzar eines de disseny i prototipatge ràpid per crear versions inicials de la seva solució que puguin ser testejades i millorades.
- Validació de la Solució: Realització de tests per validar l'efectivitat dels prototips, recollint feedback d'usuaris potencials i ajustant el disseny segons les necessitats i el feedback rebut.
- Desenvolupament de la Solució Final: Una vegada validat el prototip, els estudiants treballaran en el desenvolupament de la solució final, assegurant-se que aquesta sigui viable, escalable i sostenible.
- Elaboració de Documentació: Redacció de documentació i manuals d'usuari que acompanyin la solució, assegurant-se que aquesta pugui ser entesa i implementada per tercers.
- Preparació de la Presentació: Desenvolupament d'habilitats de comunicació per preparar una presentació efectiva. Això inclou l'elaboració d'un guió, l'ús de suports visuals i la pràctica de l'oratòria.
- Defensa del Projecte: Presentació i defensa del projecte davant el jurat i els altres participants, demostrant les competències adquirides durant la marató i la solidesa de la solució proposada.
- Autoavaluació i Reflexió: Completar una autoavaluació on els estudiants reflexionen sobre el seu aprenentatge, les competències desenvolupades, i com poden aplicar aquesta experiència en el seu desenvolupament personal i professional.
- Interacció amb Mentors i Experts: Establir i mantenir una comunicació efectiva amb mentors i experts, aprofitant la seva experiència per guiar el desenvolupament del projecte.
- Col·laboració i Treball en Equip: Participació activa en el treball en equip, col·laborant amb els companys, assumint responsabilitats, i contribuint a un ambient d'equip positiu.
- Gestió del Projecte: Aplicació de tècniques de gestió de projectes per planificar, organitzar i supervisar el treball de l'equip, assegurant-se que el projecte avança segons el pla establert.
- Responsabilitat Social: Demostració de responsabilitat social i ètica professional en l'abordatge del repte, considerant els impactes de les solucions en diferents comunitats i en l'entorn.
-
Requisits de l’estudiant
Ser estudiant de l’Escola d’Enginyeria.
Haver-se inscrit a alguna de les Maratons que organitza l’escola: Datathon o Hackathon.
Per a fer el reconeixement caldrà que la persona inscrita:
- acabi la marató fent la presentació del treball desenvolupat,
- comparteixi els documents generats en un repositori
- contesti un formulari amb una descripció de les tasques realitzades, valorant les competències transversals adquirides i fent una valoració personal de l’experiència. amb aportacions i suggeriments de millora
-
Places que hi ha disponibles:
120 places.
Procediment i terminis:
Primer semestre:
- Haver-se inscrit a la Datathon del mes d’Octubre: admissió de sol·licituds a través del formulari de sol·licitud específic.
Segon semestre:
- Haver-se inscrit a la Hackathon del mes Març: admissió de sol·licituds a través del formulari de sol·licitud específic.
Més informació: -
Si voleu més informació, contacteu amb xavier.roca@uab.cat
- Oferir a l’alumnat mentoritzat una idea de conjunt del pla d'estudis de la titulació i de les assignatures a cursar, revisant al començament de cada quadrimestre el contingut de les guies docents de cadascuna de les assignatures, especialment els resultats d'aprenentatge i el sistema d'avaluació.
- Analitzar les assignatures de cada quadrimestre, i comentar les dificultats i problemes trobats pels estudiants, aportant idees per enfrontar el treball de cadascuna de les matèries.
- Compartir en grup les experiències positives i avenços que aporti l’alumnat mentoritzat.
- Treballar i conscienciar als estudiants sobre l’ètica i especialment els plagis/còpies en les activitats de les assignatures.
- Posar en comú les estratègies personals d'estudi i organització del temps.
- Comprovar que l’alumnat coneix la mecànica dels exàmens (data, durada, tipus i criteris d'avaluació), així com els continguts objecte d'examen en cada matèria.
- Assegurar el coneixement de la normativa de permanència de la UAB.
- Informar i promoure la participació de l’alumnat en la gestió universitària, amb especial èmfasi en la representació estudiantil i en els sistemes interns de garantia de la qualitat de les titulacions.
- Comentar altres aspectes de la vida universitària que suscitin preocupació o dubtes en l’alumnat. Informar dels serveis d'orientació universitària a la seva disposició.
Per tant, durant el curs acadèmic el mentor/a haurà de:
- Assistència a una reunió inicial de presentació-formació del Programa de Mentoratge Acadèmic que organitzarà l'Escola al començament del curs acadèmic.
- Reunió (com a mínim) dos cops en cada quadrimestre amb el grup d'alumnes mentoritzats per ajudar-los a planificar i abordar l'estudi de les diferents matèries i les proves d'avaluació, i orientar-los davant dubtes de caràcter organitzatiu o administratiu que els alumnes li plantegin. Les dates aproximades d’aquestes reunions són: finals de setembre i abans de Nadal pel primer quadrimestre i finals de febrer i finals de maig pel segon quadrimestre. L’estudiant-mentor/a ha de registrar per escrit cada activitat (data, assistents, temes tractats).
- Es recomana, si és oportú, que l’estudiant-mentor/a mantingui contacte per mitjans electrònics, de manera que s'aconsegueixi una interacció més personal per intercanviar informació o inquietuds sobre qualsevol tema d'índole acadèmica, organitzativa, etc.
- Col·laboració amb la coordinació del Centre en les activitats d’acollida d’alumnat de primer, com per exemple les Jornades de Benvinguda al nou alumnat o les sessions informatives sobre els serveis i eines informàtiques.
- Lliurament d’un breu resum de les activitats desenvolupades amb els seus mentoritzats, basat en un formulari establert pel Centre.
- Assistència a una reunió final de resum/conclusions que tancarà el programa.
L’alumnat interessat haurà d’haver superat 60 ECTS i demostrar motivació i habilitats socials per exercir la seva activitat. Per aquesta tasca desenvolupada es reconeixerà fins a un màxim de 3 ECTS per 75 hores de feina.
Places que hi ha disponibles:
30 places.
Procediment i terminis:
Primer semestre:
- 12-20 de setembre: admissió de sol·licituds a través del formulari de sol·licitud.
- 23 de setembre: resolució d’estudiants seleccionats. La direcció es posarà en contacte amb l’alumnat que ha fet la sol·licitud.
Formulari de sol·licitud de participació al Programa de Mentoratge Acadèmic (ESTUDIANT-MENTOR/A)