Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals

El dimecres 12 de juny, el grup de recerca GIPEAM va organitzar el seminari: "Anàlisi de l'impacte de seqüències de tasques de generalització de patrons lineals"

30 maig 2024
Compartir per Whatsapp Compartir per e-mail

Conferenciant: Oriol Pérez, estudiant del Doctorat en Educació (Àmbit Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
 

La generalització és un dels processos cognitius més importants en l'activitat matemàtica. Es considera que les generalitzacions constitueixen l'essència de l'àlgebra i una de les rutes més fonamentals cap a ella. Els problemes de generalització de patrons lineals són tasques que es presenten fent servir figures per representar una situació que proporciona els tres primers termes d'una progressió aritmètica on l'objectiu principal és expressar la regla general d'aquesta progressió.

Moltes investigacions han estudiat les estratègies utilitzades per l'alumnat per resoldre aquestes tasques, els nivells de generalització, els obstacles que apareixen en el moment de resoldre aquests problemes i el paper dels àmbits numèrics i visuals en el desenvolupament d'aquesta habilitat. Hi ha recerques que constaten que una de les dificultats fonamentals en el procés de generalització és el pas del recompte a l'abstracció del patró, relacionada amb la falta de flexibilitat, que s'entén com habilitat per modificar l'estratègia de resolució quan es modifica la seva demanda cognitiva.

En aquest seminari es va presentaràl’estudi que s’ha realitzat amb tres grups d’alumnat de primer de l’ESO. S’ha realitzat el disseny i la implementació de tres versions d’una seqüència de tasques, formada per tres problemes de generalització de patrons lineals diferents. Cadascun d'aquests tres problemes presenta tres aproximacions diferents de les figures de l'enunciat, on la diferència de cada aproximació està en la manera de com és la representació espacial dels tres primers elements de la sèrie. S’ha analitzat de manera preliminar l’impacte produït per aquestes tres versions de la seqüència en els tres grups d’alumnat.

L’objectiu del seminari era comentar els resultats obtinguts per iniciar una discussió sobre possibles experiments posteriors a partir dels resultats discutits en el seminari.

Dins de