Currículum de la directora
Digna María Couso Lagaron
Professora agregada laboral UAB
Directora del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
Currículum breu
Docència
- La seva activitat docent es centra en la formació inicial de mestres tant al Grau d’Educació Primària com al Màster Universitari en Formació de Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, del que ha estat coordinadora general i de les especialitats de ciències. També participa molt activament en la formació continuada de docents, amb col·laboracions amb els ICEs i CRPs.
Recerca
- La seva activitat investigadora inclou la direcció del CRECIM (Centre de Recerca en Ciències i Educació Matemàtica) entre el 2015 i el 2022. Les seves principals línies d’investigació tenen en comú una visió de la recerca propera a l’aula i a les necessitat del sistema i dels i les docents, com ara la recerca centrada en el disseny en comunitats de pràctica, la investigació en les pràctiques científiques a l’aula de ciències i la perspectiva de gènere i equitat en l’àmbit STEM. Emmarcats en aquestes línies de recerca, ha supervisat 12 tesis doctorals, ha liderat 14 projectes de recerca i ha participat com a investigadora en 18 més, tant a nivell nacional com internacional, finançats per programes Erasmus+, EU H2020, del Ministerio de Ciencia e Innovación i RecerCaixa, així com múltiples contractes i convenis. És la investigadora principal de dos grups SGR finançats: el grup TIREC del 2015-2017, i el grup ACELEC des del 2021. També ha estat vocal de l’associació estatal APICE i actualment és membre electe del Board de la prestigiosa associació ESERA (European Science Education Research Association) des del 2023. A nivell internacional va formar part del Strategic Visioning Group per a l’elaboració del Marc PISA 2025. A Catalunya va participar en la redacció del Pla STEMCat, ha estat membre del grup de control de la Diagnosi de la Recerca Educativa i actualment és Cap de la Línia de Foment de la Recerca en la redacció del Pla de Recerca Educativa de Catalunya. El 2024 va ser escollida en comissió parlamentària com a un dels 18 experts del Grup Impulsor de la Millora Educativa a Catalunya.
Els seus treballs d’investigació s’han publicat en revistes de reconegut prestigi en l’àrea de Didàctica de les Ciències Experimentals i capítols de llibre, amb més de 140 publicacions al portal de recerca de Catalunya. Les seves idees s’han compartit en múltiples conferències i esdeveniments, incloent múltiples ponències plenàries nacionals e internacionals. També, ha realitzat nombroses publicacions de divulgació de la recerca, incloent la direcció de la Revista
Ciències pel professorat i el lideratge del Projecte REVIR de tallers experimentals de ciències en el que han participat més de 20.000 estudiants des del 2013.
Selecció de publicacions recents
-
Articles en revistes indexades (5
1. Solé, C., Couso, D., Hernández, M.I. (2023). Revisiting secondary students’ ideas about air pollution. The challenge of particulate matter. Chemistry Education Research and Practice, 24, 132-142.
2. Bozzo, G., López-Simó, V., Couso, D., Monti, F. (2023). Combining real and virtual activities about electrostatic interactions in primary school. International Journal of Science Education, 44(18), 2704-2723.
3. Tena, E., Couso, D. (2023). El diseño de preguntas investigables en el cicló superior de primaria. Enseñanza de las ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas, 41 (1), 101-123.
4. Grimalt-Álvaro, C., Couso, D., Boixadera¿Planas, E., Godec, S. (2022). “I see myself as a STEM person”: Exploring high school students' self¿identification with STEM. Journal of Research in Science Teaching 59(5), 720-745.
5. López-Simó, V., Couso, D. (2022). Un currículo operativo con 10 ideas clave sobre energía para construir a lo largo de la escolaridad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(3), 350101.
6. Castillo-Hernández, F.-J., Jiménez-Liso, M.R., Couso, D. (2022). Can we do real inquiry online? Influence of real-time data collection on students’ views of inquiry in an online, multi-site masters’ degree on environmental education. Journal of Computing in Higher Education, 34(4), 608-632.
7. Garrido-Espeja, A., Soto-Alvarado, M., Couso Lagarón, D. (2022). Formación inicial de docentes de ciencia: posibles aportes y tensiones de la modelización. Enseñanza de las Ciencias, 40 (1), pp.87-105.
8. Simarro, C., Couso, D. (2021). Engineering practices as a framework for STEM education: a proposal based on epistemic nuances. International Journal of STEM Education, 8, 53.
9. De Gamboa, G., Badillo, E., Couso, D., Márquez, C. (2021). Connecting mathematics and science in primary school STEM education: Modeling the population growth of species. Mathematics, 9(19), 2496.
- Llibres
1. López-Simó, V., Couso, D. (2024). Didàctica de la física per a l’educació secundaria obligatòria. Servei de publicacions de la UAB.
2. Couso, D., Márquez, C. (2024). El pensament crític a l’aula de ciències de secundaria. Barcelona: Graó.
Gestió universitària
- Directora del Programa de Millora de la Formació Inicial Docent (MIF) de la DGU des de desembre 2023
- Directora de Departament de Didàctica de les Ciències i les Matemàtiques des de novembre 2023
- Secretària del Departament de Didàctica de les Ciències en els períodes 2020-2023 i 2015-2018
- Cap de la Unitat de Didàctica de les Ciències del 2015 al 2023
- Directora del Centre de Recerca en Educació Científica i Matemàtica des del 2015 al 2022.
Altres
- La Dra. Digna Couso és llicenciada en Física i Doctora en Educació. És veïna de Mollet del Vallès, membre de l’AFA de l’Escola Sant Vicenç de la mateixa localitat i mare de tres criatures de 4, 9 i 11 anys.